Fortress Forever släppt

Medlem

Av skärmdumparna att döma så ser det hela ut som HL1 (ie skrattretande grafik), jag tror jag håller mig till TF2

Medlem

verkar helt ok förutom att jag hade cp-lagg på allt även fast 14 i ping, kanske servern som var gay vet inte...

Inaktiv
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av Mikaelh:

"Fortress Forever har fördelen att vara gratis"

Alla moddar har den fördelen.

Sanning med modifikation. Mods är gratis tills någon bestämmer sig för att tjäna pengar på dom. Garrysmod, counter-strike och day of defeat har som exempel alla börjat som gratis mods som sedan valve valt att köpa och och börja sälja.

Counter-Strike 1.6 har alltid varit gratis. Valve har visserligen boxat ut det också, men man har inte varit tvungen att köpa det. Counter-Strike:source följde med originalspelet HL2, så inte heller det behövde man köpa.

Ontopic: Jag tänker personligen vänta tills TF2. FF både ser tråkigt ut och känns bäst-före-mycket-länge-sedan.

Medlem
Skrivet av derpious:
Skrivet av redmac:

Ne detta var inget för mig, kändes som quake *spyr* och man kan inte ens avinstallera detta!..hur gör man?

Via Steam.

jo det förstår jag, men ser inga options för det...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av derpious:
Skrivet av redmac:

Ne detta var inget för mig, kändes som quake *spyr* och man kan inte ens avinstallera detta!..hur gör man?

Via Steam.

jo det förstår jag, men ser inga options för det...

Man tar väl bara bort "FortressForever"-mappen i \Steam\SteamApps\SourceMods.


signatur

// Peace

Inaktiv
Skrivet av dmon:

Allt var välgjort och så. Men en del saker förstörde verkligen gameplayn. Turrets är helt overpowered tex. 360 grader vridning och super damage med raketer. Medics kan typ flyga omkring och hweavyweaponsguy kan mangla ned flera pers utan problem.

Småsaker med i längden så blir det bara engi och medics.

Inte testat demolitions eller soldier för att sänka turrets? Och att medics kan flyga runt stoppar man ju ganska lätt med några turrets eller en välplacerad HW guy

Gillar det skarpt, tycker det är skönt när det är hårda kontraster i sten, sax & påse-spelet

Medlem

so far so good. inte hunnit lira mängder men än så länge känns det faktiskt rätt bra tycker jag. Får skriva mer efter en lite mer ingående undersökning.

Medlem
Skrivet av Fisring:
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av Mikaelh:

"Fortress Forever har fördelen att vara gratis"

Alla moddar har den fördelen.

Sanning med modifikation. Mods är gratis tills någon bestämmer sig för att tjäna pengar på dom. Garrysmod, counter-strike och day of defeat har som exempel alla börjat som gratis mods som sedan valve valt att köpa och och börja sälja.

Counter-Strike 1.6 har alltid varit gratis. Valve har visserligen boxat ut det också, men man har inte varit tvungen att köpa det. Counter-Strike:source följde med originalspelet HL2, så inte heller det behövde man köpa.

Ontopic: Jag tänker personligen vänta tills TF2. FF både ser tråkigt ut och känns bäst-före-mycket-länge-sedan.

Fel, både 1.6 och source kostar pengar sålänge du köper det lagligt. Om jag har fel, så länka gärna vart jag kan få tag på det (lagligt.)
Mitt bevis är att om man går in på steam-store så kostar CS 1.6 - 9.95$ och source kostar 19.95$.
Däremot om du köper Half-life 1 eller 2 så får du cs 1.6 eller source till.

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Fel, både 1.6 och source kostar pengar sålänge du köper det lagligt. Om jag har fel, så länka gärna vart jag kan få tag på det (lagligt.)
Mitt bevis är att om man går in på steam-store så kostar CS 1.6 - 9.95$ och source kostar 19.95$.
Däremot om du köper Half-life 1 eller 2 så får du cs 1.6 eller source till.

Som mods är de gratis, det var det väl det som ni diskuterade? Vill man köra fristående, så får man betala.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Första intrycket: Scouten är för långsam och HWGuy är för snabb - det är för lite skillnad mellan dem helt enkelt.
Dessutom finns där ett irriterande lagg när man skjuter iväg sina pipebombs som demo (man trycker, ljudet kommer - och en sekund senare kommer granaten - från platsen där man stod när man avfyrade den. Ugh!)

Har bara testat Well och Dustbowl än så länge. Well såg ju lite trist ut. Fast den var ju inget vidare - utseendemässigt - i TFC heller. Men Dustbowl har fått sig en riktig uppdatering och ett "Vilda Västern-gruvstad"-look som är delvis riktigt välgjord.

Taskig timing av dem att komma med modden precis som när Valve piskat upp TF2-hypen som mest. Fr o m måndag så blir det nog ändå TF2-betan som man kommer att lira. Jag hoppas och tror att den är bättre än den här modden.

Medlem
Skrivet av chopstiks:
Skrivet av dmon:

Allt var välgjort och så. Men en del saker förstörde verkligen gameplayn. Turrets är helt overpowered tex. 360 grader vridning och super damage med raketer. Medics kan typ flyga omkring och hweavyweaponsguy kan mangla ned flera pers utan problem.

Småsaker med i längden så blir det bara engi och medics.

Inte testat demolitions eller soldier för att sänka turrets? Och att medics kan flyga runt stoppar man ju ganska lätt med några turrets eller en välplacerad HW guy

Gillar det skarpt, tycker det är skönt när det är hårda kontraster i sten, sax & påse-spelet

En sniper sänker en sentrygun med ett full-power shot och beroende på var SG:n är placerad så behöver de vanligtvis inte ens vara inom dess räckvidd.

SG:s kunde rotera 360 grader i TFC också, men detektionsradien för fiender är bara i en 90-graders vinkel framför dem (fick aldrig tillfälle att utforska om FF gjort några ändringar med SG:s i den snabba matchen jag tog nyss).

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Eschricht:

Fel, både 1.6 och source kostar pengar sålänge du köper det lagligt. Om jag har fel, så länka gärna vart jag kan få tag på det (lagligt.)
Mitt bevis är att om man går in på steam-store så kostar CS 1.6 - 9.95$ och source kostar 19.95$.
Däremot om du köper Half-life 1 eller 2 så får du cs 1.6 eller source till.

Som mods är de gratis, det var det väl det som ni diskuterade? Vill man köra fristående, så får man betala.

Dom tar ändå betalt för mods. Oavsett om dom paketerar det så att det inte behöver orginalspelet så är det i grund och botten exakt samma mod som man tidigare fick spela gratis. Det är mycket möjligt att cs 1.6 mod versionen finns att ladda ner, men den finns inte på valves egen sida där dom listar andra gamemods utan där säljer dom "stand alone" versionen av cs istället.
Det finns pengar att tjäna i att sälja samma sak flera gånger och det vet valve. Det är därför dom tog bort counterstrike från dom nya versionerna av hl2 paketen och började sälja dom separat. Samma sak som dom tvingar alla att köpa alla spel igen i orange box trots att många redan köpt alla spel innan.

Men det är ganska offtopic från Fortess forever. Personligen väntar jag hellre på TF2 eftersom jag gillar den stilen mer än hur denna moden ser ut.

Medlem

Efter lite mer lir tycker jag nog ändå att det väger över mot en tydlig känsla av föråldrat... Inte för att det alltid är dåligt, men... Jag hade iaf förväntat mig lite mer tror jag. Känns som om man fortfarande lirar det i första hl-motorn. Sen precis som många andra nämnt problem med extremt konstigt (i brist på bättre ord) nätverkskod. Choppy gameplay med granater som skickas iväg från fel ställen och nails som flyger från ingenstans vid sidan av en när man kutar o skjuter samtidigt.
Jag tänker inte ge upp ännu dock! Det blir gejm av innan jag har sagt mitt.

Medlem

RIP FF när väl TF2 är släppt

Inaktiv
Skrivet av Philip:

RIP FF när väl TF2 är släppt

amen

Inaktiv

Tyckte att det var riktigt bra. Jag trodde att det skulle bli bra, men blev ändå överraskad att de lyckats pricka helt rätt med känslan. Håller möjligtvis med om att HW är för snabb, men å andra sidan kan han inte skjuta lika länge i taget som i tfc, där det bara var att mata på tills skotten tog slut.

Jag är inte så säker på att det var ett så stort misstag att ha release så nära tf2. Tror inte att ff skulle ha fått så mycket uppmärksamhet annars som det nu har fått.

Medlem

Ursäkta, men det luktar ju fjös lång väg. Det liknar TFC till känsla och utseende, vilket i sin tur var en flopp redan då de hade mage att komma på namnet Team Fortress Classic.

Ja, jag vet att det (tyvärr) inte är meningen att tilltala alla gamla TF-rävar eftersom det finns alldeles för många idag som helt otroligt nog tänker på TFC som ett orginal.

Det är meningen att Sentryguns ska göra ont. De är tillika väldigt lätta att förstöra. Spam SKA förekomma utanför motståndarens spawn, det är en del av spelet. Man ska grenjumpa runt på banorna, det är en del av hur spelet går till. Det är Team Fortress helt enkelt, acceptera det. Är ni ute efter något wannabe-realistiskt skitspel där ni mer än gärna hänger i forum och klagar över hur ditten och datten är överdrivet - byt spel, snälla.

Till alla er som aldrig har spelat QWTF, låt bli att försöka ändra på saker. Låt spelkänslan komma till er istället så vi slipper ännu ett värdelöst skitlir a la BF2 som ska tilltala alla CS-kids.

Åter igen, jag VET att vi gamla rävar inte har ensamrätt på uppföljarna, men något i mig dör varje gång jag ser någon som försöker ändra på konceptet.

Inaktiv

Jäkligt välgjord mod, grymt kul med lite tf igen. Efter att ha spelat ett tag har man dock lite svårt att se hur det ska kunna bli lika mycket röj i TF2 med tanke på hur fördummat det verkar vara på många områden.

Skrivet av nudelsdesign:

Alvarligt talat, har man 3000 i hälsa eller? hur många skott tål dom.

Haha, seriöst? Du trodde väl inte det var en krigssimulator du tankade? Du har ju ET:QW nu, kan du inte vara schysst och bespara oss din propaganda i fortsättningen då?

Medlem
Skrivet av wwraver:

Ursäkta, men det luktar ju fjös lång väg. Det liknar TFC till känsla och utseende, vilket i sin tur var en flopp redan då de hade mage att komma på namnet Team Fortress Classic.

Ja, jag vet att det (tyvärr) inte är meningen att tilltala alla gamla TF-rävar eftersom det finns alldeles för många idag som helt otroligt nog tänker på TFC som ett orginal.

Det är meningen att Sentryguns ska göra ont. De är tillika väldigt lätta att förstöra. Spam SKA förekomma utanför motståndarens spawn, det är en del av spelet. Man ska grenjumpa runt på banorna, det är en del av hur spelet går till. Det är Team Fortress helt enkelt, acceptera det. Är ni ute efter något wannabe-realistiskt skitspel där ni mer än gärna hänger i forum och klagar över hur ditten och datten är överdrivet - byt spel, snälla.

Till alla er som aldrig har spelat QWTF, låt bli att försöka ändra på saker. Låt spelkänslan komma till er istället så vi slipper ännu ett värdelöst skitlir a la BF2 som ska tilltala alla CS-kids.

Åter igen, jag VET att vi gamla rävar inte har ensamrätt på uppföljarna, men något i mig dör varje gång jag ser någon som försöker ändra på konceptet.

Vad försöker du få sagt? Att TFC sög, att detta suger eller att alla i hela världen suger?

Personligen känner jag att vapnen är VÄLDIGT obalancerade, testade inte alla klasser innan jag kände att jag fått nog.
HWguy var skön att springa med, tog en stor mängd skada som man antar att han ska kunna göra, i överlag gör han inte för mycket skada på de andra klasserna, den som är mest "färdig" i sin balancering, dock gjorde avsaknaden av uppladdning av chaingunnen att vapnet blev lite för bra.
Den klassen som fick mig att sluta spela var däremot scouten, dess 75 liv och 50 armor räcker ca 0.5-1 sekund mot en HWguy och ännu kortare mot en turret som konstant har 100% chans att träffa, ingen av hans vapen gör mycket skada (han ska inte kunna göra så jättemycket, jag vet, men inte ens kofoten gör mycket skada), hans riktigt löjliga mängd liv och armor gör att ens förväntade livstid på fiendens sida är ca 0.5 sek. hastigheten man springer med är "skön", men inte ens nära att vara snabb nog för att kunna komma undan fiendeeld.
Engineers torn ska jag inte kommentera så mycket, förutom att dess aktiveringsyta var stor och att dess skada var massiv, även mot soldatklassen, och ett fullt uppgraderat torn överlever 4-6 raketer, något som man inte hinner skicka iväg på ett och samma liv om man inte har möjlighet att ta skydd eller stå utanför skjutlängd.

Det känns just nu som att det kanske har en möjlighet att bli ett bra spel om balansen kunde bli bättre, att som scout bli instadödad utav torn eller vilken klass som helst (pyro tog lite längre, men då de i princip kan springa ikapp en så dör man snabbt ändå) tog bort glädjen att för mig spela min vanliga roll i CTFspel (flaggcappare, för de som inte räknat ut det).

I kort skulle jag väl kunna sammanfatta det med: ge alla klasserna mer liv så att det blir lite spel av fighterna.

PS. wwraver, förolämpa inte oss BF spelare med att jämföras med CS spelare.

Medlem
Skrivet av Eschricht:
Skrivet av Fisring:
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av Mikaelh:

"Fortress Forever har fördelen att vara gratis"

Alla moddar har den fördelen.

Sanning med modifikation. Mods är gratis tills någon bestämmer sig för att tjäna pengar på dom. Garrysmod, counter-strike och day of defeat har som exempel alla börjat som gratis mods som sedan valve valt att köpa och och börja sälja.

Counter-Strike 1.6 har alltid varit gratis. Valve har visserligen boxat ut det också, men man har inte varit tvungen att köpa det. Counter-Strike:source följde med originalspelet HL2, så inte heller det behövde man köpa.

Ontopic: Jag tänker personligen vänta tills TF2. FF både ser tråkigt ut och känns bäst-före-mycket-länge-sedan.

Fel, både 1.6 och source kostar pengar sålänge du köper det lagligt. Om jag har fel, så länka gärna vart jag kan få tag på det (lagligt.)
Mitt bevis är att om man går in på steam-store så kostar CS 1.6 - 9.95$ och source kostar 19.95$.
Däremot om du köper Half-life 1 eller 2 så får du cs 1.6 eller source till.

http://v4.steamlessproject.nl/index.php?page=projects&sid=


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av dmon:

Turrets är helt overpowered tex. 360 grader vridning och super damage med raketer. Medics kan typ flyga omkring och hweavyweaponsguy kan mangla ned flera pers utan problem.

Är det inte lite det som är meningen? Att de olika klasserna ska ha sina fördelar, och att det ska krävas lite samarbete för att vinna? Turrets är statiska mål, och ska inte vara allt för svåra att ta ner, med lite list eller teamwork. Heavyweaponsguy _ska_ ju mangla flera pers, vad är annars syftet med honom?


signatur
Medlem

Ytligt att säga att TF2 verkar fördummat?

Spelsätten är ju dels CTF och sedan ett antal nya,
bla conquest som man känner igen från BF-spelen.

Men ska man vara ytlig så hur dummt är det inte att
en tank tar skada av en pistol eller tom en kniv i ETQW?
Att man pronebuggar i BF eller haxxar i CS?

Stuff it!

Inaktiv

Ser att förvirringen är stor. 'Fortress Forever' och 'Team Fortress 2' är två helt olika spel i grunden. Jämfört med public och match utspelas spelen helt olika. FF har satsat på matcher medan TF2 är mer givet som det där public-spelet man lirar sporadiskt.

Klanmatcher i FF går ut på att man har en roll i laget. Först delas man in i attack och försvar för att senare få en specifik roll i laget. Spelare i klaner specialiserar sig på några klasser, ofta en. Det varierar beroende på hur svår klassen är att bemästra (Soldier är en sådan).

Visst är FF roligt på en vanlig public server men det bästa ligger i att spela på "seriösare servers" där folk spelar som om det vore match, dock mindre seriöst.. man blir inte utskälld för att man är dålig ;D
Ni som anser att klasserna är obalanserade finner förklaringen ovan. Ni kommer att upptäcka hur välgjort spelet faktiskt är när ni behärskar spelet.

Det är några småbuggar i spelet som kommer att fixas i kommande patch. HW-Guy gör i dagsläget för mycket skada, något FF-tillverkarna har sagt kommer ändras.

Jag skulle säga att en annan stor skillnad mellan spelen är friheten. I FF kan man göra helt otroliga saker som man inte kan i andra spel. Medic och Scout bär "concs"; deras sekundära granater som gör att de med rätt teknik kan "flyga". Tro inte kan man flyga hur långt som helst, utan beroende på hur bra man "concar" flyger man längre. Om du har farten inne medan du flyger kan du med rätt teknik också "slide:a" vid kanter vilket gör att du behåller farten och kan ändra riktning. Buggen som fanns i gamla HL, vilket gjorde att man kunde "bunnyjumpa" har tagits med. Detta var en av de saker som gjorde TFC till ett väldigt bra spel för klanspelare. Lär dig använda detta i nya FF och du kommer se hur snabbt det går. TF2 går mycket långsammare även utan detta.

Veka klasser har det tungt utan att bunnyjump-tekniken. Jag skulle säga att HW, Soldier och Engineer är de lättare klasserna att börja spela som.

Texturer och andra inställningar såsom "field of view" gör att man kan ändra FF väldigt mycket. Jämfört med TF2 är många av de saker jag tänker på spärrade (fov).

Att de döpte TF2 efter TFC är helt obegripligt.

Tror inte jag fick med allt men kanske reder upp lite... är det nån fråga så kan jag svara på det. FF borde ges en chans, ett väldigt speciellt spel vilket inte framgår på public.

Inaktiv
Skrivet av Philip:

Av skärmdumparna att döma så ser det hela ut som HL1 (ie skrattretande grafik), jag tror jag håller mig till TF2

Fortress Forever har source grafik, är det så skrattretande?

12
Skriv svar