Poänglösa poäng

Medlem
Poänglösa poäng

Gamerscore och troféer är kul att samla. Så mycket verkar alla spelutvecklare ha förstått. Men ungefär där nånstans verkar tankeverksamheten upphöra. Förmodligen har man fullt upp med att göra klart spelet och rensa ut de värsta showstopper-buggarna. På tiden som blir över slänger man in den vanliga samlingen achievements. Det brukar bli lite av varje: några poäng för att vinna 50 onlinematcher, några poäng för att klara spelet på hard och några poäng för att köra igenom spelet fem gånger på samma dag.

I många fall styckar också alla achievements sönder spelupplevelsen och tar för mycket fokus från det man borde bry sig om: att spela spelet som man själv vill och njuta av det i fulla drag. Istället fortsätter det att skapas artificiella achievements som sporrar oss att göra saker i spelet som man aldrig hade velat göra annars. Mest för att det brukar röra sig om repetitiva, tråkiga, tidskrävande uppgifter som inte tillför något till spelupplevelsen. Ofta är det dessutom helt ologiska saker som går tvärtemot spelets logik.

Hittills har jag bara hittat en spelutvecklare som vågat göra något riktigt eget med gamerscore-fördelningen. Jonathan Blow. I 2008 års bästa spel är det omöjligt att klara spelet utan att tilldelas i princip alla achievements som finns däri. Gamerscoren blir på så vis direkt jämförbar med ens framgång, och i ett storydrivet pusselspel är det förstås det enda rätta sättet att konstruera sina achievements. Allting annat hade förstört det fokus som gör Braid så elegant.

Jag hade hoppats att visionären David Cage skulle tänka på ett liknande sätt med sitt kommande Heavy Rain. Hur tufft vore det inte att bara ha en enda trofé i spelet? En i platinum som delas ut vid eftertexterna och heter "Du upplevde ett äventyr". När jag frågade honom hade han inga sådana visioner. Han verkade inte över huvud taget ha ägnat saken en tanke. För en karl som menar att det är livsviktigt att vi kan göra spel där känslor och relationer står i centrum är det obegripligt att han inte tar steget fullt ut och samtidigt krossar den fördummande poängjakt som håller på att bagatellisera samtliga spel på Playstation 3 och Xbox 360.

Fallout 3 är ett av få spel där poängupplägget faktiskt tillför någonting till spelupplevelsen. Där belönas man för varje quest man slutför. Det blir en positiv bekräftelse som går hand i hand med utdelningen av XP och gör varje quest ännu mer tillfredsställande. Bethesda har förstått att speldesign även innefattar utformningen av spelets achievements och troféer. Om jag får önska mig någonting av spelåret 2009 så är det att fler spelutvecklare vaknar upp och inser samma sak.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Poänglösa poäng

Vore kul om man faktiskt kunde göra något kul med alla poäng man låser upp också.

T.ex. få tillgång till unika saker som bättre vapen i vissa spel eller nya bilar i ett annat

Eller att bara de som har över 10 000 i gamerscore får tillgång till speciella kläder till sin avatar, bara en sån sak skulle göra det lite roligare.

Medlem

Som jag har väntat på ett sådant här blogginlägg!

Medlem

Skönt att någon håller med!


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv

Det vore ganska grymt, som digitalghost nämner, att man skulle kunna göra något med sin gamerscore.

Jag spelar just nu Viva Pinata, som i princip är uppbyggd på achievements. Förutom den där jävla där man måste vara aktivt spelande i 50 timmar, som jag gör nu. Men annars, jag tycker fler spel ska vara uppbyggda på samma sätt. För att utvecklas till det bästa, släng in några achievements på vägen dit så du har något att sträva efter, en lat-hund kanske man kan se det som.

Hur som helst, achievements är AWESOME!!!!!

http://otoboku.se/2008/10/26/achievements-are-bad/

Skrev jag förra året. Just det som du är inne på

Härligt att se att det är fler som har tröttnat på alla idiotiska achievements.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem

Achievments känns ju mest som något som finns där för att utvecklarna ska kunna slänga in det istället för upplåsbara karaktärer o. dyl.

Man får en hög achievments istället. Som inte ens gör något. yaaaaay...

Inaktiv

Ett av de mest korkade achievementsarna (ja?) måste ändå vara F.E.A.R.'s achievement för "finish the game without using slo-mo". De uppmuntrar alltså att man ignorerar ett av spelets största selling points?


signatur

Min spelblogg finns att skumma igenom på:
http://www.cbzgaming.blogg.se/

Medlem

Kommer ihåg när demot till ettan på PC kom ut.
Fastnade totalt, spelade igenom det en massor med gånger, varav ett par var på svåraste svårighetsgraden utan att avfyra ett enda skot. Hoppade runt och karatesparkade och spurtade igenom skiten.

Blev tvungen att kasta granater i ett rum dock

Och så var det så läskigt bra skräck, trodde att det fulla spelet skulle hålla den nivån hela vägen. Så visar det sig att demot är typ ett destillat av nästan alla skräckscener i spelet, som de trängt ihop till en maxad über-upplevelse.

Demot var bättre än spelet

1
Skriv svar