Hur du vinner i SFIV

Medlem
Hur du vinner i SFIV

Som ni vet har mina senaste blogginlägg (med undantag för gårdagens mobiltelefon-onani) handlat om hur extremt dålig jag är på <b>fightingspel</b>. Denna våg av självförakt utlöstes givetvis av att jag spelade <i>Street Fighter IV</i> och fick sanslöst mycket spö av precis alla, inklusive små mormödrar och lättare vindpustar som råkade blåsa genom spelrummet - så dålig var jag. Men igår, hemma hos min vän <b>Simon</b>, avslöjade han hemligheten bakom sina många, många vinster över mig i <i>Street Fighter IV</i>: Skulderknapparna.

Jag är en <b>idiot</b>, ett <b>mongo</b>, en <b>dilettant</b>! Jag hade i min enfald och iver att spela helt glömt att det fanns något sådant, och ännu värre glömt att den arkadmaskin jag en gång som ömt omfamnade på college (<i>Street FIghter II</i>, förstås) faktiskt hade sex knappar och inte fyra! Jag började använda dessa starkare attacker, och efter några matcher fick faktiskt till och med den tidigare så överlägsne <b>Simon</b> vika sig för mina nyvunna fighting-skills (visst, i en match av tio, men jämfört med tidigare var känslan som om jag precis hade bestigit Mount Everest utan ben, och någon berättat för mig att jag bara råkat stoppa ner dem i brallorna med knäna först och att de varit där bakom mig hela tiden). Men jag måste till min skam medge att även <b>Tove</b> var närvarande den där kvällen, och henne har jag av någon anledning ännu inte lyckats spöa, även om jag verkligen försökte igår, och gick därifrån helt uppumpad av adrenalin (och Seven Elevenkaffe, visserligen).

#blogg

Inaktiv
Hur du vinner i SFIV

Jag tycker att rubriken är missvisande. Prova det här istället:

Välj Sagat (top tier!) och satsa på att dominera motståndaren så hårt som möjligt på avstånd. Tiger knee och HK är svinbra anti air, bara man triggar dem i rätt ögonblick. Håller Ken och andra hoppetossor på avstånd. Tiger shots är förstås lika bra att zona med som vanliga hadokens, men har man en van motståndare går det inte direkt att fuska ihjäl honom/henne med sånt. Vill man gå i närkamp är AHK, CMK, low tiger shot/EX tiger uppercut en sjukt effektiv combo. Att bränna superjuicen på EX tiger uppercut är faktiskt ganska värt (den har fått smeknamnet "god uppercut" av en anledning), men om man sparar lite kan man få in Sagats super i en CMK, low tiger shot-combo (AHK först om man känner sig lucky). Förödande. I övrigt gäller förstås de vanliga taktikerna, typ överraska med kast så ofta som möjligt, glöm inte overhead-attacken (framåt + HP i Sagats fall) och chocka med focus/focus cancels (plus dash cancels om man är rapp) då och då.

Ja, ungefär så gör man.

Inaktiv

Tack för att du lärde mig dagens nya ord, dilettant.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

tidigare var känslan som om jag precis hade bestigit Mount Everest utan ben, och någon berättat för mig att jag bara råkat stoppa ner dem i brallorna med knäna först och att de varit där bakom mig hela tiden

Haha, bästa liknelsen någonsin!


signatur

Murphy's lag är min ofrivilliga livsfilosofi.

Banishing Fist -> Spinning Piledriver.
Rince and repeat.

Om nu vinsten är allt som betyder något.

Annars så skapar man sin egna stil, möter motståndare som kan vända sin stil mot en och då utvecklas man till slut.

Det finns massor att göra och så många olika sätt att lära sig på.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

1
Skriv svar