Carmack om Linux-stöd
Skitkul! Har nästan givit upp och lämnat Microsoft Windows helt och hållet nu och kör Linux mestadels av tiden på datorn. Dock blir ju det inte så mycket datorspela då men man har ju alltid PS3:an.
Kan ju kanske bli en vändning, bara ATI får ordning på sina drivisar (grafiken till Quake 4 ser ju inte alls lika bra ut som på Windows).
//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\
Jag tycker att den här raden är intressantast "Running on additional platforms usually provides some code quality advantages, and it really only takes one interested programmer to make it happen.".
Jag läser det som att den största anledningen till att så få spel släpps till Mac och Linux är politik och inget annat.
Jag tycker att den här raden är intressantast "Running on additional platforms usually provides some code quality advantages, and it really only takes one interested programmer to make it happen.".
Jag läser det som att den största anledningen till att så få spel släpps till Mac och Linux är politik och inget annat.
Yup, microsoft kör med armbågarna för att hålla sig på toppen. Fick böta nära 5miljarder i EU domstolen för att dom brytit mot konkurrenslagen.
Ooooh the drama!
Yup, microsoft kör med armbågarna för att hålla sig på toppen. Fick böta nära 5miljarder i EU domstolen för att dom brytit mot konkurrenslagen.
Förvisso sant men det var ju i en helt annan fråga som rörde ett helt annat sammanhang, eller har de blivit stämda igen?
Att ha MS emot sig är nog rätt så jobbigt i alla fall
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
Jag tycker att den här raden är intressantast "Running on additional platforms usually provides some code quality advantages, and it really only takes one interested programmer to make it happen.".
Jag läser det som att den största anledningen till att så få spel släpps till Mac och Linux är politik och inget annat.
Nja, handlar nog mer om lathet för tillfället
"so the api decision will be based on secondary factors, of which inertia is one."
Använder man ms utvecklingsverktyg så så får man prata om annat än lathet. Vill man få koden att fungera på linux efter det så krävs i stort sett blodsoffer till onämnbara krafter. Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i tangentbordet för om man svävar för långt bort från standarden så kommer ms och tar en.
Har man inte standardtänket i bakhuvudet (eller om en utvecklare skiter i det) hela tiden så målar man rätt så snabbt in sig i ett hörn. Betänker man detta så får man rätt så snabbt en helt annan respekt för id.
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
Det är inte alls underligt att det finns få spel till Linux. Det är än så länge en mycket liten marknad att tjäna pengar på medan extrakostnaden för att stöda ännu en plattform inte är negligerbar.
I slutet av 90-talet försökte företaget Loki sig på att lansera spel för Linux. Jag köpte själv Quake3 till Linux f.ö., men tvingades snart ge upp den biten då prestandan var cirka 25% sämre än för Windows (körde Windows 98 SE på den tiden). Vad som hände var att dels var försäljningen väldigt liten, väldigt få var beredda att som amerikanarna brukar säga "put your money where your mouth is" (dvs. att verkligen stå upp för sina åsikter), och dels så piratkopierades det hela av många. Resultatet var kanske inte oväntat, företaget gick alltså i konkurs pga dels dålig försäljning och dels piratkopieringen, och därmed dog en seriös satsning på spel för Linux.
Efter Lokis konkurs tror jag knappt det funnits något liknande.
Det är inte alls underligt att det finns få spel till Linux. Det är än så länge en mycket liten marknad att tjäna pengar på medan extrakostnaden för att stöda ännu en plattform inte är negligerbar.
I slutet av 90-talet försökte företaget Loki sig på att lansera spel för Linux. Jag köpte själv Quake3 till Linux f.ö., men tvingades snart ge upp den biten då prestandan var cirka 25% sämre än för Windows (körde Windows 98 SE på den tiden). Vad som hände var att dels var försäljningen väldigt liten, väldigt få var beredda att som amerikanarna brukar säga "put your money where your mouth is" (dvs. att verkligen stå upp för sina åsikter), och dels så piratkopierades det hela av många. Resultatet var kanske inte oväntat, företaget gick alltså i konkurs pga dels dålig försäljning och dels piratkopieringen, och därmed dog en seriös satsning på spel för Linux.
Efter Lokis konkurs tror jag knappt det funnits något liknande.
Not: Jag minns även att spelen hade vissa problem med stabiliteten och att patcharna tog mycket längre tid att komma till Linux än till Windows.
Jag tycker att den här raden är intressantast "Running on additional platforms usually provides some code quality advantages, and it really only takes one interested programmer to make it happen.".
Jag läser det som att den största anledningen till att så få spel släpps till Mac och Linux är politik och inget annat.
Fast det krävs också QA och testande på en till platform vilket äter upp de fördelarna.
Testa måste man göra ändå och om man vill kan man göra som Id och inte ha support på Linux versionen. Med tanke på att Apple är på uppgång känns det som man om inget annat kan få igen QA pengarna där och om inte det så en massa goodwill.
Loki försökte sälja gamla spel, spel som alla redan hade spelat klart sedan ett eller två år sedan. Det om något tror jag satte stopp för dom. Om man vill lyckas med en multi-OS satsning måste man IMO ha alla versionerna på samma skiva, i still med UT2k4, eller se till att släppa dom med inte mer än en månads mellanrum annars blir det bara pankaka. Vem vill vänta två år på ett kanske när man kan spela det idag bara man bootar om?
Loki försökte sälja gamla spel, spel som alla redan hade spelat klart sedan ett eller två år sedan. Det om något tror jag satte stopp för dom.
Nja, åtminstone Quake3 för Linux kom ut samtidigt som dito för Windows.
Nja, det var det ju id själva som gjorde, så det är ju inte så konstigt. Loki portade samt eventuellt fungerade som distributör om jag inte missminner mig.
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson