Tema: gemenskap

Medlem
Tema: gemenskap

Hello world! Låt oss bygga något fint tillsammans.

Okej. Nu har jag spelat Keita Takahashis ohyggligt märkliga Noby Noby Boy. Vi visste att det skulle bli märkligt. Från skaparen av Katamari Damacy -- spelet där man rullar upp bollar av hundar, varmkorv och hela planeter, liksom. Och den här gången har han till och med sagt själv att det förmodligen inte ens är ett spel. "Man rullar inte ens upp planeter!"

Så vad är Noby Noby Boy? Man går omkring i surrealistiskt klossiga pastellmiljöer med en maskliknande varelse (BOY) och äter och växer. När man är klar kan man rapportera hur mycket man växt till den snälla solen. Solen passar vidare informationen till GIRL -- en jättemask som växer på längden precis lika mycket som du nyss gjorde med BOY.

GIRL vill vidare ut i rymden. Igår när jag spelade hade hon nått fram till månen, kramat den några varv och siktar nu på Mars. Och alla hjälper till. Alla som spelar Noby Noby Boy och rapporterar hur mycket de växt lägger till sina längder till GIRL så att hon kan nå vidare till nästa planet. Nu när hon nått månen kan man åka dit med BOY och spela där istället för på Jorden.

Det är förstås hur märkligt som helst. Men ändå inte. För om det inte är ett spel så är det ju någonting annat. Och jag vet precis vad: det är en spelbar invit till global och universal kärlek och gemenskap. Alla som spelar hjälper till. Man kan till och med se en nästan oändlig lista på alla som bidragit sedan releasen den 19 februari. De står på GIRLs rygg ute i rymden och visar hur långt man kan komma om bara alla drar sitt strå till stacken. GIRL växer för att hon vill krama alla planeter i hela solsystemet, eller till och med hela universum. Undrar vad som händer när hon kommit bortom Pluto? Igår hade GIRL växt 600 000 meter sedan jag spelade sist. Hur långt är det från månen till Mars? Hoppas spelet inte använder korrekta astrologiska astronomiska mått. I så fall tar det många år innan vi kommer till Mars.

So what om Noby Noby Boy inte är ett spel i den traditionella bemärkelsen? På samma sätt som Little Big Planet skickar budskapet att alla gamers från hela världen kan bygga saker tillsammans så visar Noby Noby Boy att det inte finns några gränser för vad vi kan åstadkomma om vi hjälps åt istället för att bara kuta runt och skjuta varandra. För mig räcker det hur långt som helst.

<FONT style="BACKGROUND-COLOR: yellow">Noby Noby Boy finns tillgängligt nu på Playstation Network för 35 kronor.</FONT style>

GIRL. Hon är byggd av din kärlek och vill krama alla.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv
Tema: gemenskap

Ser fint ut. Typ samtliga bloggar som jag följer har tjatat om de här t-tröjorna också: http://www.panic.com/goods/nobynoby.php
Tips till Takahashi-fans!

1
Skriv svar