Spelminnen

Medlem
Spelminnen

Satt på jobbet idag och hade tråkigt som vanligt, och kom då in på att försöka tänka ut mitt bästa spelminne.
Nu visade det sig att jag har fler bästa spelminnen än jag trodde, och jag är osäker på om jag kan peka ut DET bästa spelminnet av dem alla.

Följande är min bästa spelminne lista (Obs: Numrerad för att hålla reda, den visar inte någon speciell favoritordning):
1. Första gången jag spelade ett Kings Quest spel. Det var KQ 1, och jag minns min första screen-of-death när jag utanför slottet rammlar ner i vallgraven och blir uppäten. Död efter mindre än en minut, min första erfarenhet av ett äventyrsspel.
1.B. Kings Quest 3 tillhör nästan punkt 1, då det är en uppföljare, men minnet är från något år senare. Minns hur fascinerad jag var över alla trollformler man kunde skapa i trollkarlens hemliga källare, hela spelet i sig var magiskt för min del.

2. Police Quest. Nu hade jag lärt mig amatörengelska riktigt bra för att gå i andra eller tredje klass. Jag listade ut hur man plockade upp polisradion i polisstationen, och lyckades till och med sätta mig i polisbilen och köra iväg, för att där få min första screen-of-death i PQ1. Tog mig något halvår innan jag fick tag på en walkthrough som lärde mig att man måste inspectera alla fyra hjulen på bilen innan man fick åka iväg

3. Julen då jag några dagar innan julafton smygit mig ner i källaren när mina föräldrar har åkt ut och jag tjuvöppnar mina julklappar. Där i finns Festers Quest och ett par andra spel till min nintendo 8-bit. Efter en kort stunds spelande så vet jag redan att denna jul kommer bli en av de bästa
Mycket riktigt, samma jul så får jag med STOR överraskning öppna tre paket som innehåller tre spel som jag inte hade en aning om att jag skulle få
Minns också att snön låg tjock den vintern och att jag hade byggt ett fint snöfort på gården.

4. Space Quest III.. Introt till Space Quest III är en av de bästa intron jag upplevt. Den är inte något speciellt utöver det vanliga, men i kombination med musiken, stämningen, grafiken (som då var riktigt snygg på sin tid) och vetskapen att det var just ett Quest spel så rös det i hela kroppen av välbehag att se den

5. Minns när jag och mina kompisar samlades i källaren hos en av oss och kopplade ihop våra amigor till ett enda stort nätverk och spelade Super Cars tillsammans. Härliga tider och störtskönt bilspel.

6. Ljudet av ett gammalt telefonmodem.

7. Upplevelsen av välskrivna spelmanus så som The Dig, Indiana Jones and the fate of Atlantis, alla sierras och Lucasart's äventyrsspel, och en massa massa andra välskrivna spel.

8. Första gången jag startade upp Monkey Island 1 och fick höra dess intromusic. Jag blev sittande att titta igenom hela introt med namnen på spelskaparna bara för att höra musiken.
http://www.youtube.com/watch?v=WeSFdhegRck

9. Loom.. Så genialt och fantastiskt. Att använda musiken och basera ett äventyr och pussel med hjälp av den, så enkelt så kul och så underbart
Ett riktigt gripande spel.

10. Alla de sena kvällar de helger jag sov hos min pappa och satt och spelade på hans Amiga 500. När jag var riktigt liten hade SVT 1 till och med den goda smaken att de visade gamla svartvita skräckfilmer/sciense Fictionfilmer på fredagskvällen, och jag tog alltid paus i spelandet för att sitta och äta popcorn med min far och titta på filmer som Världarnas Krig och så vidare. Tyvärr slutade SVT visa dessa sköna klassiker. Men jag kunde alltid sitta och titta på jätteroliga revyer från pappas datarum ut i vardagsrummet.. Ända tills SVT även slutade med sådana.

Tar en paus för att sova nu, men den här listan ska jag nog skriva lite mer på känner jag

#blogg

Medlem
Spelminnen

Ah, vilka minnen man får från SQ3 introt. Kommer ihåg att jag aldrig kom långt i de spelen (då jag var något liten för dom) men det var alltid kul att se min pappa köra igenom dem.

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Ah, vilka minnen man får från SQ3 introt. Kommer ihåg att jag aldrig kom långt i de spelen (då jag var något liten för dom) men det var alltid kul att se min pappa köra igenom dem.

Det finns fortfarande chans för dig att spela igenom Space Quest serien, då de nysläpps (med gammal grafik dock) då och då i collectors edition paket etc.

Medlem

Har en gammal Collectors skiva som har 1-5 (innan 6'an antar jag), har startat igång och kört några gånger. Spelen är däremot grymt svåra fortfarande tycker jag.

Medlem

Hehe, jo, de har alltid varit svåra (tack gode gud för walkthroughs).
Nu när man är gammal och har jobb så har man inte den tid som många gamla äventyrsspel kräver för att kunna sitta en hel vecka och komma på obskyra lösningar.

1
Skriv svar