Bizarre: Utrymmet på DVD är inget problem

Robot
Medlem
Bizarre: Utrymmet på DVD är inget problem
Citat:

...to push the hardware as far as we could

Bekräftar bara att de maxat kapaciteten hos 360:n?

Citat:

DVD9 gives us more than we need to create a fabulous experience for you guys.

...Men uppenbarligen inte tillräckligt för att också skapa natt/dagbanor?

Huvudanledningen torde snarare vara att de inte orkade (ville lägga tid på) mer material och istället bli hyllade för att de maxar ut systemets resurser.
:S


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Citat:

...to push the hardware as far as we could

Bekräftar bara att de maxat kapaciteten hos 360:n?

Citat:

DVD9 gives us more than we need to create a fabulous experience for you guys.

...Men uppenbarligen inte tillräckligt för att också skapa natt/dagbanor?

Huvudanledningen torde snarare vara att de inte orkade (ville lägga tid på) mer material och istället bli hyllade för att de maxar ut systemets resurser.
:S

Eller, för att inte vara extremt cynisk och/eller pessimistisk, så menar dom att utrymmet på DVD:n inte är ett problem för att skapa den bästa spelupplevelsen de kan designa?

Medlem

Läste "Blizzard".. Tog en stund innan jag fattade. *morgontrött*


signatur
Medlem

hehe förskte få det till en felstavning av Blizzard också först så sugen på blizzcon nu

Hur som helst så är detta bara "Damage Control" ifrån microsoft som har klagat lite på Bizzare efter deras första utsaga. Vem som helst förstår att en Blu-ray disk är bättre än en DVD9 skiva när man vill göra ett spel så snyggt som möjligt.


signatur

"All right, they're on our left, they're on our right, they're in front of us, they're behind us... they can't get away this time."

Illa att något så litet som en dubblering av texturerna skulle göra att man når maxgränsen för lagringsmediet...

Visst kan man tänka sig att byta skiva i linjära singleplayerspel, men nu när trenden tycks gå mot freeroamande, öppna spel (oblivion, gta, just cause, etc.)? Ska man fram till konsollen och byta skiva så fort man åker över en bro till en ny stadsdel?
Detta skulle helt klart ha en begränsande effekt på speldesignen, då man måste designa alla uppdrag så att man slipper byta skiva hela tiden.

Medlem

Att "maxa" kapaciteten hos en dator är inte speciellt svårt. Det svåra är att göra allt det där snygga man vill göra inom ramen för vad datorn klarar av och vad man själva har tid till. Det skulle inte vara nåt problem alls att designa ett spel som sänkte vilken konsoll eller PC som helst, men vad skulle vara poängen med det? Känns som lite 360-flejming där

Medlem

*host* bortförklaring *host*

Antar att de fick ett ilsket samtal från MS om att de inte ska komma med sådana uttalanden eftersom det kan ses som negativt för 360. Så nu får de vackert gå ut och be om ursäkt och propagera för att DVD lär räcka länge och väl (om man tar bort lite extra material dvs).


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Varför göra en stor sak av det här... t.o.m spel till PS1 använda flera skivor. Lyckas man inte få plats med hela spelet på en DVD9:a så verkar det som man behöver optimera bättre.

Medlem

to push the hardware as far as we could...

ja, så långt som de kunnde jag. det kanske går längre, står ju inte att det inte finns mera potenitial, suck.

Inaktiv

Men lal, skulle 360 ha nått sin maxkapacitet reda nu. Löjligt... Kolla God of War till PS2 som ser grymt mycket bättre ut än många PS3 och 360 spel. Utvecklarna lär ju sig klämma ut mer och mer juice hela tiden.

Vem bryr sig om att köra natt och dag när man får köra i snö och regn


signatur

"Jesus loves me yes I know"

Medlem
Skrivet av eDy:

Men lal, skulle 360 ha nått sin maxkapacitet reda nu. Löjligt... Kolla God of War till PS2 som ser grymt mycket bättre ut än många PS3 och 360 spel. Utvecklarna lär ju sig klämma ut mer och mer juice hela tiden.

Du sa det själv, det är ett PS2-spel - ett förra geberationens spel som inte kräver högupplösta texturer, modeller osv.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Fattar inte hur det INTE kan finnas en teknik som behandlar samma fil/textur och via ett lager eller nått annat smart en duktig proggare har knåpat ihop, gör så att natt och dag-scenarion kan reflekteras på ett naturtroget sätt.

Enligt deras förklaring behöver de dubbletter av varje textur. Det måste finnas en annan lösning.


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem

[Duwbeil-Mowraal]


signatur

// Peace

Medlem
Skrivet av mini-mus:

Fattar inte hur det INTE kan finnas en teknik som behandlar samma fil/textur och via ett lager eller nått annat smart en duktig proggare har knåpat ihop, gör så att natt och dag-scenarion kan reflekteras på ett naturtroget sätt.

Enligt deras förklaring behöver de dubbletter av varje textur. Det måste finnas en annan lösning.

ptja, klart det gör. men då går vi ju tillbaka i utvecklingen i princip där återanvändande etc blir kakan av summan så att säga; d

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Varför göra en stor sak av det här... t.o.m spel till PS1 använda flera skivor. Lyckas man inte få plats med hela spelet på en DVD9:a så verkar det som man behöver optimera bättre.

Det är en stor skillnad på bilspel och linjära spel där du följer en story. Fatta vad du skulle kunna få byta skiva om du kör en turnering där alla race görs i olika städer och olika tider på dygnet, det skulle aldrig funka.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Citat:

...to push the hardware as far as we could

Bekräftar bara att de maxat kapaciteten hos 360:n?

to push the hardware as far as "we" could..

läsförståelse ftw?

Inaktiv

Tycker det oxå borde gå att göra med hjälp av nån renderingsteknik eller något så man inte behöver dubbla texturer för allt men vad vet jag..

Aja vem fan bryr sig, i ett spel som TDU kändes det inte som man saknade nattkörning direkt.

Medlem
Skrivet av Dogge:

Tycker det oxå borde gå att göra med hjälp av nån renderingsteknik eller något så man inte behöver dubbla texturer för allt men vad vet jag..

Aja vem fan bryr sig, i ett spel som TDU kändes det inte som man saknade nattkörning direkt.

TDU är TUD, en hawaii ö liksom. Hawaii = Sol sol och eh, ja just det SOOOOOOOOOOOOOL ( är du fjortis så menar jag (#) @msn )

Cheers.

Detta är ju liksom mera racing, kan blir rätt mkt såvrare om det är mörkt osv, vilket hade varit najs.

Medlem

Är det bara jag som tolkar det som en bra grej att dom har gjort en kodlösning istället för mer content?


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv

Begränsningar är bra för utvecklingen, inget nytt.

Flakmonkey
Skrivet av mongi:

Är det bara jag som tolkar det som en bra grej att dom har gjort en kodlösning istället för mer content?

Men löser det hela problemet? Nu har jag kanske missuppfattat vad lösningen innebär, men det låter som om de skapar "mörker" med olika väderförhållande som en hemskt höststorm. Men om jag däremot skulle vilja köra runt en stjärnklar sommarnatt så går inte det.

Visserligen har de ju prioriterat helt rätt, olika väderlekar knäcker ju två tider på dagen rakt av, men hade ju varit trevligt med både möjligheterna

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av mongi:

Är det bara jag som tolkar det som en bra grej att dom har gjort en kodlösning istället för mer content?

Men löser det hela problemet? Nu har jag kanske missuppfattat vad lösningen innebär, men det låter som om de skapar "mörker" med olika väderförhållande som en hemskt höststorm. Men om jag däremot skulle vilja köra runt en stjärnklar sommarnatt så går inte det.

Visserligen har de ju prioriterat helt rätt, olika väderlekar knäcker ju två tider på dagen rakt av, men hade ju varit trevligt med både möjligheterna

Nej, rent tekniskt ser jag ingen skillnad på om du har moln och regn eller klar himmel vad gäller ljussättningen. Som jag ser det så kan dom använda samma texturer oavsett ljussättning, vilket är bra väl? Att döma av bilden som postats här http://www.fz.se/bloggar/globalbanana/p=1837 behöver dom väl inte överdrivet dåligt väder för att det ska vara mörkt?


signatur

Patrick
Producer@DICE

Flakmonkey
Skrivet av mongi:

Nej, rent tekniskt ser jag ingen skillnad på om du har moln och regn eller klar himmel vad gäller ljussättningen. Som jag ser det så kan dom använda samma texturer oavsett ljussättning, vilket är bra väl? Att döma av bilden som postats här http://www.fz.se/bloggar/globalbanana/p=1837 behöver dom väl inte överdrivet dåligt väder för att det ska vara mörkt?

Som sagt, kan de fixa en varm och stjärnklar sommarnatt så är jag nöjd ^^ bryr mig faktiskt inte nämnvärt om hur utvecklare löser saker å ting, bara om de lösningar de har ger mig det jag vill ha eller inte

Inaktiv
Skrivet av Nikie:
Skrivet av Dogge:

Tycker det oxå borde gå att göra med hjälp av nån renderingsteknik eller något så man inte behöver dubbla texturer för allt men vad vet jag..

Aja vem fan bryr sig, i ett spel som TDU kändes det inte som man saknade nattkörning direkt.

TDU är TUD, en hawaii ö liksom. Hawaii = Sol sol och eh, ja just det SOOOOOOOOOOOOOL ( är du fjortis så menar jag (#) @msn )

Cheers.

Detta är ju liksom mera racing, kan blir rätt mkt såvrare om det är mörkt osv, vilket hade varit najs.

Vafan har det med saken att göra? Säger bara att i ett bilspel som TDU saknade jag inte nattkörning nämnvärt, hade mycket hellre sett olika väderförhållanden som regn osv.
Dessutom är jag inte fjortis men att döma från ditt svar så är du det....

Medlem

dvd är värdelöst för en next gen konsoll ändå oavsett om det går att få fram bra spel men meningen är att 360 och ps3 ska hålla lika länge som en ps2a gjorde och det är tack vare att den hade dvd.

Medlem

Diskutrymme är sällan en flaskhals, minne är ofta det. Där ligger tyvärr PS3 i lä. Men oavsett så har man historiskt sett alltid lyckats klämma in mer och mer spel på samma utrymme (och minne), så jag är inte särskilt orolig. När dessutom procedurellt genererat innehåll blir vanligare så tror jag vi får en markant minskning av utrymmes- och minnesslöseri på många områden.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv

Man blir ju bara ledsen när man läser allt de här. Kan inte alla bara lära sig att 360 inte är en dålig konsoll? Visst, den har en dvd-läsare, men likförbannat så har den helt duglig hårdvara och kan åstakomma bra grafik i mängder av spel? För de är väl grafiken som räknas, eller hur?

Sitt ni på era investeringar, eller som andra kallar de för: PS3.
Jag kommer i alla fall att fortsätta tycka om min 360 och den faktan av att de FINNS spel till den också.

Skrivet av SWEBarb:

dvd är värdelöst för en next gen konsoll ändå oavsett om det går att få fram bra spel men meningen är att 360 och ps3 ska hålla lika länge som en ps2a gjorde och det är tack vare att den hade dvd.

Ps2:ans "livstid": 7+ år
Xboxens "livstid": 4 år

Frågan är om 360 verkligen ska hålla så länge eller om vi komer få se nästa generation Microsoftkonsoll om två år?

KoP
Medlem
Skrivet av Dogge:

Tycker det oxå borde gå att göra med hjälp av nån renderingsteknik eller något så man inte behöver dubbla texturer för allt men vad vet jag..

Aja vem fan bryr sig, i ett spel som TDU kändes det inte som man saknade nattkörning direkt.

klart man kan rendera texturer.. finns en del 4<>64 kb demos/intros där kådarna har knepat ihop 3d grejjer med renderade texturer applicerade på sig just pga att man inte kan lägga in sådant pga att demot/introt skulle bli för stort.. smart sätt att spara plats helt enkelt.

12
Skriv svar