Medmänsklighet

Inaktiv
Medmänsklighet

Jag tycker att jag har mycket känslor i mig. Om en nära vänn till mig har det svårt så mår jag självklart dåligt, och gör vad jag kan för att få denne att må bättre.
Det som kan skilja mig från andra är att jag har VÄLDIGT stor medmänsklighet för folk som har det svårt som jag inte ens känner.

Barn i afrika dör, och vi ser det på reklampelare och på TV´n.
Många bryr sig inte, eller känner "Usch, det är synd om dom" för att 30 sekunder senare skratta åt Joey's pengaproblem i Vänner.

Jag såg detta klipp häromdagen. Underbart gjord, och jag känner starkt för dom 2 första i klippet - Han som inleder, och farbrorn med skägget.
Dom lever nog på gatan, dom har det nog väldigt svårt. Men det som skiljer dom från "vanliga" är (såsom jag tror det) deras glädje för livet och alla dess små saker.

Jag sprider värme och glädje till mina vänner.
Ge pengar till nästa uteliggare som ber om det. 10? 20? 50?
Ja, vi har alla råd med dom summorna.

Vad gör du för en bättre värld?

#blogg

Medlem
Medmänsklighet

Ingenting, har svårt att sympatisera med människor man ser på tv eller i reklam i längre än i typ 5sekunder.
Out of sight, out of mind eller hur man nu säger det.
Sen finns det få saker som irriterar mig mer än människor som tror att de är bättre än andra, sådana som ger kanske 10, 20 eller 50 kronor till en uteliggare och som minsann är en riktigt hyvelns kille som vi andra borde försöka emulera.

Medlem

Vad ska vi göra? Ska vi stanna upp i utvecklingen?
Varför får vi inte ha roligt? Ska vi tänka på att inte skratta åt Vänner bara för att så många dör i Afrika?

Medmänsklighet är givetvis en bra sak, men alla kan inte vara sådana. Skulle alla vara lika empatiska som du verkar vara skulle ingenting bli gjort.
Vi sitter och skriver bloggar medan barnen i Asien syr plånböcker, jaha? Ska vi då också sätta oss ner och börja sy? Vad är grejen?

Många gånger är det mer egoistiskt att ge pengar till en uteliggare än att inte göra det.

Jag är självklart inte emot donationer och dylikt, men att jämföra levnadsstandarden i Sverige och i Afrika fungerar liksom inte...
Men jag tycker personligen att vi ska satsa på forskning så att problemen löser sig, inte donera pengar lite då och då som ger mat åt svältande familjer i en vecka.

Äh, orka skriva! Nu ska jag spela!

1
Skriv svar