Combat Mission: Shock Force

Robot
Combat Mission: Shock Force

Combat Mission: Shock Force är ett spel i en lång serie vid namn Combat Mission som så realistiskt som möjligt simulerat slag från till exempel italienarnas slag i Nordafrika till andra världskrigets början och slut. Nu är det andra bullar som gäller! Här är det jänkarna som slåss mot Syrierna i en fiktiv konflikt och det är upp till dig om de goda makterna lyckas segra, för visst kan väl inte folk från Mellanöstern vara de goda för en gångs skull?


Medlem
Combat Mission: Shock Force recenserat

Inget om en stendum AI som inte rör på sig fast du lägger en artillerield rakt dem? Inget om pathfinding för dina egna enheter när du ber dem förflytta sig rakt fram efter vägen och de bestämmer sig för att ta omvägen runt berget 200 meter nordöst ... osv.

Hur länge spelade du innan du skrev recensionen? 10 minuter? 15 minuter? Spelet i nuvarande skick är inte värt att få något betyg alls, för det är inte ens en färdig produkt.

I stora drag är spelet inte spelbart, vilket de flesta på bf.com forumet håller med om också.

Det enda som är bra, och riktigt, riktigt bra, är editorn. Men när editorn är roligare än spelet är något fel ...

Visst, om ett X antal patcher så är spelet säkert bra, men som sagt, i nuvarande skick skulle jag inte önska min värsta fiende att behöva spela det ...

Vila i frid
Skrivet av IceDusT:

[...]Inget om pathfinding för dina egna enheter när du ber dem förflytta sig rakt fram efter vägen och de bestämmer sig för att ta omvägen runt berget 200 meter nordöst ... osv.

Hur länge spelade du innan du skrev recensionen? 10 minuter? 15 minuter? Spelet i nuvarande skick är inte värt att få något betyg alls, för det är inte ens en färdig produkt.

Hej,

Jag börjar med att svara på din sistnämnda kritik. När vi testar spel så spelar vi igenom dem så gott det går under den tiden vi har. Jag spelade inte igenom hela kampanjen men många Quick Battles och enskilda uppdrag. Överlag har jag spelat spelet ett antal timmar.

Problemet med AI samt pathfinding var inget jag fann allt för störande för att ta upp i recensionen.

VVVV - Ber om ursäkt, det är fixat.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Skamligt, Syrien ligger ff i mellanöstern - inte afrika. Nån koll ska det väl få vara


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Det var ju inte så vidare snyggt, WiC eller till och med BF2 är ju snyggare men jag antar att de har valt att fixera sig på realismen istället. Verkar inte vara något jag tänker prova i alle fall.

Inaktiv

ett riktigt skitspel är vad det är

Medlem

kort och konsist skriver, bra jobb!

Medlem

"We're sorry you've had to experience the downside of a fresh release of a massively complex engine."

Skrivet utav en utvecklare på battlefront.com forum. Även dom inser, och ber om ursäkt över den alphaliknande koden de har släppt.

Att sedan inte ni ser sådana uppenbara brister när ni recenserar är inte bara dåligt, det är skamligt. Visst, ni kanske inte har så mycket tid för varje spel. Men just pathfinding och AI som inte reagerar när den blir beskjuten upptäckte jag direkt. Och då menar jag direkt. Första spelet, första tio minuterna.

Dessutom är det ynkligt att bagatellisera brister i spelet för att ni förmodligen inte lagt ner nog med tid för att kunna ge en rättvis bild av spelet i er recension.

Medlem

Bör för övrigt tilläggas att battlefront är riktigt bra med kommunikation med deras användare, och första patchen som bland annat kommer ta tag i passiv AI och pathfinding, skall komma ut inom en vecka ...

Jag är övertygad om att CM:SF kommer bli ett riktigt bra strategispel efter kommande patch + nästa som innehåller mer än hotfixs.

Medlem

Tja och där har du kanske anledningen till att han inte tog upp det i recensionen.

Medlem

Eh... vad är det här för lir år 2007?! Det snackas om DX10s mosntergrafik och så kommer ett lir med en lite upputsad Delta Force look... (jag syftar på öknen som ser ut som markytan i Rollercoaster Tycoon) Sen att det är väldigt invecklat och verklighetstroget är säkert intressant för många men det är nog en väldigt liten grupp gamers som gillar det. Det här borde vara ett lir som man kanske köper om det dyker upp på en tag 3 betala för 2 hylla lr nåt...

Det var väl min enkla syn på saken... hmm,,

Inaktiv
Skrivet av PheoniX_VII:

eller till och med BF2 är ju snyggare

Va är BF2 snyggare? Fyfan jag måste missat något under mina tusentals speltimmar med nästan allt på low i BF2.
Dummaste kommentaren idag.

Medlem
Skrivet av IceDusT:

Inget om en stendum AI som inte rör på sig fast du lägger en artillerield rakt dem? Inget om pathfinding för dina egna enheter när du ber dem förflytta sig rakt fram efter vägen och de bestämmer sig för att ta omvägen runt berget 200 meter nordöst ... osv.

Hur länge spelade du innan du skrev recensionen? 10 minuter? 15 minuter? Spelet i nuvarande skick är inte värt att få något betyg alls, för det är inte ens en färdig produkt.

I stora drag är spelet inte spelbart, vilket de flesta på bf.com forumet håller med om också.

Det enda som är bra, och riktigt, riktigt bra, är editorn. Men när editorn är roligare än spelet är något fel ...

Visst, om ett X antal patcher så är spelet säkert bra, men som sagt, i nuvarande skick skulle jag inte önska min värsta fiende att behöva spela det ...

Håller med.
I nuvarande skick bör man skicka konsumentombudsverket på spelskaparna.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skrivet av Tigersharkswe:
Skrivet av PheoniX_VII:

eller till och med BF2 är ju snyggare

Va är BF2 snyggare? Fyfan jag måste missat något under mina tusentals speltimmar med nästan allt på low i BF2.
Dummaste kommentaren idag.

lol exakt, ^^ vadå "till och med BF2 snyggare"? Ehm BF2 har ju den mest snyggaste grafiken så här långt!


signatur
Medlem

"för visst kan väl inte folk från Mellanöstern vara de goda för en gångs skull"

Jag skulle vilja se reaktionen hos folk om USA för en gångs skulle fick vara den stora skurken i något spel... Skulle förmodligen gå hem hos större delen av världen, USA borträknat, om det gjordes på ett "snyggt" sätt.

@Introx, för BF2 är verkligen så mycket snyggare än så här:
http://www.fz.se/bilder/?id=43756
http://www.fz.se/bilder/?id=28641

Om du tittar på detaljrikedomen på soldaterna i den andra bilden kanske du inser varför din kommentar är så fel. Men jag kan ju ha helt fel, jag har ju trots allt bara spelat BF2 strax över hundra timmar.

Inaktiv

Diskussionen om den här recensionen blev ju för tråkig.. jag menar.. håll er till spelet eller recensionen istället för BF2? Och för den delen så har BF2 inte speciellt snygg grafik.. suck.

Spel med roligare ban editor har vi sett många gånger; Warcraft 3 t.ex? Roligt spel, ännu grymmare och genialare editor. Samma med Operation Flashpoint.. roligt spel, men ännu grymmare editor.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Håller med DarthZ om att diskussionen spårar ur till helt orelaterade spel vilket är synd. Angående spelet kan jag bara säga att jag gillat de tidigare spelen och i likhet med annan strategi brukar grafiken inte riktigt vara det säljande argumentet, vilket gör de allvarliga AI buggarna än värre. Dock till försvar så måste jag säga att grafik och flashigt yttre inte är allt, det är ett jävla gnäll om grafik och 2007 men för att kunna prestera det senaste kostar det pengar och det är just pengar och tid där det tryter för små utvecklare... och när vi har stora utvecklare... ja då blir det ett helt annat gnäll (EA osv kommer till tanke) så det verkar som om vi aldrig blir nöjda, eller?

Medlem
Skrivet av Introx:

Eh... vad är det här för lir år 2007?! Det snackas om DX10s mosntergrafik och så kommer ett lir med en lite upputsad Delta Force look... (jag syftar på öknen som ser ut som markytan i Rollercoaster Tycoon) Sen att det är väldigt invecklat och verklighetstroget är säkert intressant för många men det är nog en väldigt liten grupp gamers som gillar det. Det här borde vara ett lir som man kanske köper om det dyker upp på en tag 3 betala för 2 hylla lr nåt...

Det var väl min enkla syn på saken... hmm,,

Skrivet av PheoniX_VII:

Det var ju inte så vidare snyggt, WiC eller till och med BF2 är ju snyggare men jag antar att de har valt att fixera sig på realismen istället. Verkar inte vara något jag tänker prova i alle fall.

Tyvärr har ni inte insett att CM serien är inte alls något för grafikkåta. CM serien är (enligt mig) dom absolut bästa strategispelen på marknaden idag. Dvs anser jag det om man spelar dom med deras WeGo system. Deras detaljrikedom är oslagbar (och då syftar jag inte på grafiken) - och få spel kan mäta sig med känslan man får under dess action sekvencer när man inser att man gett fel order. För övrigt tror jag ni underskattar hur stor mängd spelare av denna typen (eller hexagon strategi) som finns. Det är faktiskt inte alla som väljer spel efter dess utseende

MEN -
nu är det faktiskt dom andra i serien jag spelat. CM:CF köpte jag i fredags och har bara hunnit spela den en mycket kort stund. Dock har jag redan upptäckt två saker som skiljer sig från de andra tre spelen - och som tyvärr är saker jag blev väldigt besviken på. För det första så har dom av någon idiotisk anledning ändrat om styrsystemet och hur man rör kameran - något som kunde blivit något positivt förstås, men som i det här fallet fått helt fel effekt. Tyckte det var något krångligt.
För det andra så har dom helt tagit bort unit purchase i quick combat. Detta stör mig enormt mycket eftersom jag och min bror spelar mycket kampanjer i de andra spelen där vi drar stor nytta av att kunna skräddarsy våra slag.
Artilleriet i det nya spelet är avsevärt lättare och behagligare än den förra - men det är nog lite pågrund av att de moderna artilleriet är ju dock något lättare att koordinera än den som fanns 60 år sedan.
Att spelet klyddar med dual core är lite synd, men detta ska tydligen fixas i senare patch.
Jag kan inte säga att jag blivit besviken på spelet, det är helt för tidigt för det med tanke på hur lite jag hunnit spela - men jag är rädd för att jag ska bli lika besviken som jag blev på Theatre Of Wars multiplayer del (håller tummarna på att det inte blir så).

För er som inte spelat Combat Mission spelen tidigare så rekomenderar jag dom starkt - speciellt rolig är 2:an (Barbarossa to Berlin).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Arvid:

"för visst kan väl inte folk från Mellanöstern vara de goda för en gångs skull"

Jag skulle vilja se reaktionen hos folk om USA för en gångs skulle fick vara den stora skurken i något spel... Skulle förmodligen gå hem hos större delen av världen, USA borträknat, om det gjordes på ett "snyggt" sätt.

@Introx, för BF2 är verkligen så mycket snyggare än så här:
http://www.fz.se/bilder/?id=43756
http://www.fz.se/bilder/?id=28641

Om du tittar på detaljrikedomen på soldaterna i den andra bilden kanske du inser varför din kommentar är så fel. Men jag kan ju ha helt fel, jag har ju trots allt bara spelat BF2 strax över hundra timmar.

va?! har jag ens nämnt BF2?!

EDit:

Sen ser jag med att detaljerna på gubbarna och fordon etc är hög, men enligt mig är det inte nog. Jag tycker att man kan kräva att det är skönare bakgrunder och snyggare layout på tex husen och buskar etc. Kolla på husen på bilderna. Ser ut som hustexturerna i CS 1.6 ju. (ok inte riktigt så dåligt)

Medlem

Ok, till er som gnäller om grafiken:
Det är ett storskaligt RTS ffs, inte FPS.
Du tillbringar större delen av tiden fullt utzoomat och klickar mest runt symboler.

De nära markbilder som finns i recensionen symboliserar verkligen inte hur man spelar, utan är nog tänkt som ögongodis, men faller pga folk jämför det med FPS.

Fokusera er istället på det som faktiskt gör spelet dåligt istället, som IceDusT beskrev bra.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv
Skrivet av IceDusT:

"We're sorry you've had to experience the downside of a fresh release of a massively complex engine."

Skrivet utav en utvecklare på battlefront.com forum. Även dom inser, och ber om ursäkt över den alphaliknande koden de har släppt.

Att sedan inte ni ser sådana uppenbara brister när ni recenserar är inte bara dåligt, det är skamligt. Visst, ni kanske inte har så mycket tid för varje spel. Men just pathfinding och AI som inte reagerar när den blir beskjuten upptäckte jag direkt. Och då menar jag direkt. Första spelet, första tio minuterna.

Dessutom är det ynkligt att bagatellisera brister i spelet för att ni förmodligen inte lagt ner nog med tid för att kunna ge en rättvis bild av spelet i er recension.

Såja lugn och fin nu. Nu är det ju faktiskt så att det är upp till recensenten att nämna det denne anser vara viktigt. man kan inte , som recensent, göra alla nöjda. Ens uppgift är att förmedla den egna känslan av spelet.

Visst vore det trist om alla tyckte lika om saker, men defacto är det så att även om pathfinding och AI var stort för dig så behöver det INTE vara det för alla andra. Det är okej att kritisera men lite mer konstruktivitet vore trevligt.:)


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Medlem

Kort och gott, jag gillar det här spelet. Annat än tråkiga "basbyggarsåkalladestrategispel"


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Ok, till er som gnäller om grafiken:
Det är ett storskaligt RTS ffs, inte FPS.
Du tillbringar större delen av tiden fullt utzoomat och klickar mest runt symboler.

Faktum är att rts delen är en ny grej i CM - det är igentligen ett rondbaserat spel. Och därför tycker jag (och många andra) att WeGo är fortfarande det bästa.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Pansarknekt

Enda kritiken jag har hittills mot spelet är kameran. Den var riktigt ologiskt styrd men jag märkte efter kört dom två uppdrag som följde med demot att jag började vänja mig. Tappade dock kontrollen när det började bli lite väl vilt i hönshuset.

Måste säga att det var enormt stressande att se en av mina M1A1 bli utslagna. All amerikansk propaganda har ju fått en o tro att dom e utomordentligt överlägsna allt annat. Det var väldigt härligt på samma gång, jag blev helt överlycklig över spelkänslan. Det kändes som jag verkligen tabbat mig o sabbat en tonk värd mer än min lägenhet 25 gånger om. Skickade snabbt in en stryker med smokes o räddade crewn. AWESOME hehe.

Sen sa någon att fienden inte flydde under artilleri el nåt. Det är väl inte så farligt, man får ju ha lite inlevelse. Får ingen order från sitt befäl att flytta på sig så flyttar man sig inte :=) Så funkar krig, och detta spelet simulerar ingen jäffla actionfilm.

Hursomhelst så känns det som det här spelet hade mått bra av 6 månaders finputsning men som det är nu hoppas jag att dom släpper många patchar för det är ett givet köp för mig.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Faktum är att blir man beskjuten av artilleri så ligger man och trycker så gott det går i det skydd man nu har tillgängligt, man ger sig inte ut och springer i metallregnet, det är ännu farligare.

En annan detalj som är otroligt bra är de realistiska skjutavstånden. Jag blir så trött på de flesta andra s k strategispelen där allt och alla står och skjuter på varann på 5-50 m håll. Man har inte heller nån ful orealistik hälsomätare på varje fordon.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem

Hm bra recension dock. Detta spel ser för tomt
ut för min smak dock.

1
Skriv svar