Akademien dissekerar Empire

Redaktör
Akademien dissekerar Empire

DN:s kulturdel recenserar i dag #Empire: Total War (finns av okänd anledning ej på webben än). I sig ingen större sensation - de flesta dagstidningar håller grundläggande koll på det här med spel - men att spelet granskas av en viss Peter Englund får ses som tungt. Englund är historiker, författare, medlem i Svenska Akademien och i juni blir han dess nya sekreterare.

Empire lockar till sig kultureliten.

Kan ses som ett erkännande av spelmediet som en kulturform av betydelse. Kan även ses som en antydan till att vi på FZ kommer sitta i Akademien om ett par år. Eller inte. Det senare är nog bäst.

Uppdatering: Englund har lagt upp texten i sin blogg.

#blogg


signatur
Medlem
Akademien dissekerar Empire

Mycket intressant text, kändes inte som en vanlig recension (på ett positivt sätt) men ändå fick man ut vad personen tyckte om spelet. Mycket bättre än dagstidningars vanliga recensenter.

Medlem

Kul att Englund gör comeback och recenserar Empire! Om ni gillade recensionen ska ni också kolla textarkivet på hans sida

Medlem

Hitade även en recension av Europa Universalis i hans textarkiv:

http://www.peterenglund.com/textarkiv/europauniversalis.htm

Kul intro till recensionen med beskrivning av Englunds "gamer-historia".

Medlem

Jävligt bra recension. Ta intryck FZ!

Och anställ Peter Englund, jag tror nog att han inte har något bättre för sig.

Medlem

Bra recension, de två sista styckena kände man verkligen igen sig i.

Redaktör
Skrivet av KEFF:

Jävligt bra recension. Ta intryck FZ!

Och anställ Peter Englund, jag tror nog att han inte har något bättre för sig.

Intryck, ja... som korrekturläsare/språkpolis tycker jag det skulle vara ruggigt kul att få korra ett par texter från nån som honom. Undrar hur ofta det slinker med en liten typo, ett "den" istället för "det" som blev kvar när han skrev om en mening och såna saker? Karln är onekligen skrivkunnig, vore intressant att se hur noga han är också.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av KEFF:

Jävligt bra recension. Ta intryck FZ!

Och anställ Peter Englund, jag tror nog att han inte har något bättre för sig.

Intryck, ja... som korrekturläsare/språkpolis tycker jag det skulle vara ruggigt kul att få korra ett par texter från nån som honom. Undrar hur ofta det slinker med en liten typo, ett "den" istället för "det" som blev kvar när han skrev om en mening och såna saker? Karln är onekligen skrivkunnig, vore intressant att se hur noga han är också.

Lycka till, han ringer bara sina polare på akademien och ber dem ändra på stavningen. Det är som att äga ett diplomatpass i språk.

Medlem
Skrivet av KEFF:

Jävligt bra recension. Ta intryck FZ!

Och anställ Peter Englund, jag tror nog att han inte har något bättre för sig.

1
Skriv svar