Grafikkortet har dött...

Medlem
Grafikkortet har dött...

Idag somnade tydligen mitt GeForce 8800GTX in.

Det hela började med att jag startade datorn men jag fick ingen bild på skärmen. Började med att testa skärmen till en annan dator vilket funkade prima och därför kopplade jag in skärmen i min dator igen. Funkade fortfarande inte. I övrigt verkade det som datorn funkade som den skulle. Jag testade att koppla ur grafikkortet och sedan sätta in det igen. Funkade fortfarande inte.

Till slut rotade jag fram ett annat grafikkort som låg och skräpade och kopplade in det. Det funkade prima. Här fick jag lite panik. Bara för att testa så kopplade jag in mitt 8800GTX i pappas dator. Det funkade inte där heller.

Har därför tagit slutsatsen att han är stendöd.

Har varit i kontakt med Datorbutiken.com där jag köpte grafikkortet för att höra ifall de nya ägarna kunde kolla upp garantitiden, vilket de kunde. Garantitiden var 2 år och har därför gått ut (köpte grafikkortet i mitten på december 2006).

Nu har jag precis slängt iväg ett mail till Point of View som tillverkade kortet för att se ifall det är något som dem kan göra åt problemet. Jag får bara hoppas då jag har extremt ont om pengar nu. Finns det inget att göra så får jag nöja mig med det Radeon HD 3650 (tror jag det hette) som jag har i datorn nu tills efter sommaren.

FAN!

Om någon har något tips så skriv för guds skull! Efter bara några timmar utan mitt grafikkort så saknar jag det redan.

EDIT:

Har nu varit i kontankt med Point of View som säger att dem har hand om garantin och dem ska skicka ett formulär till mig som jag ska fylla i, sen ska jag skicka kortet till dem så dem kan laga/skicka nytt till mig.

EDIT #2:

Läste precis på Sweclockers att en anonym fransk återförsäljare har gått ut med statistik på vilka grafikkort som felar mest samt vilka grafikkortstillverkare som tillverkar flest kort som går sönder. Inte helt oväntat toppar Point of View listan stort... Just my luck...

#blogg

Medlem
Grafikkortet har dött...

Sjukt synd, tycker dock att man läser ovanligt mycket om just 8800GTX som crashar. Kanske inte var den bästa kvalitén på just den modellen.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Ja, jag har också läst en hel del om detta. Lite trist med tanke på att kortet ändå kostade runt 6000kr när jag köpte det. Har man betalat så mycket så ska det fan funka också.

Har ett 6 år gammalt AGP-kort som fortfarande funkar prima... Tråkigt sånt här...

Medlem

Du kan ju försöka reklamera den, sådant kan man göra inom 3 år om du kan visa att felet funnits från början. Kan vara värt ett försök iallafall.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Nope, behövs ej. Point of View hade en egen garanti-tid på 3 år och därför tar dem hand om det.

1
Skriv svar