Bra, bättre, Morricone

Medlem
Bra, bättre, Morricone

Johan Martinsson, detta nutidens orakel, läste lusen av mig idag (som så många andra dagar) och meddelade via sina vanliga astralprojektioner att det där nya, balla spelet Afro Samurai var ganska bra. I alla fall ibland. Eller, det hade visst en sjukt bra bossfajt som Johan uppenbarligen satt och mysryste till. Anledningen var enkel. Musiken.

Gör er redo för AWESOME VIDEOSPEL OF MORRICONE-MOMENT!

Nas + Morricone let's the magic out of the bag.

Yeah, hip-hopparen Nas har gjort en grym cover på Ennio Morricones "Ecstasy of Gold" - låten som kompar slutstriden i världens bästa film, The Good, the Bad and the Ugly. Men han är långt ifrån ensam i den svängen. Morricone (också känd som bäst, störst och vackrast i alla lexikon värda namnen) och hans musik har faktiskt inspirerat många tv-spelskompositörer. Minns ni till exempel det helfräna westernspelet Outlaws? Clint Bajakian fick pris från Computer Gaming World Magazine för sitt soundtrack - som fullkomligen tjuter av tonerna från The Good, the Bad and the Ugly.

Japp, det är slutstriden igen.

Men, och det här är ju lite roligare, Morricones musik har faktiskt använts rakt av i vissa tv-spel. För några år sedan kom ju ett annat westernspel, Red Dead Revolver, som påminde ganska mycket om Outlaws, åtminstone i tonen. Well, nedanstående klipp, "Umor Giallo", kommer egentligen ursprungligen från den helt okända filmen Stark System - men kom nog betydligt mer till sin rätt i spelet. "Umor Giallo" är en av mina favoriter bland de oräkneliga stycken Morricone skrivit, bästa sättet att beskriva den på är - snygg. Djävulskt snygg.

Mystiskt mysande med Morricone.

Men det är inte bara westernspel som använder sig av maestrons melodier. Så sent som förra året paketerade Harry Gregson-Williams om fanfaren "Here's to You" från Sacco & Vanzetti, lade på ett par ton smör och dukade ut sin egen version lagom till eftertexterna i Metal Gear Solid 4. Den är inte dålig, bara... opassande.

Hm, vart tog den balla orgeln från Morricones original vägen?

Det finns givetvis tonvis med exempel. Och nu är jag trött, vet inte riktigt vart jag vill komma med det här mer än att Morricone gör sig utmärkt i tv-spel. Så jag lämnar er med en bonus-video från Outlaws med den fantastiska titeln "The Ballad of Dr. Death". Här pastischerar inte Bajakian en och samma Morricone-melodi - han släpper lös ett fullkomligt potpurri av influenser. Det finns till och med lite gammal god medeltidsmusik invävd mellan varven! Riktigt bra skit.

Yaaarrr. Nu släpper vi tyglarna och bara ööööööseeeeer.

#blogg

Bra, bättre, Morricone

Jag ska rätta dig!

1, Det var inte exakt den låten i spelet! De körde däremot exakt den låten i spelets trailer.

2, Tycker att "cover" är lite konstigt sagt! Det är nog någon annan som mashat ihop hans rappande och Morricone-låten bara.

Annars mycket matnyttigt!

Okej!


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Oj, jävlar vad bra

Inaktiv

Synd att förstöra Ecstasy of Gold så där...

Ja, det glömde jag ju att påpeka. Originalet är ju fortfarande bäst.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Sök på "Ennio morricone watchmen" på youtube och titta på typ första videon. Live-versionen av Ecstasy of Gold samt klipp ur Watchmen-trailers. Låter säkert generic som fan, men riktigt jävla välgjort och man får gåshud.

EDIT: "...Ennio Morricones "Ecstasy of Gold" - låten som kompar slutstriden i världens bästa film..."

Pinsamt! Det är ju inte alls slutstridslåten. Det är ju den som spelar när Tuco springer runt gravplatsen! Tätt följt av the Trio (tror jag) som spelas under själva duellen.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Japp, det stämmer. Men slutstriden börjar ju faktiskt redan då.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Första är riktigt bra, även tredje.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar