Carmack om Linux-stöd

Robot
Inaktiv
Carmack om Linux-stöd

Wooo!
Go id Software!

(Jag bryr mig inte om Rage, men att de utvecklar spel till Linux...det finns inga ord...)

Inaktiv

Jao, ID software FTW. De visar vägen! Hoppas andra företag hänger på. Linux är framtiden


signatur

dare to be bold

Medlem

Skitkul! Har nästan givit upp och lämnat Microsoft Windows helt och hållet nu och kör Linux mestadels av tiden på datorn. Dock blir ju det inte så mycket datorspela då men man har ju alltid PS3:an.

Kan ju kanske bli en vändning, bara ATI får ordning på sina drivisar (grafiken till Quake 4 ser ju inte alls lika bra ut som på Windows).


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Det är kul att se Carmack fortfarande är lika neutral.

Medlem

Trodde först det stod "Carmack om Linux död".

Inaktiv

Jag tycker att den här raden är intressantast "Running on additional platforms usually provides some code quality advantages, and it really only takes one interested programmer to make it happen.".
Jag läser det som att den största anledningen till att så få spel släpps till Mac och Linux är politik och inget annat.

Pansarknekt
Skrivet av bf07:

Jag tycker att den här raden är intressantast "Running on additional platforms usually provides some code quality advantages, and it really only takes one interested programmer to make it happen.".
Jag läser det som att den största anledningen till att så få spel släpps till Mac och Linux är politik och inget annat.

Yup, microsoft kör med armbågarna för att hålla sig på toppen. Fick böta nära 5miljarder i EU domstolen för att dom brytit mot konkurrenslagen.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

Yup, microsoft kör med armbågarna för att hålla sig på toppen. Fick böta nära 5miljarder i EU domstolen för att dom brytit mot konkurrenslagen.

Förvisso sant men det var ju i en helt annan fråga som rörde ett helt annat sammanhang, eller har de blivit stämda igen?
Att ha MS emot sig är nog rätt så jobbigt i alla fall


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv
Skrivet av bf07:

Jag tycker att den här raden är intressantast "Running on additional platforms usually provides some code quality advantages, and it really only takes one interested programmer to make it happen.".
Jag läser det som att den största anledningen till att så få spel släpps till Mac och Linux är politik och inget annat.

Nja, handlar nog mer om lathet för tillfället
"so the api decision will be based on secondary factors, of which inertia is one."

Medlem
Skrivet av Philip:

Trodde först det stod "Carmack om Linux död".

haha jag trodde också det stod så först

Medlem

Använder man ms utvecklingsverktyg så så får man prata om annat än lathet. Vill man få koden att fungera på linux efter det så krävs i stort sett blodsoffer till onämnbara krafter. Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i tangentbordet för om man svävar för långt bort från standarden så kommer ms och tar en.

Har man inte standardtänket i bakhuvudet (eller om en utvecklare skiter i det) hela tiden så målar man rätt så snabbt in sig i ett hörn. Betänker man detta så får man rätt så snabbt en helt annan respekt för id.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Det är inte alls underligt att det finns få spel till Linux. Det är än så länge en mycket liten marknad att tjäna pengar på medan extrakostnaden för att stöda ännu en plattform inte är negligerbar.

I slutet av 90-talet försökte företaget Loki sig på att lansera spel för Linux. Jag köpte själv Quake3 till Linux f.ö., men tvingades snart ge upp den biten då prestandan var cirka 25% sämre än för Windows (körde Windows 98 SE på den tiden). Vad som hände var att dels var försäljningen väldigt liten, väldigt få var beredda att som amerikanarna brukar säga "put your money where your mouth is" (dvs. att verkligen stå upp för sina åsikter), och dels så piratkopierades det hela av många. Resultatet var kanske inte oväntat, företaget gick alltså i konkurs pga dels dålig försäljning och dels piratkopieringen, och därmed dog en seriös satsning på spel för Linux.

Efter Lokis konkurs tror jag knappt det funnits något liknande.

Medlem
Skrivet av johanp:

Det är inte alls underligt att det finns få spel till Linux. Det är än så länge en mycket liten marknad att tjäna pengar på medan extrakostnaden för att stöda ännu en plattform inte är negligerbar.

I slutet av 90-talet försökte företaget Loki sig på att lansera spel för Linux. Jag köpte själv Quake3 till Linux f.ö., men tvingades snart ge upp den biten då prestandan var cirka 25% sämre än för Windows (körde Windows 98 SE på den tiden). Vad som hände var att dels var försäljningen väldigt liten, väldigt få var beredda att som amerikanarna brukar säga "put your money where your mouth is" (dvs. att verkligen stå upp för sina åsikter), och dels så piratkopierades det hela av många. Resultatet var kanske inte oväntat, företaget gick alltså i konkurs pga dels dålig försäljning och dels piratkopieringen, och därmed dog en seriös satsning på spel för Linux.

Efter Lokis konkurs tror jag knappt det funnits något liknande.

Not: Jag minns även att spelen hade vissa problem med stabiliteten och att patcharna tog mycket längre tid att komma till Linux än till Windows.

Medlem

Spel i linux brukar ju annars gå fortare. Som warsow - får 120% fler frames i linux än i windows (1000 vs 450 frames typ).

Medlem
Skrivet av bf07:

Jag tycker att den här raden är intressantast "Running on additional platforms usually provides some code quality advantages, and it really only takes one interested programmer to make it happen.".
Jag läser det som att den största anledningen till att så få spel släpps till Mac och Linux är politik och inget annat.

Fast det krävs också QA och testande på en till platform vilket äter upp de fördelarna.

Medlem

Carmack är även en av få som stödjer Macen fullt ut, villket är jävligt nice.

Inaktiv

Testa måste man göra ändå och om man vill kan man göra som Id och inte ha support på Linux versionen. Med tanke på att Apple är på uppgång känns det som man om inget annat kan få igen QA pengarna där och om inte det så en massa goodwill.

Loki försökte sälja gamla spel, spel som alla redan hade spelat klart sedan ett eller två år sedan. Det om något tror jag satte stopp för dom. Om man vill lyckas med en multi-OS satsning måste man IMO ha alla versionerna på samma skiva, i still med UT2k4, eller se till att släppa dom med inte mer än en månads mellanrum annars blir det bara pankaka. Vem vill vänta två år på ett kanske när man kan spela det idag bara man bootar om?

Medlem
Skrivet av bf07:

Loki försökte sälja gamla spel, spel som alla redan hade spelat klart sedan ett eller två år sedan. Det om något tror jag satte stopp för dom.

Nja, åtminstone Quake3 för Linux kom ut samtidigt som dito för Windows.

Medlem
Skrivet av johanp:
Skrivet av bf07:

Loki försökte sälja gamla spel, spel som alla redan hade spelat klart sedan ett eller två år sedan. Det om något tror jag satte stopp för dom.

Nja, åtminstone Quake3 för Linux kom ut samtidigt som dito för Windows.

Nja, det var det ju id själva som gjorde, så det är ju inte så konstigt. Loki portade samt eventuellt fungerade som distributör om jag inte missminner mig.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Carmack gör det igen...

1
Skriv svar