Är Resident Evil 5 rasistiskt?

Medlem
Är Resident Evil 5 rasistiskt?

Råkade på det här under mina resor i cyberrymden: Videogamer.com har tagit upp tråden om rasism i Resident Evil 5 igen och låtit en av Storbritanniens experter på rasfrågor spela de tre första banorna och ge sitt omdöme i frågan.

Slutsatsen? Inte så rasistiskt, nej. Läs intervjun dock, mycket intressant överlag.

Undertecknad har inga åsikter i frågan än - jag har ju inte spelat spelet, bara agerat bisittare på de två sista banorna. Men jag slår vad om att Johan Martinsson har en del att säga om saken i sin recension av spelet i marsnumret av Super PLAY. Som av en händelse bör slamdunka butikerna ganska snart.

#blogg

Är Resident Evil 5 rasistiskt?

Javisst har jag det. Och vi verkar vara lite överens på en del sätt, jag och experten.

Inaktiv

Alltså. Nu har inte jag läst hela eftersom sida två av någon anledning inte verkar fungera just nu, men jag tycker artikeln verkar asmärklig. Fattar inte riktigt vad som gör den där snubben till en "expert på rasism". Kolla killens forskning liksom: http://www.kent.ac.uk/anthropology/department/staff/bowman.ht...
Rasism är ju ett komplext ämne, och bara för att man råkar vara socialantropolog så betyder ju inte det att man automatiskt är extra kvalificerad att bedöma de rasistiska undertonerna i ett stycke populärkultur! Än mindre sätta punkt för hela diskussionen.
Beundransvärt initiativ av videogamer.com, men det känns ärligt talat inte så väldigt seriöst.

Inaktiv

(att han dessutom placerar inuiter och valrossar i Finland, som ett exempel på hur man på ett icke-rasistiskt vis skulle kunna porträttera finnar, gör honom ju knappast mer trovärdig)

Haha, nu är det nog läge att poängtera att när jag säger "överens" så talar jag om det relevanta i att placera Resident Evil i en miljö som vi har fördomar om, och spela på de rädslorna.

Men det vore väldigt trist om det här uppfattades som en slutpunkt i debatten, bara pga hans utnämning till "oberoende expert". Och kommentarerna efter artikeln är lika tröga som vanligt.

Inaktiv

Jag håller med om att idén inte nödvändigtvis är puckad i grunden. Men Capcom har ju aldrig ens varit i närheten av att ha den fingertoppskänsla som skulle krävas för att ro hem en sån grej. Och enligt mig blev resultatet bara naivt och rätt efterblivet.

Inaktiv

När vulgofilmen Hostel släpptes för några år sedan så diskuterades det en del om den nya, rumsrena "rasismen" där östeuropéerna var de utsatta. Forna sovjetstater som hamnat i ett ekonomisk och kulturellt limboläge.

Resident Evil 5 beträder verkligen minerad mark. Vet inte hur Capcom löst det där då jag inte har spelat spelet, men jag tror ändå att de är medvetna om att de inte får fucka upp det här. Att låta en vit man föra ett ariskt korståg genom afrika kan ju lätt bli fel.

Resident Evil 4 anspelar lite mer på samma slags fördomar som Hostel (mm, vet att spanien, eller vart RE4 utspelar sig, inte ligger i östeuropa) och de gör det med den bredaste pensel de har - och kommer undan med det.

Mhm, jag är säker på att Resident Evil 5 nog kommer ligga bra till för framtida högskoleanalyser och sådant. Det här kommer nog ältas länge och väl även efter releasen.

Inuiterna får passa sig.


signatur

Kittens are for real!

Sedan är det ju kul att andra sajter som länkar till videogamers artikel tycker att det här innebär att vi kan lägga ner debatten nu när någon som är "insatt" har sagt sitt.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Själv anser jag inte spelet vara rasistiskt, dock är jag lite obekväm med en apsekt av spelet, nämligen att man spelar som amerikan som med ädelstenar som man finner lite varstans uppgraderar sina vapen, som man sedan skjuter ihjäl afrikaner med.

Hela den grejen med ädelstenar känns lite sådär.


signatur

Min spelblogg finns att skumma igenom på:
http://www.cbzgaming.blogg.se/

Medlem

Jag tror folk hakar upp sig alldeles för mycket på hyn på fienderna.
Man är en man som dödar människor infekterade med gud vet vad, detta har hänt 4 gånger innan i denna spelserie.

Fast jag antar att man ser det man vill se (dvs en vit arier som dödar mörkhyade afrikaner för dom flesta).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Det är ju så jävla känsligt med svarta av någon anledning.
Hade det varit vita (eller varför inte svarta?) som sköt ihjäl indier eller latinos tror jag inte det hade blivit lika stort ståhej.
...eller ja, Disney blev väl stämda för ett antal år sen för att alla fiender var mexikaner i nåt Toy Story-spel, tror jag det var.
Om det hade varit tvärtom, att svarta sköt ihjäl en massa vita, så tror jag inte nån hade höjt ens en millimeter på ögonbrynen.

Och sen är ju spelet gjort av asiater.


signatur
1
Skriv svar