En riktig nötknäckare...

Medlem
En riktig nötknäckare...

Du som läst här förut är med på noterna när jag skriver att jag haft min relativt nya HD-ditalbox (köpt i julas) inne på lagning i tre veckor.

Igår fick jag tillbaka boxen, "lagad".

En kompis och jag hyrde en Blu-Ray rulle och jag kom hem och satte i filmen i PS3:an och väntade på att programmet på tv skulle ta slut.
Helt plötsligt uppstår felet igen på boxen, mitt i programmet blev hela bilden som vattenfärger.

Jag bet mig i tungan och försökte senare svälja samma kroppsdel för att slippa ringa till Expert och ComHem igen och säga att de tre veckorna ni hade den glömde ni en sak...ATT LAGA DEN!

Jag ringde till Expert och sa med min mörkaste röst: <i>Det är hockey slutspel, jag behöver min box, den är fortfarande trasig.</i>
Svaret blev som väntat att de ändå var tvungna att skicka in den och efter det kanske jag kunde få en ny box. Jag la på luren...
Jag ringde direkt till ComHem och en stackars sadisttjej på andra sidan luren började felsöka. "har du vänt på hdmi sladden? -ja! har du bytt hdmi sladd? - japp!"
Det slutade med att hon bad mig gå med boxen till Expert och skicka iväg den för felundersökning. Jag la på luren...

Efter vi sett klart på Blu-Ray filmen igår så stängde jag av PlayStation3:an och kopplade in boxen igen, den fungerade!
Jag tänkte att den säkerligen kommer lägga av ännu en gång när som helst nu.
Det gjorde den inte, men gissa om boxen la av nu ikväll igen när jag satte igång PS3an för att spela? Just det, det gjorde den. Då slår det mig att boxen flippade igår när jag kom hem och satte igång PS3an för att sätta i blu-ray filmen i den. Pusselbitarna föll på plats och jag inser nu att den har varit inne 3 veckor på lagning i onödan, de har inte lagat den, för där fanns inget fel på den.

Var ligger felet är nu frågan...i PS3an? I boxen eller i TV:n?

Alltså, varje gång jag startar ps3an så blir boxens bild jätteförstörd och just nu är boxen avstängd för att senare ikväll kopplas in och förhoppningsvis fungera igen som vanligt.

OBS! Jag har lånat denna PS3 av en kompis under en längre tid, så om den fungerar ikväll och boxen inte kommer sluta fungera i framtiden så kommer jag aldrig kunna köpa PS3 :/

Hur är detta möjligt? Det låter som ett kortslutnings fel i TV:n, finns väl ingen annan möjlighet? Allt kopplas med HDMI.

#blogg

Medlem
En riktig nötknäckare...

Kopplar du ps3an genom digitalboxen eller? Isf, lägg av med det.

Något annat kan jag nog inte tänka mig..

Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Kopplar du ps3an genom digitalboxen eller? Isf, lägg av med det.

Något annat kan jag nog inte tänka mig..

Nädå. har 4 hdmi uttag i tv:n. en till digitalbox, en till DVD spelaren och en till Xboxen och en till PS3an.
Felet uppstod efter jag kört med ps3an.
Visst är det overkligt skumt?

Medlem

Låter nästan galet skumt. Testat att koppla ps3an i en annan port?

Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Låter nästan galet skumt. Testat att koppla ps3an i en annan port?

Yes, den har jag faktiskt testat. Försår ingenting, haha. Får väl ringa ComHem imorgon, men allt jag lär få till svar är att de får skicka in den....grrrrraaawwwww......fuck it. TV viktigare än PS3, har ju mitt xbox men ingen blu-ray spelare

Medlem

köp en blu-rayspelare istället? Kan du få för ett par tusen nu ju

Medlem

1: Vad har du för TV?

2: Sök på Google efter liknande problem med den modellen/serien utav TV-apparater.

3: Blir bilden konstig så fort PS3 skickar signaler till TV:n(grön lampa lyser)?
3.1: Om nej på #3: Hur gammal är din mottagarsladd?

Låter som fel på TV:n. Har aldrig läst/hört om något liknande.

Medlem
Skrivet av kabex:

1: Vad har du för TV?

2: Sök på Google efter liknande problem med den modellen/serien utav TV-apparater.

3: Blir bilden konstig så fort PS3 skickar signaler till TV:n(grön lampa lyser)?
3.1: Om nej på #3: Hur gammal är din mottagarsladd?

Låter som fel på TV:n. Har aldrig läst/hört om något liknande.

Jag har en Philips 42" LCD-TV.
Bilden blir bara konstig på boxen, alltså boxen blir helt fucked up rent bildmässigt. Bilden på PS3an är fortfarande bra och även på min reserv digitalbox och xbox 360.
Min mottagar sladd? Koaxialkabeln till boxen från väggen? Det är en speciell kabel till boxen som jag fick till boxen i julas då. Testat med andra antennkablar också. Menar du HDMI kabeln så är den inte gammal men har testat med sammanlagt 3 olika hdmi kablar.

Det låter som att det är fel på tv:n ja, precis som att den kortsluter boxen när ps3an sätts på. Men samtidigt så är det bara ps3an som orsakar detta, inte xboxen och inte dvd:n.

Jag hittar inget när jag googlar.

Medlem
Skrivet av Jokkocze:

köp en blu-rayspelare istället? Kan du få för ett par tusen nu ju

Som sagt har jag bara lånat PS3an av en kompis, fattig som en kyrkoråtta så det får vänta.

Medlem

Det låter som om du anslutit apparaterna till ett ojordat vägguttag. Prova att ansluta ALLA apparater till jordat uttag så borde fenomenet fösvinna!

Medlem

D-aniel no offence men det låter som att du har dålig sepparering i din TV-ajg hade samma problem med scart ingågnarna på en LG tv, nu har jag en SHARP och har inte samma problem, du får helt enkelt ha PS3:n avslagen medans att du kör digitalboxen, på min LG så kudnem an mräkbart se sämre bild om två scarrt enheter var påslagna sammtidigt.


signatur

P.L.U.R

1
Skriv svar