Ny bärbar - vad ska jag tänka på?

Skägg.
10 Chambers
Ny bärbar - vad ska jag tänka på?

Det är dags att köpa ny lårdator och alla beteckningar får det att snurra bakom pannbenet (hade jag skrivit "hjärna" hade @John @xplejjn @Tompa att problemet är att jag saknar en). Och jag är lat.

Vad ska jag tänka på om jag vill ha en stabil arbetshäst som mest behöver belastas med #Quake Live i grafikväg? Tvåkärnigt är väl vettigt, men är det några cpu-modeller jag bör undvika? 2GB internminne känns ju mer än tillräckligt och hårddisk på flera hundra gig är överflödigt, har en extern samt stationära burken att lagra på. Jag tänker mig en budget på som mest sju lakan. Förslag?

#blogg


signatur
Medlem
Ny bärbar - vad ska jag tänka på?

du har redan skrivit ett gäng bra saker.

Tänk även på inbyggd WiFi b/g/n.

Personligen föredrar jag intel processorer och jag skulle satsa på en C2D av "nyare" modell. Dessutom kolla att du har ett separat grafikkort och kanske inte ett inbyggt Intel GMA. Där skulle jag satsa på ett geforce 8600 iaf.

Dessutom kolla upp portar osv på datorn, ex att du har tillräckligt med usb portar(så du kan köra en extern mus, 3G internet och USB minne samtidigt t.ex) Allt är ju beroende på vad du har för behov men de är några av sakerna jag skulle tänka på.

Medlem

8600 är ju helt onödigt om det ska spelas Quake Live... Och det drar upp priset en bit.

Jag vet ju inte hur det är med dig, men när jag letar bärbara så är storleken det absolut viktigaste, tätt följt av vikt. 13.3" är oftast det största jag kan tänka mig men då har priset en tendens att krypa upp speciellt i samband med prestanda. Men gäller ju att välja ett vettigt märke, finns ju så mycket skit. Tyvärr kan jag väl inte reckomendera något sådär jätte starkt. Men jag har bra erfarenheter av Dell's XPS serie. (finns både som 13 och 15")


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Antikvitet

Att det är en mac. Viktigt nuförtiden.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag är väldigt nöjd med min Asus. Den gick på sju bananer. Tror den heter X50SL.


signatur

Robin,
Frilansare

Medlem

MacBook. Nuff said. Bryr mig inte om vad du ska ha den till. >_>

Medlem

orka äppel... dessutom tror jag han har svårt att komma under 7 000 med äppel...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

jag skulle säga Macbook Pro. (det kommer jag inskaffa snart i alla fall)

i övrigt. Undvik "Celeron " CPUs (Budget cpus)

haha btw, jag har en Asus g2s till salu (Nypris ca 16 000kr ) eftersom du är från Fz får du den för 8000kr (annars hamnar den på blocket för 9k)

vid intresse / mer info pma mig.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

Gå till några butiker(ElGiganten, Siba etc) och pilla på laptops och ta en som känns bra. Sen kollar du på nätet om den finns billigare någon annanstans.

Akta dig för HP, de har en jävla massa förinstallerade program som bråkar.

Redaktör

Gå in till en Apple-återförsäljare, plocka fram bössan och tvinga handlaren att sänka priset på sin Macbook till 7000 spänn. Eller övertala min sambo om att få köpa loss denna; hon är ändå inte fast anställd. (Använd inte bössan mot henne) Eller köp en Windows-burk, då kan du spela Quake Live också.

Jag tippar på att dessa saker kommer göra dig lycklig:
- Minst 2 GB minne (Vista är hungrigt).
- Minst 3 usb-portar.
- Köp med Nvidia- eller ATI-grafik. Intel GMA är crap.
- Känn på styrplattan så att den inte musklickar "för tidigt" (med fingret en bit ovanför). Nån klurig lösning för scrollande är också skönt, nån motsvarighet till Macbookens två fingrar på plattan (som tokäger).
- N-wifi behövs bara om du skyfflar stora datamängder
- Rekommenderar 13,3-tumsskärm om du ska resa mycket; lägre vikt och mindre format är mycket värt, även om det blir lite litet. Annars funkar förstås 15- eller 17-tummare prima.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Tack för alla tips!

En Mac vore nice, men lite över min budget i dagsläget. Vad det än blir så blir det inte en Acer, har bara haft problem med den, likaså kollegan med samma modell (glappande strömkabel, grafikfel, felande knappar).


signatur
Medlem

Köp denna! Du kan nog få den billigt också.

Inaktiv

Tja, jag har tänkt på köpa ny bärbar dator.
Undrar om denna dator är bra?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444543&view=detailed#Pro...

1
Skriv svar