Medieval II: Total War - Kingdoms plåtat

Robot
Medlem
Medieval II: Total War - Kingdoms plåtat

Snyggt.. men ryste åt den historiska orealismen :S


signatur

yolo

Inaktiv

Det är grymt, men... hoppas dom fixar några saker som störde mig i det här expansionet!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Vill Ha Nu!!

P.S. Om du med "historiska orealismen" syftar på "eldkastarna" så fanns de på skepp och det var mycket möjligt att de hade kunnat bygga mindre och portabla versioner för att bäras i strid.

Medlem

"Release: 2007-07-09"... nu vart jag ledsen

Medlem
Skrivet av Yuroon:

Vill Ha Nu!!

P.S. Om du med "historiska orealismen" syftar på "eldkastarna" så fanns de på skepp och det var mycket möjligt att de hade kunnat bygga mindre och portabla versioner för att bäras i strid.

Möjligt är inte lika med sant...
Hade det funnits i någon större utsträckning hade vi vetat om det. Dessutom...korsfarare med 1200-talsrustning och stora tvåhandssvärd från renässansen... som att göra ww1-soldater och ge dom AK-5: or O.O


signatur

yolo

Inaktiv

Såna där handhållna eldkastare är ju ytterst tveksamt känns det som. Det fanns bevisligen eldkastare, men de bestod av åtminstone ett kar med någon sorts upphettad olja, en pump, en lång riktbar pipa med brinnande munstycke, kanske en stor skyddsplåt utifall vinden började blåsa från fel håll och ett helt team som skötte alltihopa. Räckvidden var "bara" något tiotal meter, så det var klokast att montera den på skepp så den kunde förflyttas och om något gick fel så började bara skeppet med eldkastaren ombord brinna, inte exempelvis en stadsmur eller en hel stad.

Fast man vet ju inte: http://www.youtube.com/watch?v=aph-3zEacuw

Det gick en liten dokumentär på Discovery om några experter som byggde en stor eldkastare som den förmodligen varit, med handpump och den troligaste mixen av gamla ingredienser (bl.a. nafta och kåda tror jag det var). Väldigt imponerande resultat faktiskt. En bred stråle med napalmliknande gegga som fastnade på trä och brann en stund på vattnet. Siktade jättesmidigt med den också. Hittar inte åt den dokumentären dock.

Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Yuroon:

Vill Ha Nu!!

P.S. Om du med "historiska orealismen" syftar på "eldkastarna" så fanns de på skepp och det var mycket möjligt att de hade kunnat bygga mindre och portabla versioner för att bäras i strid.

Möjligt är inte lika med sant...
Hade det funnits i någon större utsträckning hade vi vetat om det. Dessutom...korsfarare med 1200-talsrustning och stora tvåhandssvärd från renässansen... som att göra ww1-soldater och ge dom AK-5: or O.O

1200-tals rustning? Korsfarare som var på korståg på 1200-talet hade alltså ingen rustning då?
.....Och tvåhandssvärd har använts några år innan Jesus kom till jorden.


signatur
Inaktiv

Ser fram i mot detta, spelet behöver en upp fräschning efter den tappade känslan pga alla buggar i början.

Senaste Total War spelet är förvånansvärt ambisiöst i sitt mål att vara realistiskt. Sticker man till Kungliga Arsenal Museet i Köpenhamn så ser man det, gillar man gamla vapen så är det ett tips. Tycker inte man ska gå o bli girig o kalla det orealistiskt, även om eldkastarna nu är menigslöst centrerad i en grupp eller om kanske den enda realistiska General abilityn är en moral boost.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Yuroon:

Vill Ha Nu!!

P.S. Om du med "historiska orealismen" syftar på "eldkastarna" så fanns de på skepp och det var mycket möjligt att de hade kunnat bygga mindre och portabla versioner för att bäras i strid.

Möjligt är inte lika med sant...
Hade det funnits i någon större utsträckning hade vi vetat om det. Dessutom...korsfarare med 1200-talsrustning och stora tvåhandssvärd från renässansen... som att göra ww1-soldater och ge dom AK-5: or O.O

1200-tals rustning? Korsfarare som var på korståg på 1200-talet hade alltså ingen rustning då?
.....Och tvåhandssvärd har använts några år innan Jesus kom till jorden.

Mmm...
Blandningen av 1200-talsrustning och svärd som inte förekom förrän tidigast 1450, är fel.

Europeiska tvåhandssvärd, s k zweihander

info från Wikipedia


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Namron:

Såna där handhållna eldkastare är ju ytterst tveksamt känns det som. Det fanns bevisligen eldkastare, men de bestod av åtminstone ett kar med någon sorts upphettad olja, en pump, en lång riktbar pipa med brinnande munstycke, kanske en stor skyddsplåt utifall vinden började blåsa från fel håll och ett helt team som skötte alltihopa. Räckvidden var "bara" något tiotal meter, så det var klokast att montera den på skepp så den kunde förflyttas och om något gick fel så började bara skeppet med eldkastaren ombord brinna, inte exempelvis en stadsmur eller en hel stad.

Fast man vet ju inte: http://www.youtube.com/watch?v=aph-3zEacuw

Det gick en liten dokumentär på Discovery om några experter som byggde en stor eldkastare som den förmodligen varit, med handpump och den troligaste mixen av gamla ingredienser (bl.a. nafta och kåda tror jag det var). Väldigt imponerande resultat faktiskt. En bred stråle med napalmliknande gegga som fastnade på trä och brann en stund på vattnet. Siktade jättesmidigt med den också. Hittar inte åt den dokumentären dock.

ju den har jag sett också. Imponerande hur korkade de var som inte följde instruktionerna från början, så fort de hällde i kådan och värmde oljan med en eld så funkade det. Det var säkert ett grymt vapen tills kanonerna kom.


signatur

yolo

Inaktiv

Det enda orealistiska jag störde mig på var Teutonernas hjälmdekorationer. Så vitt jag vet så användes inte sånna i strid utan bara som uppvisning.

Men angående historisk realism i TW spelen. Man måste ha i åtanke att spelen ger dig friheten att införa en krigsföring som inte användes i verkligheten, en kan vara att använda tvåhandsvärd i stort antal eller bygga små eldkastare. Byzans och Seljuker t.ex. hade mycket kavaleri i verkligheten, men du behöver inte göra det samma i spelen om du inte vill.

Skrivet av Döbringer:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Yuroon:

Vill Ha Nu!!

P.S. Om du med "historiska orealismen" syftar på "eldkastarna" så fanns de på skepp och det var mycket möjligt att de hade kunnat bygga mindre och portabla versioner för att bäras i strid.

Möjligt är inte lika med sant...
Hade det funnits i någon större utsträckning hade vi vetat om det. Dessutom...korsfarare med 1200-talsrustning och stora tvåhandssvärd från renässansen... som att göra ww1-soldater och ge dom AK-5: or O.O

1200-tals rustning? Korsfarare som var på korståg på 1200-talet hade alltså ingen rustning då?
.....Och tvåhandssvärd har använts några år innan Jesus kom till jorden.

Mmm...
Blandningen av 1200-talsrustning och svärd som inte förekom förrän tidigast 1450, är fel.

Europeiska tvåhandssvärd, s k zweihander

info från Wikipedia

Tyvärr kan inte jag godta Wiki som källa och som jag sade så fanns tvåhandssvärd långt innan ordet zweihander kom till.


signatur
Medlem

mmm, titta på screenshotsen, sen titta på bildlänken (inte wikipedia). Den sortens svärd, kallas zweihander. Hurruvida man använde tvåhandssvärd innan 1200-talet eller inte, är fullständigt irrelevant, de svärden du ser förekom absolut tidigast runt 1450. Slutsats: Enheterna som visas i den bilden är historiskt inkorrekta.
Vill du ha en annan källa kan jag rekommendera: Osprey publishing, Landsknecht Soldier 1486–1560, ISBN 9781841762432 på engelska, lätt att ta till sej och med bilder, billig.
Där kan du läsa om soldaterna som använda vapnet, och till vad det användes.
F ö. I antiken användas tvåhandssvärd mest till avrättningar, men var ändå mkt ovanliga, särskilt i krig. Man behövde en ledig hand till skölden, helt enkelt.


signatur

yolo

Medlem

Ni pratar om ett spel som har "Sherwood archers" med maxade stats.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Nåväl... installerar spelet nu. 3'e september... konstigt, jag köpte det i butik innan det är släppt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar