Braben: "Handlingen kommer föra oss framåt"

Robot
Medlem
Braben: "Handlingen kommer föra oss framåt"

"What?s interesting is that people are talking about the novelty of the Wii as if it?s something completely revolutionary but actually we went through this same process with EyeToy, which allowed for gaming where you can stand up and do active physical things, but the EyeToy as a device lasted maybe eighteen months before people got bored with it, so that?s something that we should bare in mind with the Wii. We?ve got to keep doing new stuff to keep people interested."

Så, jävla rätt. Det han missar är att det inte bara är "på lek" i dessa spelen, och spelen är inte bara "kontrollen".

Medlem

Nu tycker jag att han är lite wrong, Eyetoy är crap bara för hårdvaran är lika bra som ett naket får. Wii därimot är jäkligt smart sak och fantastiskt underhållande.

Medlem

Tja, Wiis kontroll fungerar ju knappast helt tillfredsställande heller vill jag påstå..

Visst kräver många av oss mer engagerande handling än vad som existerar för dom flesta spel just nu, men jag kan ju inte påstå att David Braben gjort något än för att förbättra läget där. Upp till bevis!

Det som pågår är att väldigt få tar spel på allvar som ett medium för seriösa berättelser, eller för så kallat högkvalitativt berättande. Därför söker sig inte den målgruppen till spel, och därför görs det inte så mycket sådana spel. För att ändra på det här krävs det nog att det skapas sådana titlar för att få in rätt publik, eller åtminstone att man marknadsför den typen av titlar som redan görs hårt på just story-punkten. Samtidigt finns det nog en hel del spelare som inte har något emot att få en bra story i spelen, och som blir positivt överraskade av att spela ett sådant spel.

Man måste alltså förmå gamers att få upp ögonen för vad en bra story kan göra, en riktigt bra story - på samma nivå som i de TV-serier, filmer eller böcker vi tycker bäst om. Och dessutom då dra in den publik som ser på spel som enbart lek för småungar, och bevisa att de har fel.

Medlem
Skrivet av Final_Frontier:

Det som pågår är att väldigt få tar spel på allvar som ett medium för seriösa berättelser, eller för så kallat högkvalitativt berättande. Därför söker sig inte den målgruppen till spel, och därför görs det inte så mycket sådana spel. För att ändra på det här krävs det nog att det skapas sådana titlar för att få in rätt publik, eller åtminstone att man marknadsför den typen av titlar som redan görs hårt på just story-punkten. Samtidigt finns det nog en hel del spelare som inte har något emot att få en bra story i spelen, och som blir positivt överraskade av att spela ett sådant spel.

Man måste alltså förmå gamers att få upp ögonen för vad en bra story kan göra, en riktigt bra story - på samma nivå som i de TV-serier, filmer eller böcker vi tycker bäst om. Och dessutom då dra in den publik som ser på spel som enbart lek för småungar, och bevisa att de har fel.

Titta bara på det första kotor, hade aldrig slått om det inte var en riktigt bra story till. Den som säger annat gillar väl inte Star Wars iofs.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Final_Frontier:

Det som pågår är att väldigt få tar spel på allvar som ett medium för seriösa berättelser, eller för så kallat högkvalitativt berättande. Därför söker sig inte den målgruppen till spel, och därför görs det inte så mycket sådana spel. För att ändra på det här krävs det nog att det skapas sådana titlar för att få in rätt publik, eller åtminstone att man marknadsför den typen av titlar som redan görs hårt på just story-punkten. Samtidigt finns det nog en hel del spelare som inte har något emot att få en bra story i spelen, och som blir positivt överraskade av att spela ett sådant spel.

Man måste alltså förmå gamers att få upp ögonen för vad en bra story kan göra, en riktigt bra story - på samma nivå som i de TV-serier, filmer eller böcker vi tycker bäst om. Och dessutom då dra in den publik som ser på spel som enbart lek för småungar, och bevisa att de har fel.

Det är ett problem eftersom FÖR många gamers är ADHDungar som bara vill sitta hemma och leva upp sina undertryckta aggressioner genom att "wtflolpwna" folk, ett problem ser jag i genreuppdelningen i spelvärlden är för snäv, och alla ska jämt spela och älska alla spel.

Dessutom är alla så jävla rädda för att göra tunga storylines, sen har vi de löjligt hårda kraven från usas sida om åldersgränser att ingen vågar vara riktigt kontroversiell, men det börjar ljusna för att utvecklarna vågar ta ut svängarna lite, splinter cell: DA hade tex en sekvens där civila skulle avrättas och det var upp till spelaren att förhindra det...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Han lyckades med Elite, men sen dess har det gått utför...

Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Final_Frontier:

Det som pågår är att väldigt få tar spel på allvar som ett medium för seriösa berättelser, eller för så kallat högkvalitativt berättande. Därför söker sig inte den målgruppen till spel, och därför görs det inte så mycket sådana spel. För att ändra på det här krävs det nog att det skapas sådana titlar för att få in rätt publik, eller åtminstone att man marknadsför den typen av titlar som redan görs hårt på just story-punkten. Samtidigt finns det nog en hel del spelare som inte har något emot att få en bra story i spelen, och som blir positivt överraskade av att spela ett sådant spel.

Man måste alltså förmå gamers att få upp ögonen för vad en bra story kan göra, en riktigt bra story - på samma nivå som i de TV-serier, filmer eller böcker vi tycker bäst om. Och dessutom då dra in den publik som ser på spel som enbart lek för småungar, och bevisa att de har fel.

Titta bara på det första kotor, hade aldrig slått om det inte var en riktigt bra story till. Den som säger annat gillar väl inte Star Wars iofs.

Sant, och det finns lysande exempel på spel som är starka storymässigt. Beyond Good & Evil, Deus Ex, möjligen Bioshock (av vad vi sett hittils av spelet, men det är svårt att veta).

Jag tror att Kotor lyckades så bra med sin story delvis på grund av det överraskade. Star Wars-filmerna har traditionellt sett hållit stenhårt på gott mot ont, Kotor gjorde ett avstamp från det. Det var nyanserat. Och uppenbarligen gillades det (vilket jag är glad för).

Jag vet inte hur många speltrailers jag sett där The Chosen One Hero ska förgöra Ondskan och återställa Ljuset och Hoppet och Godheten. Det är därför en stor grupp underhållningskonsumenter, som anser sig vara seriösa, håller sig borta. De vill ha något nytt, inte gammal skåpmat i ny förpackning.

Medlem
Skrivet av simulacra:
Skrivet av Final_Frontier:

Det som pågår är att väldigt få tar spel på allvar som ett medium för seriösa berättelser, eller för så kallat högkvalitativt berättande. Därför söker sig inte den målgruppen till spel, och därför görs det inte så mycket sådana spel. För att ändra på det här krävs det nog att det skapas sådana titlar för att få in rätt publik, eller åtminstone att man marknadsför den typen av titlar som redan görs hårt på just story-punkten. Samtidigt finns det nog en hel del spelare som inte har något emot att få en bra story i spelen, och som blir positivt överraskade av att spela ett sådant spel.

Man måste alltså förmå gamers att få upp ögonen för vad en bra story kan göra, en riktigt bra story - på samma nivå som i de TV-serier, filmer eller böcker vi tycker bäst om. Och dessutom då dra in den publik som ser på spel som enbart lek för småungar, och bevisa att de har fel.

Det är ett problem eftersom FÖR många gamers är ADHDungar som bara vill sitta hemma och leva upp sina undertryckta aggressioner genom att "wtflolpwna" folk, ett problem ser jag i genreuppdelningen i spelvärlden är för snäv, och alla ska jämt spela och älska alla spel.

Dessutom är alla så jävla rädda för att göra tunga storylines, sen har vi de löjligt hårda kraven från usas sida om åldersgränser att ingen vågar vara riktigt kontroversiell, men det börjar ljusna för att utvecklarna vågar ta ut svängarna lite, splinter cell: DA hade tex en sekvens där civila skulle avrättas och det var upp till spelaren att förhindra det...

så sant!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Final_Frontier:

Det som pågår är att väldigt få tar spel på allvar som ett medium för seriösa berättelser, eller för så kallat högkvalitativt berättande. Därför söker sig inte den målgruppen till spel, och därför görs det inte så mycket sådana spel. För att ändra på det här krävs det nog att det skapas sådana titlar för att få in rätt publik, eller åtminstone att man marknadsför den typen av titlar som redan görs hårt på just story-punkten. Samtidigt finns det nog en hel del spelare som inte har något emot att få en bra story i spelen, och som blir positivt överraskade av att spela ett sådant spel.

Man måste alltså förmå gamers att få upp ögonen för vad en bra story kan göra, en riktigt bra story - på samma nivå som i de TV-serier, filmer eller böcker vi tycker bäst om. Och dessutom då dra in den publik som ser på spel som enbart lek för småungar, och bevisa att de har fel.

Vist finns det väldigt många spel med riktigt seriösa berättelser, oftast dock hittar de sig aldrig utanför Japan tuvärr.

JRPG är nog det man hittar utanför Japan som har mest seriös story, dock de flesta avskyr dem ändå och kallar de inte spel.

Själv tycker jag väldigt mycket om Visual Novels som är mer story fokuserade. Rekommenderar bland annat Tsukehime för de som aldrig spelat ett.

Medlem

Jag vet att det är lite taskigt att säga så, men jag är ganska övertygad om att en stor del av problemet är USA. Många spel som är poppis där är motsvarigheten till arkadspel i nutida form. Givetvis finns det samma sak här men det är mer synligt där borta.. men jag känner många amerikaner som gillar djupare kreationer också så jag vet inte riktigt hur man ska lösa problemet.

Detta är den största anledningen till att jag inte orkar med konsolspel längre. Det finns så oerhört få företag som går in för att göra ett spel bra storymässigt eller originellt på andra sätt medan det bara sprutar uppföljare till klonspel som man sett femtielva gånger förr. Inte för att det är så mycket bättre på PC-sidan nuförtiden heller.

Man kan nog faktiskt se en trend där om man jämför amerikanska EA och europeiska Ubisoft. Även om de på sistone kanske börjat närma sig varandra kan man knappast med gott samvete påstå att EA har varit några pionjärer inom innovation det senaste decenniet, samtidigt som Ubisoft nog inte heller förtjänar den titeln, men ändå gjort ett bättre jobb i alla fall.

Jag tror nog att stöd från EU eller staten (vilket vi ser kommer) kan hjälpa de mindre utvecklare som vill pröva på att göra något ambitiöst när det gäller story. Det vore inte direkt dålig reklam för EU/stat om det visar sig leda till ett bredare erkännande för spel som kulturfaktor på ett högre plan än idag.

1
Skriv svar