Mörkare tider, mörkare hjältar - Revisited

Medlem
Mörkare tider, mörkare hjältar - Revisited

Hallå där, 20 och en dag, inte helt fel måste jag säga! Iallafall så har jag suttit och författat ett foruminlägg i en timme eller så och tänkte "Shit, alla läser ju inte på forumet men alla läser ju min blogg, jag måste lägga in det här också!", så eh, jag gjorde det;

Mörkare tider, mörkare hjältar?
I del 3 av dagens GP så kunde man läsa en... redogörelse av Kalle Malmstedt som tog upp ämnet superhjältar i vår tid. Eller mer, den tog upp huruvida dagens superhjältar är mörkare och varför det förändrades från äldre tider (ex. 50 - 60 talets) när våra räddare log och hette Stålmannen och Läderlappen. Han gick vidare med att jämföra hur det är nu (läs: från och med 80-talet) då var och varannan hjälte är en mörk och förhållandevis störd person, såsom den plågade Batman som funnits sen Frank Millers The Dark Knight Returns eller de våldsamma och sexuellt frustrerade "hjältarna" i Watchmen (vars filmversion går upp på bio idag i lilla Sverige).

Vad jag tror att han egentligen vill ta upp med sin krönika är hur världsklimatet påverkar vår syn och vårt behov av hur kultur ser ut (nåja, han menar kanske bara vår syn på superhjältar/serier, men jag fick ett annat intryck), d.v.s. förr när ekonomin var god, världen räddats från facismens förtryck och man inte ens kunde stava till miljöproblem så var teckningarna färgglada och storyn svart-vit, hjälten var god, skurken var ond, inte mer med det. Medans nu i våra tider av rädsla för terror, krig, klimatbekymmer och Pirate Bay-rättegångar (nåja) "fött" en version av gott mot ont. En version där den förhållandevis goda hjälten måste ta till... onda medel för att försvåra det "rätta". Istället för blåmärken och kanske en sönderriven mantel så har vi fått öga för öga, tand för tand.

Vad tror ni om det här? Vad föredrar ni egentligen? Vill ni att hjälten skall ha kalsongerna på utsidan och hjärtat på rätt ställe, eller vill ni se en råare verklighet där våld föder våld och hjältar kommer och går efter att ha blivit utslitna och sargade av behovet (vårt behov?) att vinna med alla medel?

Jag som är uppväxt nu i den här tiden har faktiskt ingen särskilt mörk världsbild, jag har väl aldrig stött på alla de här problemen med hotande våld och krig men ändå väljer jag alltid Punisher framför Captain America. Är jag avtrubbad eller spelar världsförhållanden ingen roll? Är kultur oberoende av nyheterna?

Annars så har jag spelat lite Modern Warfare idag, iallafall första banan (le Tanker), mest för att jag kollade på Aliens häromdagen och ville se när Gaz härmar Michael Bien, sån är jag! Annars så ska jag iväg och se på Män Som Hatar Kvinnor sen vid ca 14:45 (ca!), en film som jag är skeptisk till men som de jag känner som sett den, prisar.

#blogg


signatur
Medlem
Mörkare tider, mörkare hjältar - Revisited

Så är det. När det är krig och elände så söker publiken oftast (om man ser till historien) positiva filmer med tydliga roller. Medan i tider av fred och välstånd så brukar mörkare filmer bli populära. Undrar bara när detta vänder till positiva filmer igen pga av finanskrisen.

Btw, hört att "Män som hatar kvinnor" är riktigt dålig. Men nu har du säkert sett den så det spelar mindre roll vad jag hört.

1
Skriv svar