Gameplay-film från The Witcher
Det är som mullet säger, lyckas CDProjekt med bra djup och trevlig story kan det här bli riktigt bra. De har trotts allt en väldigt intressant karaktär att jobba med.
But ladies and gentlemen.. have you ever seen the sight of human butchery IN PERSON?! (The Wizard of Gore (1970))
Visst, grafiken funkar väl, och fighterna. Men desto viktigare är väl ändå; har det något djup? Är storyn bra?
I allt som jag läst och sett om spelet så har det helt klart potential att bli djupt (och jag tror att det kommer bli det), men det vore iofs inte första gången som man blir lurad av en utvecklare;)
Good. Bad. I'm the guy with the gun
Storyn är baserad på Andrzej Sapkowskis noveller för er som inte vet.
Det som kommer få mig att avstå är avsaknaden av loot/gear. Tycker inte det ger den rätta rollspelskänslan alls. Vampire Bloodlines gick bort för mig också pg.a det.
Nu får du allt ta och förklara dig.
Det är ju hur mycket likplundring som helst i det spelet!
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
Jag har sett fram emot det här sedan jag hörde talas om det för första gången för en massa år sedan. Sedan dess har det bara verkat bli bättre och bättre, vilket förstås satt de förväntningar som CDProjekt har på sig till skyhöga nivåer som jag inte riktigt tror de kommer att leva upp till. Men förhoppningsvis blir det betydligt bättre än allt vad Bioware slängt ur sig sedan BG2 och ett riktigt bra spel.
Har försökt trissa ner min egna hype på spelet genom att intala mig sånt här och inte ha följt spelet särskilt noggrant det senaste halvåret. Hoppas det blir fantastiskt.
Det som kommer få mig att avstå är avsaknaden av loot/gear. Tycker inte det ger den rätta rollspelskänslan alls. Vampire Bloodlines gick bort för mig också pg.a det.
Nu får du allt ta och förklara dig.
Det är ju hur mycket likplundring som helst i det spelet!
I Bloodlines?? vad jag vet och minns så fanns det typ ingen som helst ny gear och kanske 20 vapen totalt i det spelet.. men jag spelade inte igenom hela, kanske 40%.. jag är van med hundratals olika vapen och rustningar från andra RPG's.
I Bloodlines?? vad jag vet och minns så fanns det typ ingen som helst ny gear och kanske 20 vapen totalt i det spelet.. men jag spelade inte igenom hela, kanske 40%.. jag är van med hundratals olika vapen och rustningar från andra RPG's.
Bloodlines ja.
Du kanske tänker på föregångaren?
OK, jag kan hålla med om att det inte är miljontals med vapen men sen är man civilist också.
Jag tycker faktiskt att det börjar bli en smula överdrivet när man får tag på augen och eldkastarn :\
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
jag är van med hundratals olika vapen och rustningar från andra RPG's.
Varav det finns fyra olika och resten bara är varianter av dessa med olika stats
Jag tycker personligen att det här med loot är en riktig värdelös kvarleva från tidiga rollspelstider då dungeon crawls var normen och det enda målet att bli bättre. Det tillför knappt något annat än att man får se sin karaktär göra någon poäng mer i skada efter varje grotta. Det blir också lite löjligt i typ BG2 när man efter grottorna kommer ut igen och varenda karaktär i ens party konkar på ett tiotal chainmails och långsvärd för att sälja.
Nä, loot kan gott bege sig till helvetet i mitt tycke. Fram istället för karaktärsutveckling från de val ens karaktär gör.
Edit: Jag är ju förstås fullt medveten om att det är en åsikt jag har och att du har en annan, mer positiv sådan till loot. Det jag är ute efter är förstås att ha din åsikt till hur det påverkar rollspelskänslan positivt då det enligt mig inte alls är viktigt?
Ja, i vissa (mindre nogaräknade) rollspel är det kanske 4 rustningar som återanvänds men med lite ändrade stats.
Det är alltid helt enormt kul att hitta en bättre rustning/vapen/ringar osv, eller att kunna välja om rustningen ska inrikta sig på stealth/tank/mittimellan). Samt att det inte skadar att se sin karaktär i någon ny rustning eller med något nytt vapen. Det gör att man inte tröttnar alls lika snabbt på karaktärens utseende/stil, samt att man kan få sin helt egna stil om man vill det (vilket man vill, imo )
Det är själva kärnan i ett rollspel för mig, att ha en uppsjö av olika val för sin roll vad gäller stil/inriktning och att få _se_ detta representerat rent grafiskt att karaktären ändrats och inte bara genom att titta på siffror. Det är en möjlighet som jag tycker man ska ta tillvara eftersom den finns i ett CRPG.
Det förstärker känslan ytterligare att man tagit sig någonstans. Kul att tänka tillbaka på hur man gick i några halvtrasiga läderbraxor i början till att se riktigt mäktig ut.
Sen håller jag med om att val man gör i spelet också ska påverka spelvärlden/karaktären, men det finns inget som säger att det inte kan finnas båda (vilket väl numera är normen).
Utrustning och skills är det viktigaste för mig i ett rpg, så finns det ingen loot ska man iallafall kunna köpa sig bättre gear annars skulle jag inte lägga ner nån större tid i det spelet.
Men att loota för att sen sälja det är bara jobbigt.
Grejen här är väl att man begränsat sig rejält iom att man redan har en förutbestämd roll (som spelskaparna valt). Rätt kass för _roll_spelande mao.
Jag vet inte hur dom begränsat skills/gear riktigt, men har svårt att tänka mig att de kan ta ut svängarna speciellt mycket alls.
Ny gear finns det kanske, men lär ju inte vara djupare än Gothic-spelen, typ att man kommer till en speciellt punkt i spelet där du kan uppgradera helt enkelt. Gillar inte riktigt sånt, är ju roligare om varje person som spelar får olika upplevelser/gear. Eller att upplevelsen av spelet blir olika pg.a just val av skills/gear. Men man får ta spelet för vad det är antar jag, om man nu köper det.