Recension: Killzone 2

Medlem
Recension: Killzone 2

Jag recenserar Killzone 2 i Svenska Dagbladet.

Kortversionen: Killzone 2 är ett habilt, konventionellt och enahanda actionspel som är förbluffande likt Gears of War 2. Vilket förmodligen inte var avsikten från utvecklarna. Eller Sony.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv
Recension: Killzone 2

Anser du att Resistance 2 är ett bättre spel än K2? Själv spelade jag igenom Killzone 2 innan jag satte igång ordentligt med REsistance 2. Och jesus vad beiget R2 kändes då. Kontrollen är helkeff och det finns inga vidare sätt att mappa om knapparna på ett tillfredsställande sätt - det är alltid nån viktig funktion som får rationaliseras bort. Nä, R2 är inte så hett. Sedan har du helt rätt i att K2 är väldigt konventionellt. Men jösses så slipat det är på alla sätt och vis. exempelvis är jag helt såld på hur smart de har mappat axelknapparna.

Medlem

Jag tycker första halvan av Resistance 2 spöar Killzone 2 lätt. Till exempel tack vare scener som den i San Francisco som jag beskriver i recensionen.


signatur

Vincere vel mori.

Medlem

För övrigt anser jag att du är alldeles för kontrollfixerad. Ska man rädda världen får det gärna kännas angeläget också. Inte bara responsivt.


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv

Om spelet i första hand går ut på att skjuta folk i ansiktet så är kontrollen viktigt för mig. Och Resistance 2 vet ju inte riktigt vad det vill. Pendlar mellan serietidning och seriöst.

Medlem

Medan Killzone 2 aldrig ens försöker göra något annat än ett nytt Gears of War.


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv

Det kommer inte att förändra världen. Men man har åtminstone roligt under tiden man spelar det.

Inaktiv

Jag har inte spelat Killzone 2, men ett av mina största problem med det första Killzone var just att det inte var roligt att spela. AI-n var så klumpig att fiender fastnade på trottoarkanter liksom. Jag är inte heller kontrollfixerad direkt men det känns som om det får finnas en gräns ändå, och nånstans klev de över den. Hela konceptet trycker på en massa av mina knappar i övrigt, men i både Killzone och PSP-ditot finns det så mycket kitsch som är svårt att förlika sig med. Korkade designlösningar, tråkig estetik och färglösa miljöer (jojo, jag förstår poängen) gör att det ger ett ganska platt intryck. Missar de stora strängarna. Och då börjar man fundera: Har jag inte sett det här göras bättre någonstans?

Och, visst, det har jag ju. Halva poängen med Killzone är helghast, och de har ju Guerrilla Games luggat rakt av från Mamoru Oshii och The Red Spectacles, StrayDog: Kerberos Panzer Cops, Rainy Dogs och Jin-Rô: The Wolf Brigade. Men Killzone gör aldrig någonting med stöldgodset. Det är bara yta. Och då är ju frågan vad poängen är med att rippa det från början? Spelmässigt fanns det ju ingen fördel precis, samtidigt som de tappar Orwell- och Godard-referenserna totalt. Way to go att ta några av de coolaste allegoriska karaktärerna nånsin och reducera dem till någon slags Halo killer med häftigt omslag.

... och, uhm, det är väl det där som gör att jag är en av de tre människorna i världen som inte kunde bry mig mindre om huruvida den där trailern var CGI-enhanced (det var den) eller inte. Det och att jag inte äger en PS3 kanske.

Hörru, C-J, berätta lite mer om Godard-referenserna. Vad menar du?


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Red_Spectacles#References_.2...

Mest en kommentar i förbifarten sådär. Jag har inget problem med att Killzone inte vill vara Oshii. Problemet är att det inte känns som om det vill vara något annat än en nazimetafor med kackig speldesign. Oshiis två spelfilmer är väl något daterade nu - animerna är det däremot inte - men de hade så mycket tanke bakom. Killzone är inte särskilt uttänkt. Och inte särskilt kul att spela. Och då känner jag att det kan kvitta.

Men det är Killzone, förstås. Jag har ingen aning om hur Killzone 2 är. Men jag vet precis vad det var som gjorde att jag aldrig kände hypen kring det.

Inaktiv

Värdelös recension! Inte ett ord om hur det är med sparpunkterna, bara en massa tjat om "spartpunkt".

Ah, spännande. Jag har bara sett The Wolf Brigade, men den var kanon.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Bra recension Tommy! Stå på dig

Och lol på alla fanboy-kommentarer

Inaktiv

För rekordet: Det är inte jag som skrev detta. Fast man hade kunnat tro det

"Är detta samma Tommy Rydling som skriver i Superplay?? Katastrofal recension.

/Jimmy"

Fascinerande att det är så många som låter reklamen kila hela vägen in i hjärtat.

Inaktiv

Haha, kom igen. De spårar IP-adresser. De vet redan att det var du!

Medlem

Kelet: tack för dina ord!


signatur

Vincere vel mori.

1
Skriv svar