Utvecklare är inte lata

Medlem
Utvecklare är inte lata

Läste just ett inlägg på IGN om att man varit "lata" och inte implementerat 480p i #MadWorld.

Jag vågar påstå, och jag tror att jag talar för alla utvecklare, att spelutvecklare är aldrig lata. Kan ni tänka er en situation där man låter bli att göra en feature för att man tycker det är för jobbigt? För dyrt, för ont om tid, men aldrig för att man inte orkar. För varje beslut som tas så finns det alltid goda skäl (anting ur design- eller produktionssynpunkt), det mesta ältas en hel del eftersom det mesta tar en dag eller två att göra och inget görs i en handvändning.

Jag tror det är en av dom grövsta förlämpningarna att bli kallad lat.

[eos_image="66066;w400"]Lat? Knappast.[/eos_image]

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers
Utvecklare är inte lata

Du är lat och äter chokladsemla i hetvägg varje dag!


signatur
Medlem

Grejen är väl den att vi som konsumenter tycker utvecklarna är lata om de väljer att inte implementera något på grund av tidsbrist.
Själv tar jag det som en rejäl förolämpning när utvecklare dumpar av en halvfärdig produkt på mig och sen säger att de inte hade tid att göra den bättre.

Medlem
Skrivet av McBeaver:

Grejen är väl den att vi som konsumenter tycker utvecklarna är lata om de väljer att inte implementera något på grund av tidsbrist.
Själv tar jag det som en rejäl förolämpning när utvecklare dumpar av en halvfärdig produkt på mig och sen säger att de inte hade tid att göra den bättre.

Instämmer! Av någon anledning började jag direkt fundera på GTA4. :\

Medlem

Ont om tid och lättja ligger ju ganska nära varann i detta sammanhang.
Jag tänker inte lära mig kinesiska, ty det skulle ta några år. Lättja eller ont om tid?

Medlem

Tid = pengar. Inga pengar = död studio.

Ja för att vara mer seriös, det kostar helt enkelt pengar att driva en studio. Så när jag säger ont om tid menar jag även att det tickar pengar. Om man vill korta ner tiden kan man dra in fler resurser i viss mån, och det kostar också pengar. Vad jag tycker är konstigt är att folk tror att vissa studios *vill* släppa dåliga produkter *med flit*. Självklart våndas man hela tiden över saker som inte blev så bra som man ville.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Det är denna skillnad mellan producenter och konsumenter som gör att det skapas bra produkter.

Konsumenter vill ha så mycket som möjligt för sina pengar.
Producenter vill skapa så mycket som möjligt för en mängd pengar.

Det jag tror många egentligen blir sura på är att studior verkar ha budgetar skrivna i sten, så när något inte blir som förväntat anser man att studion borde insett vinsten i att utöka budgeten för att inkludera det som bortprioriterats. Detta är såklart högst personligt (vad som är värt att lägga mer pengar på), men det kanske hade varit bra att höra att ni faktiskt kan omförhandla budgetar under projektens gång. Kan ni det?


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Ja det gör vi hela tiden


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv

Sluta vara så känslig eller sluta läs forum, Internet består av 99% idioter som har åsikter om allting. Sen blir dom djupt kränkta om man inte tar deras åsikter på fullaste allvar och flammar/trollar ännu mer.

Har själv jobbat med en bf2 mod och lyssnar man på alla helt vansinniga förslag folk ger en blir man ju helt tokig.

Sen fattar inte folk som inte sysslat med det här att något som en bra level till battlefield kan ta månader att göra, för dig som har det som jobb är det självklart. Men folk utgår alltid från att allting är enkelt och inte kostar någonting.

Medlem
Skrivet av Fenring:

Sen fattar inte folk som inte sysslat med det här att något som en bra level till battlefield kan ta månader att göra, för dig som har det som jobb är det självklart. Men folk utgår alltid från att allting är enkelt och inte kostar någonting.

Jag tror du har fel.
Folk vet att det tar tid att göra en level, och just därför förväntar de sig kvalitet och funktion.
Man förväntar sig en genomtänkt level om det tar månader att skapa den.

Man kan vara lat även om någonting kräver en viss mängd tid.

Medlem

Jag tycker inte att du ska klaga på konsumenter för de säger att ni spelproducenter är lata! Ni borde istället ta till er av kritiken och vara glada att folk faktiskt visar intresse, så att det framgår att de inte är nöjda.

Jag tycker du ger intrycket av att det bästa spelet får man utan någon feedback alls, själv tycker jag att det är svårt att förbättras utan någon form av kritik. Du borde inte ta det så personligt!

Föresten ger ni inte sken av att arbeta under extremt hemska förhållanden på till exempel rundturen av Dice, om du förstår vad jag menar.

Nu skulle du kunna återgå till dina andra betydligt intressantare trådar om BF 1943, och svara på lite fler frågor.

1
Skriv svar