Bögar. (Bear with me)

Medlem
Bögar. (Bear with me)

Jag tänkte bara lufta ur mig en gammal post som har legat obemärkt på Sveriges bästa spelforum ganska länge nu. Jag tänkte att den kunde behöva rastas lite även här. Eftersom kategorierna dock var lite begränsade (ville ha en "Allmänt" eftersom "Blandat" drar till sig lite allt möjligt löst folk.

Copy paste begins here

Ok. Känsligt ämne nu. Och det här gäller väl bara de som vet vad Xbox Live handlar om. Ventrilo-chatter är mer lätthanterliga och text-chatter är inte så farliga som ord ur folks munnar. Privat-meddelanden ('/whisper' om ni inte fattade det) kan svida så jag antar att de grupperas in i den här tråden.

Nyligen så dök det här upp på internet och jag antar att alla redan sett det eftersom Kotaku har rapporterat om det.

www.consumerist.com/5008908/gay-player-name-banned-by-xbox-li...

Bakom detta ligger gammal Xbox Live-policy om att man ska stänga av folk med irriterande och stötande namn. Man kan t.ex. inte heta något med Bill Gates i sitt motto för då godkänds den inte automatiskt av systemet.

Med lurigare fall så tas detta hand av levande människor när de får in tillräckligt mycket klagomål av andra användare (smart i teorin)
www.kotaku.com/362810/the-xbox-live-police
Kan rekommendera att ni tittar på videon lite längre ner i den artikeln. Ett experiment som är högst intressant.

Så till slut börjar väl folk komma på att den där anmäl-knappen faktiskt fungerar. Och vad händer när man ger makt åt folket? Många ful ord kan vi använda för det, men jag väljer att kalla det 'missbruk'.
Mike Krahulik väljer att uttrycka sig på ett annat vis.

Missbruket drar igång och utan att tveka anmäler folk andra människor för att de tycker att de har rätt att göra så. Människor med "fel" ord i blir påhoppade och tvingas byta namn (jag har personligen inte fått klarhet i om de får ett namnbyte eller måste betala för det). Detta är inget gammalt problem, jag minns en artikel i Superplay (möjligtvis på ett av deras äldre forum) där någon nickade Black-nånting. Tror det var AlwaysBlack eller StayBlack eller liknande. Never mind.
Han blev duellerad i Jedi Knight II och blev chat-mobbad sönder och samman av sin motståndare som på nedriga vis försökte fuska sig till vinsten. Fuskarn förlorade och disconnectade så fort matchen var klar.

Det är detta beteende som återfinns på åttahundra olika nivåer över Xbox Live idag. Enligt senaste numret av Sista Bossen finns det ju bevisligen i WoW också.

Till de frågeställningar då som väldigt många har ställt redan men som jag inte anser internet moget att svara på.
Är det rätt av ett företag (fakta: det kunde varit vilket företag som helst) att blocka medlemmar för att de har namn som kan anses som stötande, men som troligtvis inte är det, utan snarare offer för någons trångsynthet?

Microsofts representant försvarar sig i ett blogginlägg bl.a. med orden

We recieved a complaint on the Gamertag and determined that it did indeed contain sexual innuendo. Now granted, there could be an argument that the text is not pejorative to homosexuality and should therefore be allowed. But there is no context to explain that. Gamertags are visible to everyone and it would be hard for me to defend to a parent of a young child who saw it that the name did not contain content of a sexual nature.

och förklarar han vidare att

[...]yes "TheStraighterGamer" or "TheHeterosexualgamer" would have gotten the same treatment and would have been found to be in violation and forced to be changed. We've actually done that to tags like that before.

Jag gjorde lite vanlig hederlig sökning på Bungie's sida (väldigt många Xbox-ägare spelar Halo och man kan hitta de flesta där) och fann att väldigt många gamertags fanns med ordet 'Gay' i. En del hade inte varit aktiva på ett par veckor, och vissa hade inte alls många timamr spelade så jag antar att de hade blivit bannade.
Problemet är att just killen/tjejen med gamertagen "Gay" var aktiv senast igår och har alltså inte blivit bannad.

För det första finns det inga som helst förmildrande omständigheter med just det namnet och för det andra är det kanske veckans grymmaste gamertag och jag skulle vilja ha den. Badly.

Att folk gnäller över att Xbox live kostar pengar och att folk därför måste få heta vad de vill är bullshit. Alla tjänster man betalar för har regler och förordningar. Man får exempelvis smutsa ned på ett hotell, men man får inte utan att kompensera slå sönder saker som man vill.
I samma andetag hävdar de också att PSN skulle vara bättre, men det är (nu antar jag bara, rätta mig gärna) för att head-set-användningen inte är lika utbredd där.

Jag skulle kunna skriva mer, men jag känner att det redan har blivit ett inlägg som många inte skulle läsa p.g.a. dess längd. Jag vill istället höra vad andra tycker om detta.

Är ni homofober på riktigt, ni som bor på nätet? Ogillar ni folk när ni träffar dem ansikte mot ansikte också?

Jag väntar på att min vän ska behöva byta gamertag (första hälften: Gaylord) så att jag verkligen kan gå igång på den här debatten.

Copy-paste ends here

Det som har hänt på lite knappt ett år är att min kompis numera måste kalla sig för något annat än "Gaylord Frisky" som var hans förra gamertag. Han blev tvungen att byta. Fler folk har blivit kickade från Xbox live för att de har skrivit ut sin sexuella läggning. Dock har inga rapporter om de s.k. hetero-spelarna (exempel ovan) och deras namnbytar-tvång uppdagats.

Så min fråga kvarstår fortfarande efter ett helt år:

Är ni homofober på riktigt, ni som bor på nätet?

I så fall är jag rädd.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Medlem
Bögar. (Bear with me)

So heterosexuell snubbe är man väl homofob, men det är ju enbart som så att jag äcklas över två snubbar som har sex eller hånglar. Annars kan jag umgås med homosexuella både IRL och på nätet.

F.ö.
Bögar, bare with me (bögar, nakna med mig). Hahahahaha!

(min humor ligger på ungefär samma nivå som en treårings)

Medlem

Ber om ursäkt för det pinsamma ord-växlingen. Nu vet jag ju inte huruvida du kommer tolka det som någon slags däggdjurs-referens istället, men nu stämmer det iaf.


signatur

- Ät mig levande.

Medlem

Björnar är awesome.
All is well.

1
Skriv svar