Nyhet: Kränkande kvinnosyn i Resident Evil 5?

Medlem
Nyhet: Kränkande kvinnosyn i Resident Evil 5?

Vet inte vad jag ska säga om detta, är detta vad gamers vill ha? Nakna kvinnor i ett zombie spel? Tror utvecklare och utgivare att gamers är unga och kåta? Har vi en kvinnosyn som består av att så mycket hy som möjligt är det man ska eftersträva hos en kvinna? Jag många frågor och inga svar lär vi få från Capcom eller Resident teamet. Men nedan kan ni se bilder på hur Sheva (kvinnliga medhjälparen) ser ut i minimal klädutförande. Detta ska man alltså ha upptäckt i Japan där spelet har släppts, där man ska kunna köpa "kläder"/"outfits" som låser upp detta på Sheva. Diskutera!

#blogg


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Nyhet: Kränkande kvinnosyn i Resident Evil 5?

Vet inte riktigt vad jag ska tycka i det här läget..

Å ena hållet bryr jag mig inte ett dugg, för mig är spelupplevelsen det enda viktiga och jag struntar i stor del i hur det presenteras bara allt hänger ihop.

Fast å andra hållet tycker jag att det är larvigt egentligen, inte för att jag är insatt i denna titel för fem öre men det ser ju onekligen ut som ett typiskt tilltag för att locka kunder som gillar ögongodis.. de räknar nog med att det lockar fler än vad det skrämmer iväg.

Å det tredje tycker jag att det hetsas lite väl mycket över vad som är tillåtet och "rumsrent" istället för att helt enkelt bara strunta i det man inte tycker om. Kränkande eller inte, kvinnosyn hit eller dit, roligt eller tråkigt, smakligt eller osmakligt..

För egen del lutar det nog att helt enkelt vara glad åt de som gillar funktionen, tycka lite synd om de som får ont i magen av den och för egen del inte bry mig.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Hon ser i alla fall välproportionerad (vältränad, ja) ut, inga fantasimått direkt. Sen tycker jag det är konstigt med ett sånt klädval när hon ska kriga/slåss. Inte funktionellt för fem öre.

Varför spelar folk kvinnliga karaktärer i WoW? De vill ha något någorlunda snyggt att vila ögonen på antar jag... detta dlc bygger väl på samma principer.


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Hon ser i alla fall välproportionerad (vältränad, ja) ut, inga fantasimått direkt. Sen tycker jag det är konstigt med ett sånt klädval när hon ska kriga/slåss. Inte funktionellt för fem öre.

Det du missat då är ju att det är inte så hon ser ut direkt i spelet utan det är en dräkt som man om man verkligen vill ha den kan betala en liten summa för och ladda ner som dlc.

det är en knäpp och kul grej helt enkelt, inte fan var det nån som klagade när kratos sprang runt utklädd till en stor fisk i gow2?

Medlem

well. Många gamers är unga och kåta xD


signatur

Rawr

Medlem

Japaner är roliga, dom levererar vad japaner vill ha, på den japanska marknaden, tycker det är helt ok! Mer sånt här.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av McBeaver:
Skrivet av Nocturne:

Hon ser i alla fall välproportionerad (vältränad, ja) ut, inga fantasimått direkt. Sen tycker jag det är konstigt med ett sånt klädval när hon ska kriga/slåss. Inte funktionellt för fem öre.

Det du missat då är ju att det är inte så hon ser ut direkt i spelet utan det är en dräkt som man om man verkligen vill ha den kan betala en liten summa för och ladda ner som dlc.

det är en knäpp och kul grej helt enkelt, inte fan var det nån som klagade när kratos sprang runt utklädd till en stor fisk i gow2?

Så hon har inte de kläderna på sig i spelet om man väljer att köpa dlc? Det trodde jag och vad är då vitsen med kläderna?


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Brukar vara emot sånt här skräp, men eftersom det är (frivilligt) DLC så är det inte mer än rätt att capcom utnyttjar sin målgrupp (kåta pojkar 12-20?) så mycket som möjligt. Det handlar trots allt om att tjäna pengar.

Dock när sex blir utnyttjat och använts som en av marknadsförings punkterna som i tex Red Alert 3 är det bara löjligt, i alla fall när det är helt orelevant till själva spelet

Medlem

I Red Alert är de ju ännu mer obvious där känns det som om dem lagt mer pengar på att hyra in babes än att utveckla spelet. Där är det även riktiga människor, medans här är det iaf virtuellt.

Kan inte säga att jag finner det stötande , mer sånt här sålänge det är frivilligt så kan folk välja vafan dem vill. Värre om man tvingas se allt tex om de funnits ett versus läge med dessa skins.

Red Alert
http://www.youtube.com/watch?v=MEdPuBQAdyg&feature=related

Inaktiv

det är en serie sammanhängande polygoner vars yta har en viss färgkombination.

nothing more. nothing less.

Medlem
Skrivet av frunk:

det är en serie sammanhängande polygoner vars yta har en viss färgkombination.

nothing more. nothing less.

Skulle tro att du precis sammanfattade precis all visuell underhållning som ses på skärm eller projicerad.. Spel, filmer, dokumentärer, barnprogram, vuxenfilm, internetsidor etc mm osv.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Yummie. Inget man skulle betala för dock, fatta vad sorglig man ska vara om man laddar hem en sån outfit och sen sitter och fappar till henne.

Medlem
Skrivet av erge:

Yummie. Inget man skulle betala för dock, fatta vad sorglig man ska vara om man laddar hem en sån outfit och sen sitter och fappar till henne.

rofl.

Medlem
Skrivet av erge:

Yummie. Inget man skulle betala för dock, fatta vad sorglig man ska vara om man laddar hem en sån outfit och sen sitter och fappar till henne.

Håller med om båda

Medlem

Oh. Genus diskussioner, ditt och datt, alltid intressant. <3 Även om jag är väl inläst på ämnet, känns det inte som jag kommer långt me dden just här. Men får väl helt enkelt fylla i mina tankar (även om det är lite sent i förhållande till när detta skrevs ).

Första jag vill nämna som har nämnts, är att detta inte har använts i marknadsföringen alls. Så nej, dom försöker inte komma åt unga kåta killar, dock så är det väl en typ av belöning till just "dom" i spelet i sig.

Sen tycker jag det är fel att objektifiera kvinnor, men det är så... i all typ av media, så varför man skulle öppna ögonen extra mycket till ett spel, som har en upplåsbar funktion, som man kan välja bort, förstår jag inte riktigt. Finns mycket viktigare saker där ute.

Som många har nämnt: Red Alert 3. Där man använt "sex" som ett försäljningsmedel. Klara ett uppdrag och du får ett nytt klipp med snygga tjejer! Äh... inte så intressant egentligen?

Visst är det värt att nämna som ett fel om vi vill förbättra just man och kvinno-synen. Men som sagt, peka på sådant som faktiskt berör mer än just där här i sådana fall.

... Blev inte sammanhängande eller bra skrivet nu. Men klockan är två på natten/morgonen. Då får det bli som det blir.

/Alex
@Start And Select
http://startandselect.wordpress.com

Medlem

Rasism, kränkande kvinnosyn? Det är då mycket gnäll på RE5. Ser då inget kränkande med den outfiten. Sheva är en afrikan, och hon använder en traditionell jägar dräkt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tycker det inte är speciellt stötande på nått sätt, om man nu får betala för kläderna är det ju upp till spelaren själv om han vill ha dom eller inte.

För kläderna hon har på sig normalt sett i spelet är inte mycket till framhävande på något sätt.

Smaken är som baken, vill man se Sheva i lite kläder så borde man få det. Vill man inte så köper man dom inte bara.

1
Skriv svar