IPRED, piratkopiering och sanningen bakom. Del 1

Medlem
IPRED, piratkopiering och sanningen bakom. Del 1

Jag har nu arbetat i dataspelsbranschen i 10 år och enligt mig är vi nog den bransch som har "lidit" längst av digitalkopiering. Varför jag använder citationstecken runt lidit är på grund av den enkla anledningen att det även har med fört en hel del fördelar också, just på grund av den massiva piratkopieringen som pågår.

IPRED-lagen som träder i kraft imorgon (1:a April 2009) känns som ett hån mot de framåt strävande branscherna och ett lamt försök av gamla stofiler att stå fast vid det gamla och trygga. Den enda anledningen till att denna lag träder i kraft imorgon är att det finns stora bolag som tjänar massor med miljarder på att vi konsumerar produkter som de inte själva ens har framställt eller utvecklat. Detta är våra kära förläggare?

Jag gissar att fler skulle konsumera spel och annan media om priset var lägre och tillgängligheten bara var ett mus-klick bort. Att den digitala distributionen var mer lätt tillgänglig och säker. Detta finns ju redan i dataspelsbranschen och har exploderat senaste åren till något fantastiskt där nästan vem som helst idag kan släppa spel till och med till Xbox 360 och Xbox Live och sedan får ta del av kakan och ha en chans att överleva.

Om nu sanningen skall fram så OM DU VILL STÖDJA en spelutvecklare så skall du HANDLA DIGITALT. Fördelningen på ett spel släppt på Xbox Live Arcade i dag är 30% till Microsoft och 70% till utvecklaren och har man en förläggare inblandad så får utvecklaren 40-50% vilket gör i ett spel för 1200 ms-points så går ca: 100kr tillbaka till utvecklaren. Denna fördelning gäller de flesta digitala försäljningsplattformar. Men om du nu på andra sidan väljer att köpa ditt spel i en box så får utvecklaren ca: 10-30kr per såld kopia. Detta gäller även musikbranschen. En välbetald artist i Sverige idag får ca: 5kr per såld skiva. Detta betyder att en artist som vill ha 250.000kr/år måste sälja 50000 plattor om år för att nå det.

Min ständiga fråga är varför arbetar man inte för att ta fram fler liknande lösningar för andra media eller till och med ger bidrag till utveckling av dessa?

Svaret är enkelt? Det är inte de som kan skapa dessa plattformar som skriker högst utan de som tjänar pengar på de gamla systemen. Samt den skara lobbyister som får publicitet i media och tjänar pengar på angiveri utan att nämna några namn.

Så du som känner att du vill betala för dina spel och skivor köp dem online så stödjer du framtiden och de som tillverkar produkterna.

Ps. Till er som tycker att allt skall vara gratis har jag bara en sak säga? - Ni strävar efter en vacker utopi, men ge er på dem som håller den pengadrivna världen vid liv och döda inte de som bara vill överleva på att göra eran vardag lite trevligare och lättsammare.

Notera! Det finns många nya förläggare som upptäckt de nya sätten att sälja spel och försöker att se frammåt istället för att tjura. En stor applåd till dem.

#blogg

Medlem
IPRED, piratkopiering och sanningen bakom. Del 1

Bra skrivet håller med

Steam är riktigt bra , men EA store veti faun vad dem sysslar med.

Medlem

Jag brukar sträva efter att köpa en produkt på det sätt som har minst möjliga DRM, vilket oftast brukar vara direkt från utvecklarna (indiespel då dvs). Har däremot för mig att Microsoft ökade sin andel på XBLA spel till typ 50+%.

Men bra skrivet! Håller helt med dig. Fast när det gäller musik genom digital distribution så brukar det väl vara en förläggare som äger rättigheterna?

nj
Medlem

Visst att man vill stödja spelutvecklarna, men samtidigt så måste man ju även fråga sig hur mycket extra man själv känner att det är värt.

Xbox Live Arcade är en sak, kikar vi på pc-sidan däremot så har vi Steam, GamersGate, Impulse, GOG, Direct2Drive, mfl där man kan handla digitalt, och priserna där är ju ja...

Kikar man på Steam så finns det ju redan gott om debatter kring deras prissättning, särskilt efter "lokaliserade" priser infördes där hela Europa (exkl Storbritannien) åkte på att betala i euro och priserna "justerades" från den amerikanska dollarn för att även inkludera moms.

Kan ju ta några praktexempel på de fina prissättningarna jämfört med att köpa i butik och digitalt:

Mass Effect finns för 199kr i butik, Steam 44.99 euro, på GamersGate så finns det för 19.95 euro men inte tillgängligt för oss svenskar.

Far Cry 2 finns från 199kr i butik, Steam 49.99 euro, GamersGate 49.95 euro.

Warhammer 40k: Dawn of War 2 finns från 349kr i butik, Steam 49.99 euro.

Fallout 3 finns från 228kr i butik, på Steam kostar det 44.99 euro, GamersGate 44.99 euro med.

Call of Duty 4 finns för 199kr för originalutgåvan, 249kr för GOTY-utgåvan i butik, på Steam kostar det 49.99 euro.

Call of Duty: World at War finns från 399kr i butik, på Steam kostar det 49.99 euro.

Prissänkningar på digitala tjänstar tar dessutom bra mycket längre tid att genomföra jämfört med butikspriser, visst att det kan "skyllas" på att butiker kan köpa in stora omgångar och på så vis pressa priserna, men med digital distribution så är det bara koden, texturer, modeller, etc som ska skickas. Inga manualer ska tryckas, inga CD-/DVD-skivor, inga fodral, etc.

Sedan blir man dessutom lagomt låst av att handla digitalt nu. Släpps det patchar, expansioner eller liknande så måste man i de flesta fallen vänta på att de släpps via tjänsten man köpt spelen från för att kunna uppdatera och så, och då vet man aldrig om patcharna/expansionerna ens kommer via den tjänsten, och i värsta fall så är man körd.

Nej, så länge som spel kostar 2-3 gånger mer via digitala tjänster så ser jag verkligen ingen anledning till varför jag ska lägga pengarna där när jag kan köpa ett extra spel för samma pris. Dessutom så upplever jag att jag får ut mer om jag köper ett fysiskt exemplar än ett digitalt då det i vissa fall inte ens medföljer manualer och liknande med de digitala versionerna (eller jag måste spendera tid på att leta reda på sådana själv).
Folket bakom GOG är dock verkligen på väg i rätt riktning, de har massa extramaterial, fasta priser, ett bra utbud med klassiker och de har en bra dialog med användarna.

Medlem

NJ: Håller med att priserna för PC spel fortfarande är höga online. Tyvärr så har ju vissa förläggare upptäckt att det finns pengar att tjäna för dem med. Priserna online borde kunna vara lägre...

Zauii89: EA har ju gett upp nu och går mer och mer över till Steam...

Medlem

Dvorak: Microsoft har pratat mycket om att höja sin andel men det har inte hänt ännu vad jag vet.

Förläggare äger ofta rättigheten att sälja matrialet de har hyrt under en period av skaparen men det betyder inte att de har fulla rättigheter att göra vad de vill utan äger bara rätten att distribuera media till konsumenter...

Vissa förläggare vill dock köpa upp skaparens IP (den in matriella egendomen) för att sedan kunna göra uppföljare etc. Men även detta är en förhandlingsfråga.

1
Skriv svar