Akta dig för spelförstörande DLC

Akta dig för spelförstörande DLC

<b>Intro! Första inlägget!</b>
Hej och välkommen till min nystartade spelblogg! Vem är då jag? Jo, jag heter Sebastian och är en del av FZ-redax. Mina texter stöter du på dagligen, då min primära uppgift på sajten är att skriva nyheter och ansvara för att ettan inte står helt still om dagarna. Ifall du har frågor, funderingar eller kritik kring mitt nyhetsrapporterande tar jag gladeligen emot det i textkommentarer här på bloggen eller via pm. Min spelblogg kommer, gissningsvis, mest handla om mina tankar kring spelbranschen, de senaste nyheterna och... tja, vi får väl se helt enkelt!

<i>Självklart reflekterar inte innehållet i denna bloggen redaktionens åsikter som helhet, om nån nu skulle få för sig det. Allt som skrivs här är bara mina personliga åsikter, och skall behandlas därefter.</i>

Sådär, då var en kortisintroduktion avklarad och bloggandet kan starta.

<b>Akta dig för spelförstörande DLC</b>
I augusti förra sommaren skrev jag en längre artikel kring Tales of Vesperia och de DLC-planer som medföljde spelet vid släpp i Japan och USA. Den texten publicerades aldrig, men nu när jag nyligen skrev en nyhet ([n=32016]) om att ToV äntligen hittar hit till Europa så känns den åter aktuell.

Personligen har jag alltid varit smått skeptiskt inställd till de flesta former av DLC - problemet som sådant har egentligen inte med själva idén att göra, utan hur utvecklare och utgivare väljer att använda fenomenet. Gratismaterial och nedladdningsbara expansioner som introducerar nyproducerat och fräscht material till spelen är bara grymma saker utav godo. Problemet är dock när man ibland ser mer tveksamt material som dyker upp i samband med, eller strax efteråt släpp, med småprylar som nog egentligen ändå lika gärna hade kunnat stoppas in i spelen från början.

Men fine... visst. Vi spelare behöver ju inte köpa sakerna ändå, eller hur? Även om det lämnar en viss bitter eftersmak långt bak i gommen.

Nej, de riktiga problemen och det riktigt allvarliga är när DLC som det till Tales of Vesperia dyker upp. I Tales of Vesperia kan spelarna nämligen betala en viss summa riktiga pengar för att få level up:s, pengar (i spelet) och andra fördelar. Och visst, även detta påverkar ju inte oss som vill köpa spelet för att spela det. Så kan man ju se på saken och sopa problemet under mattan.

För vad händer om spelutvecklarna ser att massor av folk börjar betala för levels, pengar och vapen i vanliga singleplayerspel? Spelföretag är vinstdrivna och vill givetvis vara så inkomstbringande det bara går. Och vad händer då om de ser att X antal spelare faktiskt väljer att betala för att slippa grinda och få en bekvämligare resa genom spelet?

(<b>Jo, jätteviktigt att poängtera här är att nu spekulerar jag bara och pekar absolut inte ut någon. Namco och Tales-spelet tas bara som exempel, och är antagligen inte ensamma om att ha testat det här.</b>)

Givetvis kan detta få till följd att spelen kan bli svårare, eller på annat vis manipuleras, medvetet för att få spelare att betala för att slippa levla själva. Om det blir en trend med att släppa spel-DLC i stil med Tales of Vesperias, och utvecklarna ser nya inkomstmöjligheter på detta, så kan spel som nyttjar detta i framtiden _medvetet_ bli aningens, aningens för svåra eller försämrade för att locka fler att pynta ut ytterligare några småpengar på några extra levels. Eller det där fläskiga vapnet du just nu inte <i>riktiiigt</i> har råd med.

Köp med andra ord jättegärna Tales of Vesperia när det släpps. Men försök att undvika det spelförstörande DLC spelet är behäftat med. <b>För följderna om DLC av denna typen slår rot kan annars snabbt bli katastrofala</b>. Och det skulle inte gynna någon av oss i längden.

#blogg

Medlem
Akta dig för spelförstörande DLC

Hm jag följer dina tankar här men jag tror nog inte det kommer bli något riktigt problem, även om det visar sig att folk vill betala för att slippa levla och även om det börjas göra spel som bygger på den principen så tror jag alldrig det kommer slå hos andra än just dem som vill betala för sina levels. Spelen i fråga kommer då altså få sjukt dåliga recensioner, sjukt få som över huvud taget köper dem och altså tror jag inte att de kommer visa sig gynsamma i längden.

Det är i alla fall den tilltron jag ha till spelvärlden, ett spel som så uppenbart kräver mer och mer pengar kommer alldrig att accepteras.

Entropia Universe skulle faktiskt kunna ses som ett sånt spel som du nämner, även om det inte alls är "nödvändigt" att investera pengar för att spela det, så tror jag de mesta som spelat det säger att 500kr får man i alla fall se till att använda som startkapital för att komma någon vart. Jag testade spela det i en vecka ungefär utan att spendera ett öre och det var då jäkligt tråkigt. Hur står det till med Entropias spelarantal numera föresten kan man undra, skulle inte förvåna mig om den sjunkit.

Trevlig blogg, hoppas få läsa lite mer roliga saker i framtiden ifrån dig.

Sevenix:
Absolut, jag menar ju inte att ett spel ev. blir apsvårt bara för att krama ur mer pengar ur spelarna... för såna uppenbara brister skulle ju obviously slå hårt mot betyget när vi recenserar. Och det vill ju knappast utvecklarna heller. Däremot ser jag som sagt en risk att spelen påverkas _marginellt_ för att få den där lilla klicken köpsugna att falla över och betala. Och det är tillräckligt illa bara det, i mitt tycke.

1
Skriv svar