Frihet till ett pris

Medlem
Frihet till ett pris

#Grand Theft Auto IV är ett bra spel. Jag vill bara göra det klart för alla. Jag tycker om det, det är bra gjort, detaljrikedomen är enorm och det är bäst i sin klass. Men det görs i den höga kvaliteten tydligt att sandlådespel är en hittills skadad kategori underhållning.

Att spela ett spel där världen presenteras som öppen och fri skapar ett problem för de som tillverkar spelet. I de fall det finns en berättelse att förtälja måste spelaren ledsagas. Att då ha en öppen värld utan knytpunkter förutsätter att spelaren utforskar varje liten yta av spelet. I rätt ordning. Alternativet är att rama in och begränsa spelaren. Gör man det till fullo #försvinner idén om utforskande och frihet. Istället väljer man en kompromiss där man ger frihet inom vissa ramar, märker ut nyckelpunkter och regisserar delar av spelet hårt.

Det är också de sekvenser som är allra roligast och som i recensionerna fått mest lovsång. Bevisar då inte Rockstar för oss alla (och sig själva) att lek i sandlåda är överskattat utan regler? Att vi hellre leker på en bilbana där vägar och trottoarer redan är utritade?

Jag minns särskilt två avsnitt i Grand Theft Auto IV, det första är bankrånet som alla älskade och jämställde med Heat. Det andra är en biljakt som sker på norra delen av Alderney. Två väldigt bra sekvenser som både är skriptade. Den frihet man har i spelet leder på sin höjd till fyra stjärnor och förföljelse av dumma poliser, medan de delar där man blir ledsagad innebär adrenalin och höjd hjärtrytm. Man får istället för ett spel med frihet två halva spel som var för sig bidrar till en helhet.

Ett annat exempel på spel som inte skryter med frieheten på samma sätt, men som i allra högsta grad har mer frihet att erbjuda än något annat spel är #Oblivion*. Där kan man gå omkring och trots stora tomma ytor så finns det osannolikt mycket att ta sig till. Varje litet hus spelar in i en historia som bara väntar på att få upptäckas. Jag har på mina dryga 30 timmar inte gjort mer än del i huvududsagan, men jag har redan räddat världen minst två gånger.

Så vill jag se mer frihet i Grand Theft Auto V? Det är klart jag vill. Jag tror att någon en gång i framtiden kommer att klara av att leverera det där spelet som ger oss frihet. Men i Grand Theft Auto behöver grundsynen på frihet ses över. Jag kastar ibland blickarna åt Saint's Row 2, som verkar ta frihetsfrågan på ett annat sätt. Med Yahtzee i ryggen så tycker jag att följande replik summerar ganska bra vad man vill i en sandlåda.

"If you give players a sandbox world filled with guns, cars and innocent bloodfilled squishy people, they're going to want to fuck this world shit up."

Det som också påpekas i Australiensarens recension är att vad man än gör i Saint's Row 2 så får man poäng för det. I Grand Theft Auto-serien får man pengar för att slå ner folk och vissa sidouppdrag kan ge tillgång till bilar, men det är så nära frihet man kommer. Jag vill minnas att jag hittade en vagn som skolmatsalar och andra köksinrättningar skjutsar runt mjölk på i nedre delarna av Brooker. Jag minns också att jag blev ytterst besviken när Niko inte ställde sig på den och åkte ned för backen. Hade spelet varit helt fritt hade jag fått åka kundvagn, och jag hade gillat det.

Vad är förresten Niko's hemlighet? Hur kommer det sig att han kan köra motorcykel och prata i telefon samtidigt?

* - Kan inte uttala mig om Fallout 3 då jag inte spelat det, men vad jag hört så är det samma fast bättre.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Frihet till ett pris

Jag håller med till punkt och pricka. Det är lite därför jag har stora förhoppningar om Mafia 2.

Oblivion är fantastiskt. Fallout 3 likaså. De håller ju i all evighet också.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Av det du beskrev i tidningen så låter det som att de tar scriptandet av spel-delar till en så hög nivå att det blir som att hela staden beter sig efter manus. Och märkte du av friheten minsta lilla under provspelningen? Jag anar att kontrollerad frihet (vilket alla spel i genren egentligen är) kan ge upphov till konsekvenser av saker man gör. Spränger man ett hus så är huset sprängt liksom. Och att komma tre spel-veckor för sent till ett bröllop kastar ju immersionen åt skogen.

Som du säger själv: "Dock var det de skriptade selvenserna som imponerade på mig"

Frågan blir ju då, håller ett "fritt" spel att scriptas helt? Är det det som är lösningen på Problemet Sandlåda?


signatur

- Ät mig levande.

?

Nu blandar du ihop Johan Martinsson med mig. Det är han som kikat på Mafia 2.

Men jag håller med honom i sak även om jag givetvis inte vet något konkret om just det spelet - scriptade sekvenser kan vara det bästa någonsin.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Blanda ihop och blanda ihop. Kan väl inte hjälpa att jag bara antar saker. Ni är säkert ett hivemind allihop ändå


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar