Veckans scrum sprint, kul läsning ...

Inaktiv
Veckans scrum sprint, kul läsning ...

eller inte, beror på vad man gillar att läsa

Varje vecka på måndag eller tisdagar postar vi våran "scrum sprint" för veckan. Det är enkelt sett ett schema på vad alla ska ha gjort under veckan. Meningen med detta är att vi ska ha hyfsat bra koll på om vi ligger i fas eller inte. Just nu är det väl lite si och så med det om man ska vara ärlig. Vissa saker är i fas medan andra har kommit lite ur fas. Men det är tyvärr så det är med att göra spel. Det som vi då kan göra är att gå in i "sprintarna" som vi har framöver och ändra om och omfördela vissa saker, så att inte personer blir lidande av att vissa saker inte är klara. Exempel:

Skulle vi ligga back med att göra koncept bilder till fiender så kommer helt plötsligt 3d grafikerna inget arbete. Har man då sett tidigare att man koncept artisterna ligger lite bakåt så kan man ge 3d grafikerna andra uppgifter så länge.

I denna veckan är det det påsk och jag utgår ifrån att alla inte kommer jobba på helfart, därav är veckas scrum sprint ganska "vag" i sin definition.

Så här ser veckan ut iaf:

Kod:
Fortsätta arbeta på shaders
Implementera andra features

2d:
Koncept bilder på bossar
Koncept bilder på alternativa fiender

3d:
Fortsätta göra fiender
Sätta texturer på fiender

Levels:
Fortsätta göra levels

Narrativ:
Skriva förklaring och bakgrunds fakta om alla personer och fiender i spelet

#blogg

Medlem
Veckans scrum sprint, kul läsning ...

Hur funkar Scrum i spelutvecklingssammanhang? Några direkta nack / fördelar?

Inaktiv
Skrivet av raslon:

Hur funkar Scrum i spelutvecklingssammanhang? Några direkta nack / fördelar?

Jag skulle bara säga att det är bara fördelar om man använder det rätt och följer alla milstolpar och deadline som man har.

Fördelen är att man:
- Kan räkna ut när spelet är klart genom att "räkna" baklifrån från den sista sprinten som man har.
- har klara scheman för vad som ska göras varje vecka + deadline varje vecka. Vilket gör att man har koll på hur långt alla har kommit och kan därigenom samordna vad alla ska prioritera att göra.
- Har dagliga scrum möten där man tar upp vad som ska göras just "idag".

Jag skulle säga att det bästa med Scrum är den överblicken man har över allt, som är det bästa.

Bra fråga

1
Skriv svar