Hur man gör en fiende (pt1)

Inaktiv
Hur man gör en fiende (pt1)

Från idag och några dagar framåt så kommer jag posta lite bilder och "snabb videos" för hur vi arbetar när vi tar fram våra fiender.

I denna post kommer vi först visa hur vår koncept grafiker Nixi ritar två versioner av fienden som ni ser ovan.

Video 1
Video 2

Imorgon kommer jag posta en video på när en av våra 3d grafiker, Jona, gör en 3d modell av Nixis koncept bilder. Sen i nästa post kommer det var en video när modellen blir riggad och får texturer och sen en video när fienden till slut "får liv".

Kom gärna med kommentarer

#blogg

Medlem
Hur man gör en fiende (pt1)

riktigt riktigt snygg.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

riktigt riktigt snygg.

Kul att du tycker det

Medlem

Om man ska vara petig... och det ska man, det är ju internet... så var ju konceptet färdigt redan 1 minut in i klippet. Du får säga åt dina grafiker att sluta vara perfektionister, skissen skulle ju ändå göras om till en 3d-modell.

Dessutom, koncept är mest användbart då man har en massa olika att välja mellan, så att man kan ta den coolaste. Hade han använt de resterande 7 minuterna till att göra 7 nya koncept av råttor, så kanske ni hade hittat en design som var ännu coolare.

Just saying...

Medlem

Jag tycker det var väldigt intressant att se hur det går till, dock kan jag hålla med Khaile2 lite. Kul med en sån här blogg, dock blir jag inte riktigt klok på vad det är för spel ni gör...


signatur

Tempus fugit.

Inaktiv

Håller med Khaile Dessa videos är gjorda när vi valt ut bland "förskisserna", dvs de skisserna som är klara efter några min. Så videon/bilden som vi har här är för att vi vill ha:
- snygga concept art att visa och använda till andra saker
- Bra material till 3d grafikerna
- Vår grafiker (Nixi) vill ha det till sin portfolio i framtiden.

Inaktiv
Skrivet av Nocturne:

Jag tycker det var väldigt intressant att se hur det går till, dock kan jag hålla med Khaile2 lite. Kul med en sån här blogg, dock blir jag inte riktigt klok på vad det är för spel ni gör...

Kul att du gillar att läsa om spelet, det är det som är meningen med att vi skriver

HÄR kan du läsa kort om vad det är för spel

Medlem

Ja men det verkar ju lovande, Golden Axe är kul!
Kan ni inte göra ett nytt Toejam & Earl sen? ^^


signatur

Tempus fugit.

Inaktiv
Skrivet av Nocturne:

Ja men det verkar ju lovande, Golden Axe är kul!
Kan ni inte göra ett nytt Toejam & Earl sen? ^^

Klart vi kan

Medlem
Skrivet av Penaltyofheroes:

Håller med Khaile Dessa videos är gjorda när vi valt ut bland "förskisserna", dvs de skisserna som är klara efter några min. Så videon/bilden som vi har här är för att vi vill ha:
- snygga concept art att visa och använda till andra saker
- Bra material till 3d grafikerna
- Vår grafiker (Nixi) vill ha det till sin portfolio i framtiden.

Aha då förstår jag!

Det finns en annan anledning till att inte göra för detaljerade konceptskisser, och det är för att låta 3d-grafikern ha lite kreativ frihet också. Kan kännas trist att bara få en hög med bilder som ska "realiseras"... Men det beror förstås på hur gruppdynamiken i teamet är, vissa 3d-grafiker kanske tycker det är jobbigt att få ansvar

Medlem

Vad använder ni för program?
Blev just sugen på att skissa av nån anledning;)


signatur

Wai

Inaktiv
Skrivet av Godnoken:

Vad använder ni för program?
Blev just sugen på att skissa av nån anledning;)

Programmet vi använder för att skissa är Photoshop. Sen har våra grafiker Wacome ritbord, vilket underlättar om man vill frihands rita.

Medlem

Hm, tyckte det inte såg ut som photoshop:/


signatur

Wai

Inaktiv
Skrivet av Godnoken:

Hm, tyckte det inte såg ut som photoshop:/

Jag utgick bara ifrån att han använder Photoshop, men blev lite osäker nu. Jag ska höra med honom och sen återkomemr jag med ett svar

Medlem

Ser precis ut som photoshop tycker jag. Vid 5:20 ser man det tydligast då han tar fram de olika fönstren.

Edit:
Vad är det för musik föresten? Störtskön.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Men grejen är att man inte ser övre delen, då ser det inte så mycket ut som photoshop längre:/


signatur

Wai

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Ser precis ut som photoshop tycker jag. Vid 5:20 ser man det tydligast då han tar fram de olika fönstren.

Stämmer bra. Pratade med Nixi (grafikern) och han använder Photoshop. Förklaringen till att det inte riktigt ser ut som Photoshop i videon är enligt honom att han tar bort "onödiga" fönster när han ritar eftersom det tar upp plats på skärmen.

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Vad är det för musik föresten? Störtskön.

Det är Dreamscape med låten Soundsystem (i första videon). En av anledningarna till att vi har den musiken är att man (har jag för mig) kan "adda" gratis musik till sina klipp om You Tube får slänga upp en liten banner med vad det är för låt + direktlänk till iTunes. Vi tyckte detta var bäst så använder vi oss inte av någon musik som man "egentligen" inte får använda

1
Skriv svar