Crysis - skillnad mellan DirectX 9/10

Robot
Crysis - skillnad mellan DirectX 9/10
Medlem
Crysis - skillnad mellan DirectX 9/10

sååå jävla cp, inte så smart att dela upp communityn...

Medlem

Ja och dessutom så har vi ju sett på de förra video jämförelserna att DX9 versionen inte kommer att ha några handgranater *ironi*...

Frågan är vilket man ska välja, har både XP och Vista. I XP lär det flyta på, medans jag är nästan helt säker på att i Vista kommer jag få sämre fps och sämre ljud (detta dels pga att idioterna på Creative maskar eller inte lär släppa några nya drivare till mitt Audigity 2, som ju fungerar perfekt annars...).
Dagens I-landsproblem :P.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv

Är inte linux ett ganska så populärt val för spel servrar? Så betyder detta att det inte kommer komma någon dedicated server mjukvara för linux då det tydligen inte skulle vara kraftfullt nog för dygnscykler o förstörbara träd.

Medlem

Öhm, Sandbox


signatur

Bengebolle

Medlem

Niiiice! Men taskigt för dem utan DX10


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Niiiice! Men taskigt för dem utan DX10

Kan fixas med lite modding


signatur

Bengebolle

Medlem

Var lite förbryllad av detta tills jag fattade att kravet på DirectX10-hårdvara för servern i det här fallet har mer med fysiken än grafiken att göra.

Tradigt att de splittar upp communityn som sagt...

Medlem

Alltså "DX10" Hårdvara på servern. Vad betyder det egentligen? Måste servern ha ett 8800 och Vista då eller?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

låter skumt, I smell MS being the puppet master here...watch out developers


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

LÅL? Hur många rack servrar tror dom att har plats för en 8800GTX eller 2900XT? För att inte snacka om wattkonsumptionsgränsen som många co-location ställen har...

Nu skiter det sig, Crytek!

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Alltså "DX10" Hårdvara på servern. Vad betyder det egentligen? Måste servern ha ett 8800 och Vista då eller?

lol precis

Medlem
Skrivet av X|Rolando:

LÅL? Hur många rack servrar tror dom att har plats för en 8800GTX eller 2900XT? För att inte snacka om wattkonsumptionsgränsen som många co-location ställen har...

Nu skiter det sig, Crytek!

en server renderar ju inte bilder från spelmotorn så ett grafikkort kan tyckas onödigt.. kanske vista som krävs lr nåt. lr bara sjukt feta cpu's

Medlem

Hmm, luktar illa här. Ja just ja, det var visst lite kobajs.

Inaktiv

årets flopp spel tillsammans med quakewars! COD4 e det alla kommer spela vid årets slut. (multiplayer alltså)

Medlem

Blir att köpa vista då. MS som drar i trådarna tro.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kul att alla drar slutsatsen att Microsoft drar i trådarna (Microsoft kontrollerar ju som vi vet allt och alla), inte att Crytek, som antagligen vill skapa ett så snyggt spel som möjligt, blivit illa tvungna att göra det här valet...

Vad är det ni inte förstår? Crytek vill ha förstörbara träd och mojs samt dynamisk dag-och-natt-effekt I Crysis multiplayer. Dx10 låter dom göra det. Dx9 gör inte det.

Medlem

Det låter ju lite konstigt det här till en början, DX10-krav på servern.
Förmodligen är det så att det krävs en fysikprocessor eller en GPGPU som kan användas för fysikberäkningar.
Om det i multiplayer ska fungera smidigt så är det ju självklart att allting som händer måste beräknas på servern. Klienterna tar ju bara emot och skickar information men ingen större beräkning kan ju ske då det är för stor risk att det utnyttjas på fel sätt av fuskare.

Vad är bäst då för er som klagar?
Att vi som har DX10 kort inte får utnyttja dem eller att en utvecklare faktiskt utnyttjar tekniken som finns tillgänglig?
Svenska avundsjukan som vanligt...

Medlem

Vad exakt är det i DX9 som förhindrar detta då?
"Som orsak anges att serverkraven är så höga att de ofta äldre, och därmed hårdvaruklenare DX9-servrarna inte klarar av att hantera belastningen"

Borde väl inte spela nån roll vad servern kör, den borde väl inte behöva stödja DirectX överhuvudtaget (rätta mig om jag har fel) med tanke på att den inte ska behöva rita upp mer än lite UI. Om nu servern MÅSTE köra DirectX 9/10 så omöjliggör detta även släpp av Linux server vilket är rent ut sagt är jävligt idiotiskt.

Hur är det med andra spel servrar, behöver dom stödja samma renderings API (så heter det väl?) som klienten?... Skeptisk

Eftersom det inte borde spela nån roll vad servern kör så borde en tillräckligt kraftfull server borde kunna köra både DX9 och DX10. Jag tror definitivt att klienterna skulle kunnna hantera det.

Jag är övertygad om dom använder det här som en 'sell point' för DX10, Om inte, så är dom jävligt dumma

Medlem

haha najs drapan is the sheit braoo.

Ska bli spännande det här med crysis demot o hela
faderullan , kul också men stackars crytek om dem losar
mkt på att folk inte har tillräcklig hårdvara.

Medlem

Det här spelet kommer floppa big time...(kommer vara snyggt i 4.7 min )vill jag titta på växter kan jag köpa grönt på ikea ffs...


signatur

Alfa Bertil

Medlem

Blir säkert bra


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Om det är servern som det är fel på, låt folk spela på DX10 servrar med DX9 och då kunna skjuta ner träd.

Det är ju bara skitsnack.

Medlem

såja, lugna ner er nu killar/tjejer. Detta blir säkert löst till slut.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Inaktiv

Ja det ska bli intressant och se om det kommer någon linuxserver till slut ändå. Men Crytek verkar inte vara så sugna på att porta Crysis till någon annan plattform.

Medlem

jag kan tänka mig att det ligger till så här, dom som kör server för DX10 versionen varken behöver vista eller dx10 kort.. utan en kraftigare server för att klara av att "hålla reda på" vilka träd som är av, vilka hus som e pangade osv.. det blir ju en hel del data me den måst räkna ut snabbt o felfritt frö 12, 24, 32 pers hur många nu det kan va i crysis... kanske man kan lägga en tanke på det åh.. som sagt så renderar inte en server grafik men den ska hantera allting lika snabbt åt alla..

sku int va så kul om man klättrar upp i ett träd (vilket man nu inte kan men tex ) o så ha nån skjutit bort det för en stund sen så woops så försvinner trädet pga av lagg för att servern inte hunnit skicka vidare den informationen till mig..
haha ja flumm teroier e alltid kul

Medlem

Känns som "sista stora satsningen, innan pc-gaming går i graven"...

Inaktiv

ser fram emot crysis, och om folk inte gillar skillnaden så är det bara att inte spela eller uppdatera till dx10 kort / vista. svårare än så är det inte.

Inaktiv

Wtf? Dom kan väl inte mena att servern måste köra DX? Och om inte, vad förhindrar isåfall folk från att lägga upp en kraftfull server och sedan bara köra dx9 där? Varför inte bara ha de här grejjerna som valbara alternativ och de med tillräckligt kraftiga server (oavsett dx9/10) kan helt enkelt slå på dom? Låter som en massa skitsnack detta.

123
Skriv svar