Mac vs. PC

Medlem
Mac vs. PC

Jag äger idag en stationär PC med tillhörande 24 tums skärm och en svart MacBook.
Jag känner att jag inte bara klarar mig med en MacBook för jag behöver större arbetsyta och ordentlig mus och tangentbord.
Jag har mycket problem med min PC just nu, tex. att mitt grafikkort´s fläkt lagt av.
Den väsnas och tar mycket plats och problem uppstår lite då och då med den tyvärr.

<b>Fördelar med en Mac</b>
Den tar inte tar någon plats alls, bara en skärm ju.
Den finns i 24" modell så arbetsytan är samma som nu.
Den är helt knäpptyst.
Min första dator var en mac och jag har alltid arbetat med mac vid sidan om så jag är van vid OSét.
Skärmen är riktigt grym!

<b>Så, klarar jag mig utan en PC?</b>
Vad gör jag på min PC idag?
- Surfar på internet. (bloggar, youtube osv)
- Synkar/laddar iPhonen.
- Redigerar bilder i Photoshop.
- Sorterat bilder (har bilder från 1999 fram tills idag så ja, de går inte att räkna)
- Laddar ner tv serier.
- MSN:ar (Microsoft ska snart släppa en MSN version med alla funktioner även till Mac, så som webcam stöd).

Ja, mer än så gör jag faktiskt inte då jag helt slutat spela på min PC. Spelar bara konsol spel då jag tycker PC utbudet är fruktansvärt dålig och CounterStrike har jag tyvärr vuxit ifrån. Mm, jag är 27 och jättemogen!!!

Förstår inte varför jag sitter med denna jävla dammsugaren under bordet och våndas av ett operativsystem som jag inte tycker alls är i klass med OSX.

Är jag dum i huvudet eller är jag inne på rätt spår?
Förklara för mig vilka för/nackdelar med PC/Mac som finns.

Ja, skulle jag behöva en PC så har sambon en Vaio laptop dessutom.

#blogg

Medlem
Mac vs. PC

Spelar du inte eller är beroende av något windows exlusivt program så har du verkligen ingen anldenign att köra PC om du nu inte vill spara ca 50% på hårdvaran, och bygga dig ett vettigt system och köra någon variant av FreeBSD eller Linux


signatur

P.L.U.R

Medlem

Om du inte har brist på pengar så varför inte.

Men för mig så känns det som att 15 000kr är lite väl mycket med tanke på specifikationerna. Personligen skulle jag åtminstone vilja ha 4GB ram och 500GB för max 13 000 för att kännas någorlunda prisvärt.

Fast å andra sidan så har Apple aldrig varit kända för att vara prisvärda.

Edit: Om du nu köper en iMac så tycker jag att du borde lägga lite extra pengar på trådlös mus och tangentbord så du slipper en massa fula extrasladdar.

Medlem

Själv skulle jag nog föredra en x86PC än så länge men det är endast på grund av att jag är speltokig. Annars skulle det nog ändå bli en x86PC fast med någon linux dist. Mac är för mig lite alien med höga priser, sjysst OS men för få spel.

Lessen om jag inte bidrar med mycket konstruktivt men kommer alltid att tänka på en quote jag såg på bash:

Skrivet av bash:

I've discovered that people on IRC don't get offended or riled up by racism
nor politically incorrect jokes
nor feminism, nazism,
nor goatse, or even tubgirl
not even jokes about 9/11 get a rise out of anybody
but as soon as I tell somebody that macs are better than PC's, things get ugly


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Låter som att du redan har bestämt dig. Men okej.

Vilka är nackdelarna?
- Begränsat spelutbud. Heja Blizzard!
- Du får idiotiska kommentarer som att Mac inte är prisvärda jämfört med PC av PC-fanboys som aldrig använt en Mac och som tycker att custombyggda PC's med blingbling-chassi är teh shit! (...)
- Du blir betraktad som en lattedrickande designbög av ovanstående personer.
- Om något (förutom minnen) går sönder så får du skicka hela datorn på service.
- Inga uppgraderingsmöjligheter. Som att du behöver det om du inte spelar...

Vilka är fördelarna?
- Allt fungerar. No really, it just works... med modifierad sanning.
- Du frigör mer utrymme.
- Lägre ljudnivå.
- Du har inte längre en skitful dator i vardagsrummet/sovrummet/kontoret.
- Du har det överlägset mest funktionella, enkla och mest stabila operativsystemet idagsläget. Detta kommer från en som kört Windows (ja, till och med Vista i ett helt år!) och Linux sedan dom båda såg dagens ljus. FreeBSD, Solaris etc orkar jag inte ens kommentera.
- Virus och antivirusprogram? Vad det är för något?
- Skulle du mot förmodan behöva windows så finns bootcamp, parallels eller vmware fusion. Det bästa av två världar.
- Det är ju en Mac! Vad tusan kan vara fel med det?

Nej, allvarligt talat. Gör dig själv en tjänst och köp en 24" iMac (det ryktas ju förvisso om en kommande 30" också) och släng ut PC-skräpet för gott.

Inaktiv

Varför lanserar Mac hela tiden nya produkter? Alla deras produkter är ju helt kompletta o kan inte bli bättre, behöver aldrig uppgraderas och är snygga i hyllan? O behöver man komplettera med andra tekniska prylar som fungerar med Mac så finns alltid en designad stilig sak för just det ändamålet som du kan få för en mycket billig peng. MACrulez

Medlem
Skrivet av MACrulez:

Varför lanserar Mac hela tiden nya produkter? Alla deras produkter är ju helt kompletta o kan inte bli bättre, behöver aldrig uppgraderas och är snygga i hyllan? O behöver man komplettera med andra tekniska prylar som fungerar med Mac så finns alltid en designad stilig sak för just det ändamålet som du kan få för en mycket billig peng. MACrulez

Trollen ska hålla till under broar där de hör hemma

Mer on-topic som jag kom att tänka på; vet inte hur licensen för Photoshop fungerar men om den du har nu till x86PC'n inte kan användas till mac kan det bli onödigt dyrt.. kostar lika mycket som datorn nästan.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag har väldigt simpla anledningar till varför jag är på PC (hemma i alla fall) istället för Mac. I skolan har vi bara Mac att jobba med, då skolan bara sysslar med Logic som sequenser-program, och jag tycker att de funkar bra, och är snygga och så.
Men Mac är dyra, funkar inte till spel (eller är det spel som inte funkar med Mac?), jag gillar att bygga datorer samt att Mac inte har Microsoft Sam:)

Medlem
Skrivet av erge:

Vilka är fördelarna?
- Allt fungerar. No really, it just works... med modifierad sanning. <- Modifierad sanning var det ja
- Du frigör mer utrymme. <- Err? Mer utrymme än vad?
- Lägre ljudnivå. <- Erm... så en mac låter automagiskt mindre för att det är ett äpple på? Även om han skulle köpa sig en helt fläktfri egenbyggd "pc"
- Du har inte längre en skitful dator i vardagsrummet/sovrummet/kontoret. <- Smaksak och bara för att cs fjortisarna på diverse lan tycker blingbling är vackert så ser ju inte alla "pc" maskiner ut så.
- Du har det överlägset mest funktionella, enkla och mest stabila operativsystemet idagsläget. Detta kommer från en som kört Windows (ja, till och med Vista i ett helt år!) och Linux sedan dom båda såg dagens ljus. FreeBSD, Solaris etc orkar jag inte ens kommentera. <- Det där finns det väldigt delade meningar om. Och känns väldigt mycket som en personlig åsikt och inget annat.
- Virus och antivirusprogram? Vad det är för något? <- Har aldrig lirat antivirus på min windows maskin och heller aldrig haft några problem med virus. Sen så är inte OSX så automagiskt säkert som folk vill tro. Men visst bättre än WinXp är det.
- Skulle du mot förmodan behöva windows så finns bootcamp, parallels eller vmware fusion. Det bästa av två världar. <- Alla kan ju ha rätt ibland.
- Det är ju en Mac! Vad tusan kan vara fel med det? <- erm...

Nej, allvarligt talat. Gör dig själv en tjänst och köp en 24" iMac (det ryktas ju förvisso om en kommande 30" också) och släng ut PC-skräpet för gott.

Är ingen fanboi av "PC" men maciban inlägg är alltid lika roliga då de väldigt sällan har något som helst innehåll förutom "MAC ÄR SNYGGAST OCH BÄST!".

Sen är ju uttrycket PC lite fel, Mac'ar är också persondatorer. Dessutom så har hårdvaru skillnaden mer eller mindre försvunnit helt och hållet i och med de intel baserade macarna. Så vare sig du köper en Mac eller en "PC" så får du samma skit under huven, fast med varierande mängd valfrihet.

För att svara på blogginlägget så känns det väl ganska meningslöst att försöka motivera dig till att spara PC'n då du uppenbarligen inte har något som helst behov av den. Men varför inte bara koppla in macbooken till din skärm om det nu var arbetsytan som var problemet? Är ju inte så knepigt. Vet dock inte om det finns vettiga portreplikatorer och/eller dockningsstationer till MacBooks vilket skulle göra det hela lite smidigare.

Edit: Mina "svar" markerade med <-


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av erge:

Vilka är fördelarna?
- Allt fungerar. No really, it just works... med modifierad sanning. <- Modifierad sanning var det ja
- Du frigör mer utrymme. <- Err? Mer utrymme än vad?
- Lägre ljudnivå. <- Erm... så en mac låter automagiskt mindre för att det är ett äpple på? Även om han skulle köpa sig en helt fläktfri egenbyggd "pc"
- Du har inte längre en skitful dator i vardagsrummet/sovrummet/kontoret. <- Smaksak och bara för att cs fjortisarna på diverse lan tycker blingbling är vackert så ser ju inte alla "pc" maskiner ut så.
- Du har det överlägset mest funktionella, enkla och mest stabila operativsystemet idagsläget. Detta kommer från en som kört Windows (ja, till och med Vista i ett helt år!) och Linux sedan dom båda såg dagens ljus. FreeBSD, Solaris etc orkar jag inte ens kommentera. <- Det där finns det väldigt delade meningar om. Och känns väldigt mycket som en personlig åsikt och inget annat.
- Virus och antivirusprogram? Vad det är för något? <- Har aldrig lirat antivirus på min windows maskin och heller aldrig haft några problem med virus. Sen så är inte OSX så automagiskt säkert som folk vill tro. Men visst bättre än WinXp är det.
- Skulle du mot förmodan behöva windows så finns bootcamp, parallels eller vmware fusion. Det bästa av två världar. <- Alla kan ju ha rätt ibland.
- Det är ju en Mac! Vad tusan kan vara fel med det? <- erm...

Nej, allvarligt talat. Gör dig själv en tjänst och köp en 24" iMac (det ryktas ju förvisso om en kommande 30" också) och släng ut PC-skräpet för gott.

Är ingen fanboi av "PC" men maciban inlägg är alltid lika roliga då de väldigt sällan har något som helst innehåll förutom "MAC ÄR SNYGGAST OCH BÄST!".

Edit: Mina "svar" markerade med <-

Han bad om för- och nackdelar för Mac vs PC och självklart kommer svaren att vara väldigt subjektiva oavsett vilken "sida" dom kommer ifrån. Mina svar baseras åtminstone på att jag använt båda till skillnad från 99% av resten av världen.

Om börjar vi med första punkten:

- Allting fungerar betydligt bättre direkt "out of the box" eftersom att Mac OS X är optimerat runt hårdvaran som Apple använder. Har aldrig upplevt att operativsystemet segat ihop, inga kompabilitetsproblem, inget letande och nedladdande av drivers eller behöva bråka med dessa. Jag vet inte hur många gånger jag haft problem med externa ljudkort, midiklaviaturer, ritbord, skrivare osv i windows och i synnerhet Vista men många är det.

- Han frigör mer utrymme på eller runt skrivbordet än med sin nuvarande burk + skärm förmodar jag? 2>1 har jag hört.

- iMacen är knäpptyst jämfört med den han redan har förmodar jag också? Eller det kanske var tänkt att man skulle jämföra med fläktlös PC? Om så är fallet så upplevs jag som en aning korkad nu antar jag. My bad.

- De allra flesta PC-burkar enligt mig ser lika tråkiga och fula ut. Sen huruvida Mac är mer tilltalande ur en estetisk och designmässig synvinkel låter jag vara osagt eller rättare sagt, jag låter istället alla design awards som Apple har vunnit tala för den saken.

- Självklart en personlig åsikt från mig som aktivt använt flertalet operativsystem och inte endast varit t.ex en windowsanvändare genom åren. Om det känns bättre så tycker jag att XP hamnar på en stark 2:a plats. Kanske generaliserar nu men få windows- och linuxanvändare har använt Mac OS X en längre tid, ännu mindre har testat det överhuvudtaget.

- Grattis, du är väl en på miljonen som aldrig haft varken virus, spyware eller liknande. Statistiska fluktuationer är inte fy skam ibland! Själv har jag haft mördarvirus, trojaner, marsianer, gremlins och håriga dvärgar i alla mina datorer (utom macarna då förstås) trots nästintill pedantisk användning för att undvika just sånt.

- Ja, jag är van. Jag har för det mesta rätt även när jag har fel. Eh...

- Var inget seriöst argument men förväntade mig inte att någon skulle ta det som det heller.

Skrivet av Wardancer:

Sen är ju uttrycket PC lite fel, Mac'ar är också persondatorer. Dessutom så har hårdvaru skillnaden mer eller mindre försvunnit helt och hållet i och med de intel baserade macarna. Så vare sig du köper en Mac eller en "PC" så får du samma skit under huven, fast med varierande mängd valfrihet.

Det får jag väl däremot lov att hålla med om.

1
Skriv svar