Starkast 2009

Medlem
Starkast 2009

Det ser glammigt ut hos discodrottningen Mia Vodello. Men i Psychonauts har alla
sitt emotionella bagage. Vad hände egentligen på barnhemmet där hon arbetade?

Vem bestämmer egentligen vilka Xbox-spel som släpps som Xbox Classics till Xbox 360? Det senaste året har det i princip bara dykt upp skit där som ingen någonsin har tänkt på i andra termer än just skit. Men det finns några undantag. Det viktigaste är Psychonauts. Jag är här för att berätta att oavsett vad som händer 2009 så är det fortfarande en av de starkaste spelupplevelser du kan få.

Psychonauts är Tim Schafers magnum opus. Det är ett av modern tids mest udda, humoristiska och gripande interaktiva verk. Du har förmodligen inte spelat det. Inte många har gjort det, till skillnad från hans betydligt mer välkända verk Full Throttle, Grim Fandango och Day of the Tentacle. Men det här är så mycket större på alla sätt och vis.

Pojken Razputin är en psykonaut på sommarkollo som har förmågan att äntra folks hjärnor och hjälpa dem -- hjälpa dem att städa upp sitt emotionella bagage. Det sker i form av plattformshoppande, bossfajter och äventyrs-pillande. På samma sätt som i Braid kopplas traditionella spelmoment ihop med själva anledningen att fortsätta spela: ett övergripande tema om vad det innebär att vara människa.

Mest gripande är det när man hittar en karaktärs inlåsta och undanträngda minnen i form av en serie svartvita stillbilder utan text. Det är minnen som definierat hur karaktärerna är och hur de mår idag. Bilderna berättar om övergivenhet. Brustna hjärtan. Ogreppbara förluster. Razputin hjälper till. Han städar upp plågade själars mentala spindelnät med sin dammsugare. Det är en så fin och samtidigt självklar metafor. Om David Cage kan få mig att känna hälften så starkt för vad som sker i Heavy Rain har han lyckats med sin mission att göra ett emotionellt drabbande spel.

Efter en längre tids uppehåll har jag plockat upp Psychonauts igen. Det känns mer givande och relevant än alla Killzone 2, Street Fighter IV och Halo Wars tillsammans.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Starkast 2009

Jag håller verkligen med. Det är något magiskt med det där spelet.


signatur

Murphy's lag är min ofrivilliga livsfilosofi.

Inaktiv

Street Fighter IV är inte så roligt om man inte vet hur man gör en eldboll och tycker att DOA är världens bästa fightingspel, nej. Det där är lite som om jag skulle säga att typ Lego Star Wars är större än NHL, Fifa och Tiger Woods tillsammans.

Men Psychonauts är ju fint och så.

Medlem

Ja. Tekniskt sett menade jag nog bara "större än [insert vilka tre gigantiska, aktuella titlar som helst här] tillsammans".


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv

Du valde fel titel att fucka med!!!!!!!!!!!!! HAXIMAXKAKALUKEN!!!

Nog för att jag älskar Psychonauts... men ingen ger sig på Street Fighter IV och överlever! SPINNING PILEDRIVER!!!!


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Jämrans SFIV-ivrare! Ni är överallt!


signatur

Vincere vel mori.

Medlem

Jag har inte spelat SFIV men jag vill också slåss!

HYAKURETSU KYAKU!!!!!!!

Psychonauts är braaaa <3

1
Skriv svar