Ökad spelförsäljning första halvåret

Medlem
Skrivet av Ozo:
Skrivet av Lasrod:

tror WOW ställer till med lite felaktig data i dethär fallet eftersom jag tror att bottar står för en mycket stor del av försäljningen av WOW. Det bannas 10-tusentals spelare varje månad, ofta bottar som sedan köper nytt exemplar och fortsätter botta igen. Detta ger ju garanterat ett märkbar procentökning av WOW försäljningen. Detta är ju inget som sker med vanliga singelplayer spel. Kan mycket väl hända att WOW ligger 1:a i försäljningen hur som helst men man kan nog räkna bort några miljoner PC-spels exemplar från listan om man räknar med alla bottar från MMO spel.

Det har du nog rätt i. Men jag tror inte att det handlar om miljontals, möjligtvis ett par 1000 ex..
Och om man bottar, och blir av med kontot... så tror jag inte att man så gärna fortsätter att botta?

Inte direkt så att varannan spelare kör med bot.

Ska förtydliga mig lite varför jag tror att detta har en påverkan på statestiken.

Ibland skriver blizzard om hur många bottar som bannat en viss månad(går att läsa om på http://www.wow-europe.com/en/news/recent-news.html )
Kan ta ett exempel: "In our continued efforts to combat cheating in World of Warcraft, more than 114,000 accounts have been closed across Europe in the month of April for the use of "bot? programs..."

April 114 000 accounts. Räknat på ett halvår som denhär nyhetsrapporten på FZ är beräknad på så skulle det innebära över 600 000 konton. d.v.s. 600 000 exemplar felaktigt. Ingen aning hur det påverkar siffrorna i rapporten däremot men antar att det är märkbart åtminstonde.

Bottning är en extremt stor företagssyssla, framförallt i kina. En bot tar in 200g+ per dygn, vet inte vad priset ligger på nuförtidien men tror det motsvarar ca 100kr/dygn. D.v.s. en bot har tjänat in kontot på 4-5 dygns bottande, allt utöver det är bonuspengar till företaget som sysslar med såndant.

Vanliga spelare som använder bot-program använder det på helt anorlunda sätt, de vill inte bli bannade och är ofta väldigt försiktiga. Finns funktioner för att logga ut ur spelet om en spelare kommer för nära o.s.v. Därför är det svårt att banna dessa då blizzard inte får rapporter om det.

I övrigt kan man ju även undra hur mycket detta påverkar den totala summan av sålda spel. Bottar är ju inte bara ett problem i WOW utan i de flesta MMO spel.

Medlem
Skrivet av sno0zer:
Skrivet av Urkalak:

BTW. Det här med att piratkopiering skulle ta död på spelförsäljningen till PCn har jag aldrig riktigt trott på. Har massor med kompisar som inte vågar ladda ner längre pga att det är olagligt.

Hm, det var väl inte särskilt vettigt.. hur många har åkt dit på piratkopiering i sverige? Vet bara en kille säkert, och jag har hört att han fick tillbaks massa pengar från folk som stöttade honom så han förlorade inte särskilt mycket. Tvärt om så har det nästan blivit säkrare nu då det krävs jävligt mycket för att få grova straff.
själv så har jag bara köpt ett nytt spel, men lirar å andra sidan bara q3.
Jag tror att piratkopieringen tar död på singelplayerspelen.

Oh rly? Förklara då varför Bioshock säljer som smör till pc. Och tro mig det går köra illegalt med, skyddet blev knäckt för länge sen.

Inaktiv

Kanske inte hör hemma här riktigt egentligen. Men när piratkopieringen nämns så passar jag på o säga detta.

Skulle man inte kunna få tag på kopierade spel så skulle jag inte spela några spel. Så lätt är det. Ser man det på detta sätt så förlorar inte speltillverkarna något på piratkopieringen.

Jag lägger den största delen av mina pengar på mer nödvändiga saker.

Medlem
Skrivet av ReZnoR2K6:

Kanske inte hör hemma här riktigt egentligen. Men när piratkopieringen nämns så passar jag på o säga detta.

Skulle man inte kunna få tag på kopierade spel så skulle jag inte spela några spel. Så lätt är det. Ser man det på detta sätt så förlorar inte speltillverkarna något på piratkopieringen.

Jag lägger den största delen av mina pengar på mer nödvändiga saker.

Jag tror nog att du hade köpt ett och annat spel om det inte gick att kopiera. Är du tillräckligt mkt gamer för att skriva kommentarer på FZ skulle abstinensen komma efter ett tag.

Och nej, vi förlorar inget på dig men jag kan garantera att alla hatar dig ändå

Medlem

Och jag vill bara deklarera att om jag inte kunnat köpa spel så hade jag piratkopierat dem. Och det står jag för!

Inaktiv
Skrivet av solxe:
Skrivet av Tpiom:

Men... varför ha Wii så få sålda spel när så många konsoler är sålda?

Är det inte uppenbart?

typ :)8)

Medlem

Införskaffade själv ett PS2-spel här i veckan, kul att se att PS2:an lever fortfarande, så slipper man göra sig av med den så fort.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Men... varför ha Wii så få sålda spel när så många konsoler är sålda?

Finns väl inga exakta svar men teorier finns.

Det finns inga bra spel är en bra spel än är en anledning. Dom bästa spelen hittills är GC portar, kolla bara på gamerakings så ser du vilka spel som fått bäst betyg. MP3 räknas inte in än eftersom det inte är släppt i sverige.

En annan anledning tror jag är att en stor del av dom som köpt en wii är non-gamers som är nöjda med wii sports.

Medlem

Redmac: Hur insatt är du i aktuell moralforskning för att kunna göra ett sådant uttalande? Läs på lite så kommer du inse att det som "alla vet" i bästa fall är förlegad sexism. Det är mer komplicerat än vad du får det att låta, och du kan inte dra en sådan slutsats kring moralskillnader mellan könen utifrån dessa försäljningsiffror. Jag ogillar när man man drar långtgående slutsatser om skillnader mellan könen, när det finns många otroligt mycket sannolikare förklaringar.

Hur mycket man spelar, och antalet spel man spelar samt datorintresse är tre ganska sannolika förklaringar som dykt upp i diskussion. De som 1.) spelar/vill spela många spel och 2.) har stort datorintresse har både motivation och möjligheter att piratkopiera. Om man inte spelar så många spel, och kanske främst tilltalas av spel som The Sims, som är tämligen unika, och dessutom inte har något intresse av att lära sig vad cracks och releasegrupper är för något, har man varken motivation till eller möjligheter (ellet motivation till att skaffa sig möjligheter!) att piratkopiera.

Om vi ska börja diskutera moral bör vi alltså först se till att isolera ut grupper av personer som både vill spela många spel, och har goda datorkunskaper/intresse. Möjligtvis skulle man inom denna gruppen kunna upptäcka att det finns vissa med "högre moral" som väljer att köpa spelen, och andra som inte köper. Kanske bör man också kontrollera för inkomst i det här sammanhanget.

Den enkla förklaringen är nog att det inte finns så många spel som tilltalar den grupp som är stormförtjusta i The Sims, att det överhuvudtaget finns ett incitatment för dessa att piratkopiera.

Dessutom hoppas jag att du förstår det komiska i att särskriva svensklektion i ditt påhopp. Dessutom hade du, om du själv inte hade sovit under svensklektionerna, lärt dig hur uselt argumentet "alla vet" faktiskt är.

Skrivet av Grimmy-:

Redmac: Hur insatt är du i aktuell moralforskning för att kunna göra ett sådant uttalande? Läs på lite så kommer du inse att det som "alla vet" i bästa fall är förlegad sexism. Det är mer komplicerat än vad du får det att låta, och du kan inte dra en sådan slutsats kring moralskillnader mellan könen utifrån dessa försäljningsiffror. Jag ogillar när man man drar långtgående slutsatser om skillnader mellan könen, när det finns många otroligt mycket sannolikare förklaringar.

Hur mycket man spelar, och antalet spel man spelar samt datorintresse är tre ganska sannolika förklaringar som dykt upp i diskussion. De som 1.) spelar/vill spela många spel och 2.) har stort datorintresse har både motivation och möjligheter att piratkopiera. Om man inte spelar så många spel, och kanske främst tilltalas av spel som The Sims, som är tämligen unika, och dessutom inte har något intresse av att lära sig vad cracks och releasegrupper är för något, har man varken motivation till eller möjligheter (ellet motivation till att skaffa sig möjligheter!) att piratkopiera.

Om vi ska börja diskutera moral bör vi alltså först se till att isolera ut grupper av personer som både vill spela många spel, och har goda datorkunskaper/intresse. Möjligtvis skulle man inom denna gruppen kunna upptäcka att det finns vissa med "högre moral" som väljer att köpa spelen, och andra som inte köper. Kanske bör man också kontrollera för inkomst i det här sammanhanget.

Den enkla förklaringen är nog att det inte finns så många spel som tilltalar den grupp som är stormförtjusta i The Sims, att det överhuvudtaget finns ett incitatment för dessa att piratkopiera.

Dessutom hoppas jag att du förstår det komiska i att särskriva svensklektion i ditt påhopp. Dessutom hade du, om du själv inte hade sovit under svensklektionerna, lärt dig hur uselt argumentet "alla vet" faktiskt är.

haha gott mos! Någon blev ägd där


signatur
Medlem
Skrivet av Twitch:
Skrivet av redmac:

svårt att läsa? sov du på svenska lektionerna?

Skrivet av redmac:

Som vanligt kommer personer in i diskussioner och gör personliga påhopp. Väldigt moget, tycker synd om dig...verkligen.

Som vanligt fixar redmac in en dubbelmoralspoäng på samma kommentarssida. Tyckte förövrigt ditt påhopp var betydligt värre än URKs påhopp.

Men med det åt sidan så håller jag med dig, utan WoW, CS och The sims hade PC inte ens nått Wii:ns försäljningskvot.

jo jag insåg ett tag efter jag skrivit inlägget, tar tillbaka det första jag skrev...sorry *går och gömmer mig*


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Grimmy-:

Redmac: Hur insatt är du i aktuell moralforskning för att kunna göra ett sådant uttalande? Läs på lite så kommer du inse att det som "alla vet" i bästa fall är förlegad sexism. Det är mer komplicerat än vad du får det att låta, och du kan inte dra en sådan slutsats kring moralskillnader mellan könen utifrån dessa försäljningsiffror. Jag ogillar när man man drar långtgående slutsatser om skillnader mellan könen, när det finns många otroligt mycket sannolikare förklaringar.

Hur mycket man spelar, och antalet spel man spelar samt datorintresse är tre ganska sannolika förklaringar som dykt upp i diskussion. De som 1.) spelar/vill spela många spel och 2.) har stort datorintresse har både motivation och möjligheter att piratkopiera. Om man inte spelar så många spel, och kanske främst tilltalas av spel som The Sims, som är tämligen unika, och dessutom inte har något intresse av att lära sig vad cracks och releasegrupper är för något, har man varken motivation till eller möjligheter (ellet motivation till att skaffa sig möjligheter!) att piratkopiera.

Om vi ska börja diskutera moral bör vi alltså först se till att isolera ut grupper av personer som både vill spela många spel, och har goda datorkunskaper/intresse. Möjligtvis skulle man inom denna gruppen kunna upptäcka att det finns vissa med "högre moral" som väljer att köpa spelen, och andra som inte köper. Kanske bör man också kontrollera för inkomst i det här sammanhanget.

Den enkla förklaringen är nog att det inte finns så många spel som tilltalar den grupp som är stormförtjusta i The Sims, att det överhuvudtaget finns ett incitatment för dessa att piratkopiera.

Dessutom hoppas jag att du förstår det komiska i att särskriva svensklektion i ditt påhopp. Dessutom hade du, om du själv inte hade sovit under svensklektionerna, lärt dig hur uselt argumentet "alla vet" faktiskt är.

haha gott mos! Någon blev ägd där

Det kan man lugnt säga!

Inaktiv
Skrivet av zhapp:

Jag tror nog att du hade köpt ett och annat spel om det inte gick att kopiera. Är du tillräckligt mkt gamer för att skriva kommentarer på FZ skulle abstinensen komma efter ett tag.

Och nej, vi förlorar inget på dig men jag kan garantera att alla hatar dig ändå

Njae det hade jag nog inte gjort. :-/ Jag spelar knappt de spel jag laddar hem. Blir bara att testa dem så de fungerar, sedan hamnar de i väskorna. Är kompisarna som spelar när de är här.

Förresten, spelen var dyrare förr. Om man ser till den ekonomiska situationen idag och pengarnas värde. Kom att tänka på det när jag fick se några annonser i serietidningar som jag sorterade idag. Super Nintendo-spel 699kr styck.

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Redmac: Hur insatt är du i aktuell moralforskning för att kunna göra ett sådant uttalande? Läs på lite så kommer du inse att det som "alla vet" i bästa fall är förlegad sexism. Det är mer komplicerat än vad du får det att låta, och du kan inte dra en sådan slutsats kring moralskillnader mellan könen utifrån dessa försäljningsiffror. Jag ogillar när man man drar långtgående slutsatser om skillnader mellan könen, när det finns många otroligt mycket sannolikare förklaringar.

Hur mycket man spelar, och antalet spel man spelar samt datorintresse är tre ganska sannolika förklaringar som dykt upp i diskussion. De som 1.) spelar/vill spela många spel och 2.) har stort datorintresse har både motivation och möjligheter att piratkopiera. Om man inte spelar så många spel, och kanske främst tilltalas av spel som The Sims, som är tämligen unika, och dessutom inte har något intresse av att lära sig vad cracks och releasegrupper är för något, har man varken motivation till eller möjligheter (ellet motivation till att skaffa sig möjligheter!) att piratkopiera.

Om vi ska börja diskutera moral bör vi alltså först se till att isolera ut grupper av personer som både vill spela många spel, och har goda datorkunskaper/intresse. Möjligtvis skulle man inom denna gruppen kunna upptäcka att det finns vissa med "högre moral" som väljer att köpa spelen, och andra som inte köper. Kanske bör man också kontrollera för inkomst i det här sammanhanget.

Den enkla förklaringen är nog att det inte finns så många spel som tilltalar den grupp som är stormförtjusta i The Sims, att det överhuvudtaget finns ett incitatment för dessa att piratkopiera.

Dessutom hoppas jag att du förstår det komiska i att särskriva svensklektion i ditt påhopp. Dessutom hade du, om du själv inte hade sovit under svensklektionerna, lärt dig hur uselt argumentet "alla vet" faktiskt är.

Trevligt med en person som skriver ett vettigt dock onödigt aggressiv måste jag säga. Mitt inlägg där jag skrev "alla vet" kanske är en något grov generalisering utan jag borde väl ha skrivit att det tendenserar att kvinnor har mer moral i kroppen. Detta i sin tur är uttryckt i mina iakttagelser samt min erfarenhet i mitt dagliga arbete. Visst får jag bara den bild som utspelar sig i mitt närområde dock ger det ändå en god "hint" vad som säljs och av vilka. Det är ingen sexism utan faktum utifrån de som handlar där jag arbetar. Men som sagt, det reflekterar inte alla i övriga Sverige och för den delen resten av världen.
Man ska inte behöva referera till ett flertal forskningar eller göra egna för den delen bara för att man uttrycker vad man själv anser och tror. Tyvärr skrev jag alla vet men jag har som sagt formulerat om mig och nu skriver att "det tendenserar" vilket borde göra dig lättare i hjärtat?
Dock finns det substans i det jag sagt då jag är ute bland KÖPARNA och hör vad de säger och pratar med dem, vilket ger en helt annan tyngd än vad du kan framföra om du om inte annat har tillgång till samma "såkallad" research grund.

Sedan till att du dela upp dessa i tre grupper var en intressant teori och jag är öppen för sådant. Dock gör den lätta tillgängligheten att det blir lättare att svikta på sin moral, dock tendenserar det mer hos killar/män än hos tjejer/kvinnor vilket i många fall beror på att de vill betala för sig och tycker att man ska göra rätt för sig. Det är den bild jag fått av många år inom handel. Dock har jag sett ett flertal undersökningar där frågan ställts vad man ansätt om piratkopiering och vad man själv gör och i dessa har en tydligt trend visat att kvinnor är mer angelägna att vara lagliga och känner att det är en självklarhet att betala för sig. Ska återkomma om jag kan hitta dessa undersökningar, var ett tag sedan jag läste dem.

För att summera: Jag ändrar mitt påstående och hoppas du blir mindre upprörd.
För det andra finner jag din teori bra dock kan jag av egen erfarenhet inte hålla med dig om att målgruppen för sims endast köper spel inom samma produktlinje utan mycket väl inhandlar andra spel.

Till sist din summering som i mina ögon sätt ser i princip ut som ett faktum utan att påvisa några bevis som stödjer detta utan egna teorier. Detta i sin tur är nästan lika "illa" som mitt "alla vet".. skjuter dig själv i foten?

*Edit*
Angående att jag skrev " alla vet" så var ställt som en fråga och och inte som ett faktum...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Eschricht:
Skrivet av dofilusåkaffe:

haha gott mos! Någon blev ägd där

Det kan man lugnt säga!

jasså? visste inte att detta var en fight mellan grimmy och mig? väx upp tack!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Skrivet av redmac:
Skrivet av Eschricht:
Skrivet av dofilusåkaffe:

haha gott mos! Någon blev ägd där

Det kan man lugnt säga!

jasså? visste inte att detta var en fight mellan grimmy och mig? väx upp tack!

Ingen har sagt något om en "fight"=bråk!


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av redmac:
Skrivet av Eschricht:
Skrivet av dofilusåkaffe:

haha gott mos! Någon blev ägd där

Det kan man lugnt säga!

jasså? visste inte att detta var en fight mellan grimmy och mig? väx upp tack!

Ingen har sagt något om en "fight"=bråk!

inte, läs vad du tidigare skrivit så kanske du förstår? Ni står indirekt vid sidan om och hejar på så som om det vore en argumenterade fight....tycker vi för en diskussion ingen annat. med andra ord, onödig kommentar som späder på en dålig stämning...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Eschricht:
Skrivet av dofilusåkaffe:

haha gott mos! Någon blev ägd där

Det kan man lugnt säga!

jasså? visste inte att detta var en fight mellan grimmy och mig? väx upp tack!

Jag gillade Grimmys teorier mer, så jag är på hans sida.
Förresten, när du var "ung", växte du upp på en gång?
Själv tar jag den tid som min kropp behöver för att utvecklas.

Medlem

Redmac: Äsch, jag ber om ursäkt om jag lät lite aggressiv (för det gjorde jag), men som du förstår var de en reaktion både på "sov du på svenska lektionerna" i kombination med vad jag anser är en obefogad genusslutsats. Som du beskriver det nu, förstår jag att du har bättre grund för dina resonemang än med det tidigare "alla vet" :). Att man skriver "alla vet" kan ju antingen bero på att man inte har något att underbygga påståendet med, eller att man helt enkelt inte orkar/anser det vara värt mödan för tillfället.

Likväl tror jag inte så mycket på ditt genusresonemang, även om det är så du upplever det och även om det också är vad för resultat man skulle få om man faktiskt tillfrågade slumpmässigt valde män och kvinnor.

Anledningen är ganska enkel: det är lätt att ha hög moral om man inte har någon motivation till att begå omoraliska handlingar. I enlighet med kognitiv dissonansteori ( se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans), kan man inte alltid vara säker på om det är betendet eller den för individen upplevda, och framförallt uttåt uttryckta, orsaken som ligger bakom beteendet.

För att utveckla: de som har en stark motivation (på grund av att de spelar mycket, och många spel, och inte har oändligt med pengar) att piratkopiera kommer, med tiden, hitta på olika sätt att rättfärdiga det på. Detta resonemang ser vi hela tiden i olika forumdiskussioner, inte minst. Alltså, de som piratkopierar anser inte det vara (så) omoraliskt att göra det.

De som däremot inte piratkopierar, kan mycket väl anse att det är rejält fel att inte piratkopiera. Det innebär inte nödvändigtivs, och som jag ser det inte heller sannolikt, att det är den faktiska moraliska inställningen till piratkopiering som gör att de inte piratkopierar.

Tvärtom kan det rent av fungera som så att man försökt piratkopiera, men misslyckats (kopieringskydd!!), och sedan rättfärdigar sitt köp med att "piratkopiering är ändå fel..." Eller det kanske hänger ihop med gammal vana "om jag nu kunnat piratkopiera hela tiden, hur kan jag då lagt 10 000-tals kronor på spel trots att jag egentligen inte har råd... det måste vara för att det är så rysligt fel att piratkopiera".

Resonemangen fungerar åt båda hållen:
Det är inte så lätt för en människa att piratkopiera om han eller hon faktiskt anser att det är verklig stöld. Då skulle man må ganska dåligt, för det är hos de flesta ganska djupt rotat att stöld är fel. Lösningen är att inte ase att det är stöld. Man kan bygga upp olika försvar, till exempel kalla det för något trevligare "fildelning" eller varför inte gosa in det i en kärleksglad slogan: "sharing is caring". Eller kan man bortförklara det med att man "bara köper bra spel". Eller varför inte "jag är student nu - jag ska betala alla spelen när jag har heltidsjobb!!" Hur man än vrider på det så handlar det om att man vill ha något, utan att betala för det

Min poäng är att det är knappast enkla samband mellan moral och piratkopiering. I och med att det finna andra saker som kan påverka både moraliskt ställningstagande kring piratkopieringen och det faktiskta beteendet, vore det felaktigt att dra slutsatser att kvinnor/flickor har högre moral och *därför* inte piratkopierar. Det kanske vore vettigare att säga att en stor del av kvinnorna inte piratkopierar, och därför så tycker de att det är fel att piratkopiera..

Det jag säger här är inte speciellt kontroversiellt. Det är helt enkelt lättare att ha en hög moral om man har goda förutsättningar för det och ingen anledning till något annat.

Att avgöra vad som kommer först "moralen" eller "piratkopieringen" är svårt. Därför är det ganska knivigt att försöka dra några slutsatser utifrån kön/genus, med tanke på att det sannolikt är så många andra saker som gör att de kvinnliga respektive manliga spelarna skiljer sig åt.

Därför kan jag ge dig att det mycket väl kan vara som så att det på butiksgolvet uttrycks en annan moral från de kvinnliga kunderna än från de manliga kunderna. Vad det beror på är en annan sak, och det är ett misstag att anta att något beror på någon slags moralisk disposition knutet till kön.

12
Skriv svar