Rage-trailer och Carmack-snack
Om det är någon jag respekterar inom spelvärlden är det Carmack och hans nära polare på id som verkligen inte säljer ut sig till andra större företag så som ea eller liknande och dessutom utvecklar till flera pc-plattformar så som mac och linux. Nu har dom ju taget steget så att många andra företag med lätthet kan göra likadant vilket borde expandera hela spelsortimentet både till Linux och Mac där spelutbudet ligger som lägst.
Heja id!
Bengebolle
Finns en del 3 också http://www.gametrailers.com/player/23179.html
Hua!
Dom där videointervjuverna med Carmack var porr för en tekniknerd!
*dreggel dreggel*
Gillade när nån ställde sej bakom och flög omkring i banan under tiden han pratade. Vilken sanslös detaljnivå!
...men jag tyckte det lyste igenom rätt mycket att Carmack inte är så förtjust i Quake wars...
så sant, mycket intressant walkthrough han hade!
sedan har han rätt med sitt tycke om QW..:P eller det som "lyste" genom
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
Det är inte motorn som det är fel på utan IDs sätt att göra FPS på du ser direkt likheten med hur han håller pistolen och sånt med Doom3/Quake 4.
Doom 3 hade bra känsla dock, men Quake 4 saknade helt den där känslan som gör att spelet känns gediget, som när du spelar HL2 eller UT.
Massa småsaker som hur han håler vapnet, rekylen, FOVen hur fienden reagerar på dina vapen, hur du rör dig etc etc.
Svårt att säga nått från en sekunds gameplay men det kändes lite platt.
Aja hoppas de får till det, gillar ID.
Gud vad duktig du var då. Synd att du har fel. =P Tech 5 är nybyggd från grunden. Dock så har de troligtvis element med från tidigare grafikmotorer Carmac programmerat. T.ex så har de med mega texture tekniken vilken man kunde hitta delar av i koden till tech 4-motorn (doom3, quake4 osv) och som helt utvecklades till tech 4-spelet et:qw, men som nu byggs in helt och hållet från början i tech 5.
För det första handlar det inte om att vara duktig. Likheterna med Doom 3 motorn är väldigt slående och pistolens animation verkar vara direkt hämtad från Doom 3. En snabb titt på modellerna och texturerna bara skriker Doom 3, eller den lite "plastiga" känslan på allt i miljön.
Sedan är det inget konstigt att man bygger vidare. Quake 2 har en vidareutvecklad Quake 1 motor. Likaså är Quake 3 motorn en utveckling från Quake 2 motorn osv. ända fram till Tech 5 som absolut innehåller delar från Doom 3 motorn.
Hittade till och med detta:
"IdTech 5 as a whole is not a clean sheet of paper design, there are some good sized chunks that have clear heritage to Doom 3 / Q4 / ETQW. The rendering engine is certainly from-scratch, but that is a rather small chunk of a complete engine today."
Men du kan säkert ha rätt, men lite ironiskt att skriva om en motor från grunden för att i slutändan se ut som en tidigare motor, fast med nya funktioner.
Motorn verkar helt klart fräck, men jag personligen gillar Unreal 3 och Cryengine mer.
Likheterna med Doom 3 motorn är väldigt slående och pistolens animation verkar vara direkt hämtad från Doom 3. En snabb titt på modellerna och texturerna bara skriker Doom 3, eller den lite "plastiga" känslan på allt i miljön.
Alla dina exempel på likheter med Doom3 handlar om innehåll, inte om motorn. Animationer, modeller, texturer, post-effekter, etc. har ett artistiskt manér som bestäms av grafikerna, inte av motorn.
Sen citerar du även själv ett stycke som hävdar att renderingsmotorn, dvs den komponent som påverkar allt visuellt, är helt ny. Om Tech 5 ser ut som Tech 4 beror det med andra ord sannerligen inte på den bakomliggande teknologin.
Så, tillbaka till spelnörd-skolan med dig, och lär dig vad en spelmotor är.
Om du känner ett behov av att hysa agg mot Id så kan jag (baserat på dina egna kommentarer) rekommendera att du riktar in dig på Id's designers och grafiker istället.
För övrigt tycker jag att det ser intressant ut (teknologin, med andra ord, spelet bryr jag mig inte om). Skulle vara kul att få reda på mer teknisk information och om det Carmack lovar verkligen stämmer. Att hävda att grafikerna aldrig mer ska behöva bry sig om en texturbudget är verkligen stora ord...
Att hävda att grafikerna aldrig mer ska behöva bry sig om en texturbudget är verkligen stora ord...
indeed, verkligen förbryllande
Att hävda att grafikerna aldrig mer ska behöva bry sig om en texturbudget är verkligen stora ord...
indeed, verkligen förbryllande
Att de bakar ihop marktexturerna och dess stamps till en enda jättetextur i något magiskt format verkar redan vara klart (så som det ser ut i editorn verkar bara vara en workflow-grej, de skulle egentligen kunna ha vilken textur som helst), sen antar jag att de enbart laddar in den texturdatan som syns på skärmen. ser man en gubbe med en 2k ansiktstextur på avstånd så är bara en liten miplevel inladdad.
Då dyker dock en annan fråga upp, hur orkar man streama all denna data från "slöa" (jämfört med HDD) lagringmedia som dvd och bluray?
Lite oroväckande kanske?
"Något som har fått många att reagera är att Rage i USA kommer att ha en Teen-märkning. Detta betyder att det kommer att innehålla mindre våld än vad vi är vana vid. Tim Willits hävdar att ett spel inte blir roligare för att att det innehåller flygande kroppsdelar, samtidigt som de kan maximera försäljningen."
Källa:Gamereactor
Det är inte motorn som det är fel på utan IDs sätt att göra FPS på du ser direkt likheten med hur han håller pistolen och sånt med Doom3/Quake 4.
Doom 3 hade bra känsla dock, men Quake 4 saknade helt den där känslan som gör att spelet känns gediget, som när du spelar HL2 eller UT.
Massa småsaker som hur han håler vapnet, rekylen, FOVen hur fienden reagerar på dina vapen, hur du rör dig etc etc.
Svårt att säga nått från en sekunds gameplay men det kändes lite platt.
Aja hoppas de får till det, gillar ID.
Jo speciellt eftersom ID inte gjort Quake 4...
Ja jag vet att jag är bäst!