Medlem
Skrivet av elPresidente:

Har både Halo 1 och 2 och visst det är 2 bra spel men både spelen är extremt överskattade. Finns FPS som är 3-4 gånger bättre halo serien. Det som gör Halo till spelet det är idag är multuplayer delen. Men som sagt, välldigt överskattat.

Hur kan ett spel som spelas av så många vara överskattat? Vilka är dessa FPS som är 3-4 gånger bättre än halo serien vad det gäller multiplayer, co-op och story(med böcker och tjafs för att backa upp det)?

Jag läser att det är så många FPS som är så mycket bättre än halo, men nämn dom vid namn och säga hur de kombinerar både en bra multiplayer del, coop och story som halo gör.

Hur kan ett spel vara överskattat när det är det mest spelade konsol spelet online? Quake, CS, UT, wow m.m. är alla överskattade då? Enbart för att det har/hade många spelare?

Jag är inget stort fan av halo multi överhuvudtaget, jag håller med recensionen och skulle inte ge det mer än 80-85% själv.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av elPresidente:

Har både Halo 1 och 2 och visst det är 2 bra spel men både spelen är extremt överskattade. Finns FPS som är 3-4 gånger bättre halo serien. Det som gör Halo till spelet det är idag är multuplayer delen. Men som sagt, välldigt överskattat.

Hur kan ett spel som spelas av så många vara överskattat? Vilka är dessa FPS som är 3-4 gånger bättre än halo serien vad det gäller multiplayer, co-op och story(med böcker och tjafs för att backa upp det)?

Jag läser att det är så många FPS som är så mycket bättre än halo, men nämn dom vid namn och säga hur de kombinerar både en bra multiplayer del, coop och story som halo gör.

Hur kan ett spel vara överskattat när det är det mest spelade konsol spelet online? Quake, CS, UT, wow m.m. är alla överskattade då? Enbart för att det har/hade många spelare?

Jag är inget stort fan av halo multi överhuvudtaget, jag håller med recensionen och skulle inte ge det mer än 80-85% själv.

Jag har bara i korthet spelat Halo 1 men det räckte mer än väl för mig för att aldrig spela det igen. Folk snackade om det hela tiden som att "Halo, en världsnyhet!" - visst det kanske var det första riktigt stora fps:et... på konsol. Men om man som mig har bakgrund i Quake och UT på pc så går det inte ens att jämnföra hastighet, känsla, ja allt som gör ett fps bra helt enkelt, med det som det bjuds på i Halo. Det fanns helt enkelt inget i Halo som jag ansåg var bättre än det som redan fanns ute.

Medlem

^- Med ditt resonemang så skulle hela quake och UT serien vara kasst endast för att första var det. Eller varför inte dömma hela UT efter Unreal II: The Awakening.

Medlem

Varför kan ingen acceptera att man tycker olika? Det stör mig mest av allt, tycker halo är bra i alla fall.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

Halo 3 verkar iaf vara ett värdigt avslut på serien.

Medlem
Skrivet av Dogge:

Har inte fått chansen att motivera mig än.

.......

Skulle vilja ha några fler intryck från det då 4-spelars coop i min vetskap aldrig har varit möjligt i ett FPS tidigare?
....

Extraherade ovanstående. Jo, det har blivit gjort tidigare. I Rainbow Six Vegas och andra spel.

Sen är Halo inget Unreal, direkt


signatur

1338 - One Step Above

Redaktör
Skrivet av mullet:

Jag skulle gärna se att ni börjar med en 10-gradig skala.

Den är 11-gradig nu: 0, 0,5, 1, 1,5... 5.

Skrivet av Nolite:

FZ lämnar tyvärr, enligt mig, en del att önska som rosar spel med motiveringen att det är svenska utvecklare etc.

Visa mig en rec där så sker. Är utvecklaren svensk säger vi ofta det, oavsett om spelet är bra eller dåligt. Vi säger kanske också att det är kul och nyttigt. Men det påverkar inte omdömet.

Skrivet av Nolite:

Men hur kommer det sig att vi som läser era recensioner relativt ofta klagar på att poängen och texterna inte hänger samman?

Kanske få som läst vår betygsskala? Folk har olika idéer om vad ett betyg står för. Och olika system används, vissa kör 1-5, andra procent, ytterligare andra 1-10. Går inte att jämföra så. Läser man texten får man förhoppningsvis veta varför just det betyget är valt.


signatur
Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Med ditt resonemang så skulle hela quake och UT serien vara kasst endast för att första var det. Eller varför inte dömma hela UT efter Unreal II: The Awakening.

Poängen med inlägget var inte att döma ut ett spel, snarare försöka förstå varför Halo har blivit så fruktanvsärt populärt och får/fått så mycket uppmärksamhet när det egentligen aldrig kommit med något nytt.. förutom att det kanske var det "första fps:et" på en konsol.
Däremot är det fortfarande dålig känsla och hastighet kontra "riktiga" fps och det är just känsla och hastighet som jag gillar med fps.

Medlem
Skrivet av Nolite:

Men hur kommer det sig att vi som läser era recensioner relativt ofta klagar på att poängen och texterna inte hänger samman?

För att det är alltid dom som klagar som syns och hörs mest. Om det är 10000 som tycker det är en bra recension så kanske 5 postar och säger det. Men är det 50 som hatar recensionen så är det rätt stor chans att alla 50 kommer och klagar. Så har det alltid varit och kommer alltid vara. Pga att när något funkar som du vill så märks det inte, medans om något inte gör det så märker du det och blir arg.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Kanske få som läst vår betygsskala? Folk har olika idéer om vad ett betyg står för. Och olika system används, vissa kör 1-5, andra procent, ytterligare andra 1-10. Går inte att jämföra så. Läser man texten får man förhoppningsvis veta varför just det betyget är valt.

Klart det går att jämnföra med andra sidors betyg, varför skulle det inte gå, en 4/5 är 80% eller 8 av 10. Svårare än så är det inte och folk kommer att göra den jämnförelsen vare sig ni vill eller inte.

liath - Halo serien har blivit så populär just därför spelen har vairt så kompletta på alla punkter.
Kul att du nämner spelkänsla som något som Halo inte har, enligt mig så är det det som gör Halo så bra det är bara en njutning att spela det du blir aldrig frustruerad över kontroller eller hur du rör hur vapnen känns när du skjuter, hur lång tid det tar innan granaterna exploderar... allt är bara så perfekt. Men somsagt är ju mycket hardcore PC FPS spelare här och de gillar nog inte Halo lite mer flytande och lungna tempo.
Högt tempo gör inte ett FPS bra. Se bara på CS det har inte direkt högt tempo heller men har det varit det mest spelade spelet online välldigt länge.
Kan tillägga att jag har suttit många timmar och lirat Q1-3 och UT och gillade inte heller Halo i början tills jag köpte mig en Xbox själv och verkligen spelade igenom det.

Medlem
Skrivet av dosman:

Har man bristande moral om man köper Halo 3 hos en kedja i Storbrittanien som väljer att sälja det före den officiella releasen? :\

Ja. Om du är kristen kan du hamna i helvetet för det.

Men om du är spelentusiast (och/eller Halo-fan) så kan du ha skoj tidigare än andra.

Medlem
Skrivet av MulleMeck:

Blir inget köp för mig, aldrig tyckt om Halo. Har som sagt aldrig förstått mig på vad som är så briljant.

Har lirat 1:an och 2:an på PC och får säga att som FPS så är det okej, men det finns definitivt bättre.

Vad jag gillar med Halo är att den faktiskt har en engagerande och mäktig story om än kanske inte så jätteoriginell. Banorna, speciellt de natursköna utomhusbanorna, tycker jag är intressanta och vackra. Också de delarna som utspelar sig inne i Halo har en speciell stämning med sin storskalighet, även om arkitekturen delvis kan vara ganska stel och monoton.

För att sammanfatta så kan jag nog säga att jag tycker om Halo för storyn och scenerierna snarare än att jag tycker det är ett bra FPS.

Medlem

Var rädd för att mina farhågor angående grafiken skulle besannas,redan när gears of war släpptes så skrevs det ju typ,hur snyggt blir halo3 efter detta?,,

Inaktiv

Testade det här spelet i fredags och jag kan omöjligt förstå hur det kan vara så populärt. :-/ Men men som sagt, smaken är som baken.

Medlem
Skrivet av ReZnoR2K6:

Testade det här spelet i fredags och jag kan omöjligt förstå hur det kan vara så populärt. :-/ Men men som sagt, smaken är som baken.

jo det är den ju verkligen,det kostiga är ju att det är flera miljoner som köpt halo spelen tidigare,
jag förstår ingte heller charmen med halo,hoppas jag blir positivt överraskad när halo3 dimper ner i brevlådan imorgon,iaf halo2 gillade jag inte alls,spelade typ 2 timmar bara och multiplayern sög...så mina förväntningar är ganska låga på detta lir..
att halo spelen vart så populära tidigare kanske beror på att det inte kom sådär jättemånga bra spel till första xboxen och då är det ju ganska lätt att locka köpare när det väl kommer ett spel som sticker ut mer än övriga, jag kanske har fel i det men jag kommer faktiskt inte på ngt bra spel som släpptes till 1a xboxen...

Redaktör
Skrivet av Dogge:

Klart det går att jämnföra med andra sidors betyg, varför skulle det inte gå, en 4/5 är 80% eller 8 av 10. Svårare än så är det inte och folk kommer att göra den jämnförelsen vare sig ni vill eller inte.

Du kan jämföra generellt men inte ställa betygen sida vid sida. Alla har olika betygsdefinitioner, därtill fungerar procetbetyg ofta annorlunda mot 1-5-varianten; i de förra har de översta 20 procenten mer värde. Exempel: 70 procent i PC Gamer blir förmodligen 2 till 3 hos FZ, inte 3,5 som det matematiskt sett borde vara.

Betyg funkar så länge folk inte tillskriver dem för mycket värde. De är en sammanfattning av texten, inte själva recensionen. Jämför inte betyg utan att jämföra texterna.


signatur
Inaktiv

Verkar som om folk här tillmestadels har dömt ut halo 3 innan de ens har spelat det, de släpps ju inte i sverige förräns om 1 dag! Halo är vad man gör det till, oavsätt hypen ( visst ja gillar halo men även jag tycker att hypen har blivit för stor)

Storyn är otroligt bra om man sätter sig in i den, läser böckerna och så vidare om man orkar det, och finner de djup i storyn och alla dess aspekter som skapats för spelare att upptäcka. Det är den delen av halo som gjorde spelen så mycket bättre för mig, annars hade jag nog suttit i samma båt som andra och tyckt att de inte varit något märkvärdigt.

Angående recensionen så tycker jag de va synd att du inte diskuterade spelupplevelsen i singelplay.
Det är synd att resecensionen inte riktigt koncentreras på spelet i sig, utan jämförs för hårt med 1an och 2an (med all rätt o andra sidan) och mot andra spel grafikmässigt.
Men sen har halo alltid varit mer om själva spelupplevelsen än grafiken för mig.

Annars var det en bra recension i stort och det var bra att du satte din egna åsikt till det på ett rättvist sätt. Du fick en bra sammanfattning på bara två sidor.

Inaktiv

Klarade spelet i lördags.

Medlem

Gear of war äter halo serien till frukost. Quake 3-4, Unreal turnament 200x är enligt mig bättre än Halo.

Inaktiv

Ahaa nu vet man hur det slutar, sitt kvar vid eftertexterna för det "riktiga" slutet.

Inaktiv

FZ betyg. 4/5... okej tror jag litar lite mer på tex IGN, Gamespy, Gametrailers, Gamespot och 1up.
Fast visst, alla kan ju inte tycka samma.

Inaktiv

Gamespot gav det 9.5. Deras recensioner brukar vara ruggigt träffsäkra.

PaZ
Medlem

Oj, fick just lära mig att Master Chief är den man spelar. Jag har alltid trott att det var den onda bossen man kämpade mot. Man lär sig något nytt varje dag. Men det verkar inte som jag missat så mycket genom att hoppa Halo av den här tråden att döma

Medlem

Fick igår natt Mycket nöjd so far, underbar coop med min polare. Klarade ut Halo 2 typ 2 timmar innan jag köpte trean, och jag förstår att alla blev så förbannade och såg fram emot trean ^_^


signatur

Videomupp

Medlem

Suttit med det ett par timmar nu och det känns ytterst tomt.
Hoppas det växer mot slutet för just nu känns det hela sämre än t.o.m Halo 2.
Det är alltid svårt att leverera uppföljare som ska hålla samma klass som det föregående spelet. I mina ögon är Halo (1) ett ytterst underbart spel, som piskar sina uppföljare med hästlängder.
Blir att lira genom det nån gång sen byta in det.
Ja ja, så går det när man hetsar upp sig lite för mycket inför ett hypat spel. Jag kanske hade alldeles för höga förväntningar.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Ett schyst spel, men det är inte utan man funderar på hur mycket bättre det kunde vara ("tänk om" satt man och tänkte ett antal gånger...). Betydligt bättre än andra och i samma nivå som första (förutom början) och en ok avslutning på spel serien. Har inte lirat coop än, men det kommer bli kul

Medlem

Älskar 1:an och 2:an bjöd på lite nya saker men var inte lika roligt som det första spelet. Väntar bara på att allting ska lungna ner sig så jag kan spela i lung och ro. Dessutom så måste jag skaffa 1:an och 2:an till 360 ifall det går


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Spelade enbart 1an multiplayer och pissade på 2an totalt så jag hade väl inga direkt förväntningar inför 3an. Men köpte det smooth off igår och lirade coop med en polare, klart köpvärt. Tackar dock lite för att elgiganten aldrig har sina varor inne när man väl vill ha nåt, så jag fick ta collectorsversionen.

Medlem

Ugh, upptäckte nyss att man alltid måste ta "Save and Quit" i menyn. Tog för givet att spelet sparade när det var checkpoints men nu måste jag spola tillbaka spelet 2h och börja om i djungeln igen. Kul!

Medlem
Skrivet av ReZnoR2K6:

Testade det här spelet i fredags och jag kan omöjligt förstå hur det kan vara så populärt. :-/ Men men som sagt, smaken är som baken.

Du är inte ensam om att tycka att HALO-serien är riktigt överskattad. Kan förvisso förstå att ettan blev framgångsrik på X-lådan. På den tiden fanns det inte något ok FPS till konsol. Numera finns det dock konsol FPS som kan mäta sig med de till PC. HALO-spelen tillhör inte ett av dessa.

Skriv svar