iPhone 3.0 - vilken svettig kväll

Medlem
iPhone 3.0 - vilken svettig kväll

Ikväll gick Apple ut med alla nyheterna om kommande iPhone 3.0 mjukvaran.
Det höll på i en dryg timme och jag måste säga att jag var riktigt förbannad de första 40 minuterna.
Följde Anna Müller´s livebloggande på macworld.se och hon skrev mest "gäsp* och hon hade rätt. Mest snack om applikationer som tex. diabetiker kan ha nyttan av osv. Jättetråkigt då det skulle handla om en ny mjukvara och inte en massa fetto-apps.

Alla trodde det var slut, det enda man fått fram som var intressant: Push-funktionen.
Denna funktion suger inte slut på hela batteriet direkt och när nu utvecklarna får mer kött på benen så kommer det säkert bli riktigt bra, faktiskt!

Sen kom det... Apple började försiktigt och sen BOOM, som om de hade en "klagomålschecklista" i handen som de kryssade av. (kanske för att få tyst på många applehatare?)

Här är några av funktionerna som dyker upp i 3.0:

- MMS (de orkade nog inte höra alla dissar längre antar jag).
- Klipp och klistra (fungerar i alla program och mellan alla program och för att avbryta en kopiering skakar du bara på telefonen).
- Bifoga fler bilder i e-postmeddelanden. (tidigare har det bara varit en bild som max).
- Landskapsläge i alla program med widescreen tangentbord.
- Skicka och ta emot filer (kontaktkort ljudfiler och gps positioner).
- Ny funktion: voicememos som då spelar in ett ljudmemo som du sedan kan skicka iväg.
- Exchange stöd i kalendern.
- Sökning, kan söka i adressbok och alla andra huvudprogram.
- Spotligt (som är apples sökmotor i dagens Mac:ar, spotlight aktiveras av att du viftar åt vänster när du är på startskärmen).
- Synka anteckningar med mac och pc genom iTunes.
- "shake to shuffle mp3" till iPhone och iPod touch.
- WiFi autoinloggning för hotspots (tex. Telias Homerun).
- Webbläsaren Safari kommer komma ihåg inloggningsuppgifter.
- Parental controlls och stöd för fler språk och förbättrade tangentbord för fler språk.
- YouTube programmet kommer nu med inloggnings alternativ så du kan logga in på ditt YouTube konto och där spara favoriter och prenumerera på YouTube kanaler.
- Stereoblåtand.
- Funktionen att kunna ta bort ett sms istället för att rensa hela konversationen (sms funktionen i iphone ser ut som ett snyggt MSN ungefär, därför det har varit som det varit med att bara ta bort ett sms).

100 nyheter kommer i 3.0, här ovan är några av dem...

Gratis uppgradering för iPhone 3G användare. iPod Touch användare får betala 9,95 dollar.

Ännu en gång måste jag tillägga att mycket här är basic grejer på en Nokia tex, men detta yttras oftast av folk som inte ens sett en iPhone.
Klipp och klistra kommer inte bli som på en Nokia, detta kommer bli snyggt, smart och väldigt användarvänligt. Som på en dator...inte som en mobil...

Det är ju enda problemet faktiskt. Att många sett iPhonen som en inkompetent mobil när den egentligen från början varit en dator, med telefonfunktion.
Nu har då i alla fall Apple bestämt sig för att lägga in basic "mobilgrejs" och ja. Då är den som vilken annan mobil fast med alla funktioner du kan drömma om i en annan mobil.
Var bara tvungen att nämna det

Självklart har jag testat de senaste Windows Mobilerna grundligt, annars hade jag inte slängt ur mig sån här gojja!

Till sommaren släpps 3.0 och det enda jag nu saknar är videoinspelningen men antagligen kommer det ett svar på det när 3.0 släpps.
En ny iPhone med bättre kamera så man kan filma elegant...det kommer bli dyrt men roligt för oss Apple-tyckaomare! (jag vet inte om det kommer en ny, men jag antar det)

#blogg

Medlem
iPhone 3.0 - vilken svettig kväll

Kanonuppdatering, helt klart. Hoppades på Flashstöd in i det sista men men...


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Verkligen bra uppdatering. Är dock irriterad över att de inte lagt till tethering (säkert mobiloperatörerna som segar här), det är det enda som får mig att avvakta att köpa en iPhone. Jag tänker ju inte betala för mobilt bredband OCH för en iPhone med fast data-abbonemang. Tethering är faktiskt standard på de allra flesta andra konkurrenterna.

Medlem
Skrivet av zAjben:

Verkligen bra uppdatering. Är dock irriterad över att de inte lagt till tethering (säkert mobiloperatörerna som segar här), det är det enda som får mig att avvakta att köpa en iPhone. Jag tänker ju inte betala för mobilt bredband OCH för en iPhone med fast data-abbonemang. Tethering är faktiskt standard på de allra flesta andra konkurrenterna.

Men vad jag förstod av presentationen så är det helt upp till operatören för stödet finns i telefonen. AT&T var de som stoppade för de trodde att deras mobila nät skulle gå i taket när det såldes många iphones. Så det är upp till Telia eller Telenor (eller om det kommer fler så småningom).

Redaktör

Jag och min Touch får alltså betala minst en hundring för en patch. De 3400 jag gav för maskinen inkluderar alltså inte uppdateringar. Det känns en aning snålt...


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Jag och min Touch får alltså betala minst en hundring för en patch. De 3400 jag gav för maskinen inkluderar alltså inte uppdateringar. Det känns en aning snålt...

Verkligen. Hur hade dom tänkt sig att detta ska fungera framöver? Ska dom sluta uppdatera Touch helt för dom som inte betalar, eller ska dom fortsätta utveckla 2.x-firmwaret parallellt med 3.x?

Apple gör schyssta produkter, men ingen kan hävda att dom inte är giriga.


signatur

Aj, dina ögon!

1
Skriv svar