Några fler svar på BF1943

Medlem
Några fler svar på BF1943

Hej igen!
Jag uppskattar verkligen att ni ställer frågor, och jag försöker svara så gott jag kan. Dock måste sägas att jag inte kan lämna ut vilken information som helst just nu, så jag kan tyvärr inte svara på alla frågor.

Snarare "replenishing ammo"
Det är många som undrar hur "unlimited ammo" funkar. För det första är det ett olyckligt namn, det passar bättre med replenish. Tänk dig att du behöver springa och hitta en ammo crate för att fylla med ammo, fast istället kommer craten till dig Så för t ex AT och granater så har du ca 2-3 i ammo. Du kan skjuta en raket, reloada och sen skjuta en raket igen ganska snabbt. När du har gjort slut på din "stack" så börjar en klocka ticka, detta är replenish-tiden. Exakt hur lång tid håller vi på att tweaka. Tänk dig att under denna tid skulle du i annat fall sprungit bort 100m till närmaste ammo, och sen springa tillbaka 100m. Att springa fram och tillbaka är tråkigt. Så med replenish blir det ingen spam direkt. Och även snipers brukar bli upptäckta så snart, så "oändlig" ammo har inte visat sig vara någon direkt exploit där heller. Vanliga primära handeldvapen har ingen replenish, där är det endast reloadtid när ditt clip har tagit slut, så då är det bäst att man springer och gömmer sig.

Över huvud taget så fungerar systemet väldigt bra i våra tester, så återigen får ni lita på mig. Vi ville testa något nytt, och det är samma princip som regen health nästan, och det fungerar ju bevisligen väldigt bra i andra spel också. Vi har gjort allt för att ta bort hinder från skjutandet av fiender...

Klasser
Som ni har säkerligen sett finns det "bara" tre klasser. Vi har valt att göra tre väldigt distinkta klasser, som då också blir mycket lättare att balansera väl än t ex 7 klasser. Det som många saknar är Medic-klassen förstås. Vi ville väldigt gärna få in den faktiskt, men vi hittade inget bra användningsområde för honom med regen health. Regen health går i det här fallet före helt enkelt.

Infantry och Rifleman har granater, Scout har expack. Alla har någon form av melee, t ex Infantry har skiftnyckel, Rifleman bajonett och specifikt japanska snipern har katana!

Infantry: närstridssoldat, run-and-gun-typen. Lämpar sig bra för nybörjare som bara vill spraya med Thompson. Han är även fordonskille och enda supportklassen, som kan laga med sin skiftnyckel och ta ut tanks med sin AT.

Rifleman: bäst på medellånga avstånd, min personliga favorit. Har semi-auto (M1 Garand) och ironsight, vilket lämpar sig bra för mer skillade spelare som vill ha mer kontroll. Har också rifle grenade mot infanteri och väggar...

Scout: sniperklassen, rätt självförklarande klass. För alla lone wolves Har pistol för lite närmare situationer och expack för att ja... spränga det mesta.

Teoretiskt kan väl alla ta ut en tank förr eller senare, men jag skulle inte gå i strid mot en tank med en rifleman. Och med expack får man ju komma rätt nära först...

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Några fler svar på BF1943

Bara jag som tycker Scout med expacks skär sig lite? Är ju inte så man springer in i närstrider och slänger ut expacks om man bara har en pistol och ett snipervapen

Medlem

Infantry måste välja mellan smg och bazooka eller har man båda? Känns som om Infantry då blir i princip "bästa" klassen.

Undrar dock fortfarande hur den regenererande hälsan funkar... hur snabbt är det, hur lång pause är det om man blir träffad etc. JAg menar om man snipar någon i magen så dör han inte, hinner han då regenna fullt liv innan man skjuter han igen? (ala Gears of War) eller tar det mycket längre tid osv.

Edit: Sen en fråga gällande smg'arna. Hur kommer dom hanteras? Likt Bad Companys extrema spray and pray vapen med 50 skottsmagg och ingen direkt träffsäkerhet. Eller kommer dom att vara lite träffsäkrare och mer skada per skott så man faktiskt kan sikta lite vettigt med dom.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

nybörjare kommer inte välja Infantry, utan sniper så dom slipper närstrider.

Medlem

Gillar idén med replenishing ammo mer än unlimited ammo som sades först, plus för det.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Jag tycker det låter som om detta kommer att vara en värdig konkurrent till snabba skjutare som t.ex. Warsow.

Får se dock om ni (du? ) lyckas göra det tillräckligt "PC" till PC, och inte gör det för mycket konsol.

Det blir en bra fråga!
Har ni någon plan för att hantera de olika kontroll-versionernas (handkontroll vs T-bord+mus) inverkan på speldynamiken?
Tänker mest på konsolernas "högre hälsa och större spridning på skottsalvor" vs PCns "precision, finess och lägre hälsa (snabbare tempo)"? Utveckla gärna med tankar om du får/vill


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Inaktiv

Får lägga in en notis om att i BF:V så va det stora problem med "support" klassen som hade M60 _OCH_ Antitank vapen, då M60 funka medans man sprang gjorde inte saken bättre ^^

Så se till att balansera det, för i BF:V så funka det inte

Inaktiv

Tycker det ser riktigt najs ut av det man sett hittills men har några undringar.

Hur blir det med BattlefieldTV, vi har blivit lovade det sedan BF1942-demot...

Kommer man kunna spectata andra spelare på servern ineye eller blir det som i de gamla spelen 3:e-persons vy?

Kommer det finnas stöd för 3:e-partskartor eller satsar ni på att sälja BF1942:Europe om några månader?

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Gillar idén med replenishing ammo mer än unlimited ammo som sades först, plus för det.

Samma här, var negativ när jag först hörde det men nu tycker jag det låter finfint.

Skrivet av Katana:

Bara jag som tycker Scout med expacks skär sig lite? Är ju inte så man springer in i närstrider och slänger ut expacks om man bara har en pistol och ett snipervapen

De är sneaky bitches, vettu. Sånt klarar dem.

För övrigt är jag positiv men frågvis inför spelet. Speciellt frågorna Shimo och Wardancer tog upp.


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Medlem

Ack, jag ska iväg till London hela dagen idag, så jag har inte tid att svara idag, får återkomma imorgon


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv

Grymt tråkigt att det inte finns någon medic som nämnt i blog-posten. Då är det nog inget för Mig. Finns inget roligare än att lira medic i 1942.


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

Jag tänker lite åt ThreeZool och Katanas håll - blir det verkligen bra balans med de secondary vapen som man har valt till klasserna nu?

Kanske är det tur att jag inte bestämmer för mig logik säger att:
Infantry = Ex-pack
Rifle = AT
Scout = Riflegrenade

Jag tänker på de föredragna avstånden för de olika klasserna och att det som sagt var löjligt lätt i BF:V när man spelade Ramboklassen.
Nacdelen med min kombo är väl att man aldrig får ut Scouten från sina gömställen, men det kanske man aldrig får i alla fall och slagfältet blir utan ex-packs?

Medlem
Citat:

Har semi-auto (M1 Garand) och ironsight

Rör man sig långsammare med ironsight?
Att kunna springa med zoom för att hitta fienden och sedan själv stanna och skjuta drar upp tempot rejält.
Jämför BF42 med i princip vilket nytt spel som helst med slowmotionsights, man gynnas av att inte röra sig och det blir tillslut nån form av deadlock då ingen vågar avancera.

Måste även säga att machinegun+bazooka+autoheal i samma klass låter lite väl imba

Medlem
Skrivet av ddnewman:

...eller satsar ni på att sälja BF1942:Europe om några månader?

Tss. Kommer ju bli BF1944: Normandy/Europe juh!
Omaha, St: Mere Eglise och Caen ^^ Samma concept + något nytt


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av woho:
Citat:

Har semi-auto (M1 Garand) och ironsight

Rör man sig långsammare med ironsight?
Att kunna springa med zoom för att hitta fienden och sedan själv stanna och skjuta drar upp tempot rejält.
Jämför BF42 med i princip vilket nytt spel som helst med slowmotionsights, man gynnas av att inte röra sig och det blir tillslut nån form av deadlock då ingen vågar avancera.

pratar du om en 1on1 situation där nån campar med inzommat sikte och väntar på att nån ska försöka ta sig fram?

Medlem

Jag tvivlar fortfarande starkt på unlimited (eller replenishing) ammo. Visst, att springa iväg för att leta ammo kanske inte är det roligaste, men det påverkar ju spelet. Om jag får slut (eller börjar få slut) på ammo måste jag kanske korsa farliga områden vilket sätter mig i en utsatt position.

Om jag nu istället kan sitta i ett säkert hörn och campa tills min ammo är tillbaka känns det lite fuskigt och oskickligt. Samma sak gällande regenererande hälsa.

Sen får man väl fråga om det kommer finnas nån ammo crate över huvud taget?
Innebär det annars att man måste skjuta slut på ALL ammo i sin Thompson innan det fylls på igen? Det är faktiskt sällan jag låter det inträffa när jag spelar Battlefield. När jag har ett eller två magasin kvar börjar jag leta rätt på en ammo crate. Man vill ju inte vara försvarslös.

Medlem

Hur funkar replenishing ammo för fordon osv? Är det en countdowntimer för flygplan så att de har oändligt med bomber och därför blir mer övermäktiga än de var i bf1942, eller måste de fortfarande flyga över flygfält/hangarfartyg för att få ammo?

Samma fråga gäller även tanks, fast utan ammocrates lite varstans då.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Kul med lite WW2 nostalgi igen, jag tillhör dom som aldrig kan få nog av WW2-spel

Ideerna med bara 3 klasser låter helt ok, engy i bf42 va ju rätt nerfad och medicen sprang ju bara omkring och heala sig själv. Ammo och healthlösningen låter också ok för min del.

Däremot är jag nog lite tveksam till bara 3 banor Personligen tröttnar jag jäkligt snabbt på banorna i de flesta spel och med bara 3 st i början lär jag nog tröttna på spelet efter 2-3 månader max. Vi får väl hoppas att ni lämnar bra stöd för custom banor, eller att ni släpper nya banor ofta (och inte bara efter 1-2 år som det oftast annars brukar vara med tidigare bf-spel)

24 spelare låter väl ok, även jag hoppas att ni låter det vara möjligt att höja antalet spelare på servern ifall någon serveradmin med en monsterdator skulle vilja experimentera lite, typ åtminstone till 32 spelare för public servrar (både guadalcanal och iwo jima borde väl annars kunna kännas lite stora har jag en känsla av).

Kommer det komma någon fristående gratis serverdel till BF1943 så att vem som helst kan slänga upp en server eller kommer det bara vara möjligt att hyra server via era partners?

Eftersom detta är en multiplattformsspel hoppas jag man i PC-versionen inte låser sig till att bara ha något findserver/matchmakingsystem som annars är regel för alla multiplayerkonsolspel (vilket jag själv inte är speciellt förtjust i). Vi PC-spelare är mer kräsna och har oftast en eller ett par favoritservrar som vi helst hoppar in på, där man vet att det är vettigt folk som lirar istället för att hamna på någon slumpvis rysk/tysk teensserver. Så snälla låt oss PC-folk få en riktigt serverbrowser eller att ni har ett öppet servergränssnitt så att man kan använda 3:e parts serverbrowsers istället.

Kommer man kunna reparera andra fordon inifrån sitt eget fordon ifall man är Infantry ala BF2?

/FF|LeoN


signatur

/LeoN_sWeMoB (Quake1) aka [IFS] LeoN (Tribes1-2) aka FF|LeoN (BF1942) aka Don.LeoN (TF2/L4D1-2/BF:BC2)

Medlem

Jag är rätt nöjd med allt faktiskt så jag ser fram emot 1943. Men det att allt ska gå så snabbt och man ska in i striden direkt osv osv. Förstår inte varför saker inte får ta sin tid längre Äsch, inget direkt viktigt.

MEN det med matchmaking är nog bland det sämsta som hänt på länge då det är helt kass på XBOXen iaf. Man får inte välja server själv eller något. Inför inte detta till PC för jag vill inte ha nedsatta möjligheter när jag vill spela online som det är till konsoll.

/ [NVA]Hellsing


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Redigt med najs!

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av woho:
Citat:

Har semi-auto (M1 Garand) och ironsight

Rör man sig långsammare med ironsight?
Att kunna springa med zoom för att hitta fienden och sedan själv stanna och skjuta drar upp tempot rejält.
Jämför BF42 med i princip vilket nytt spel som helst med slowmotionsights, man gynnas av att inte röra sig och det blir tillslut nån form av deadlock då ingen vågar avancera.

pratar du om en 1on1 situation där nån campar med inzommat sikte och väntar på att nån ska försöka ta sig fram?

Pratar inf-strider i allmänhet på medellångt avstånd men i den situationen är det väl extra tydligt.
Jag formulerade mig kanske lite dumt först men vad jag menar är att om du är till fots och får syn på någon långt borta måste du först dra fram zoomen för att kunna träffa bättre men om man då samtidigt tappar all fart och blir en sitting duck är det ingen som vill springa fram då de som redan ligger med siktet uppe har stor fördel. Visst, de ska väl ha det på något sätt men det räcker väl med spridningen på vapnet.

Något jag gillade med bf42 var att man kunde ha zoomen på samtidigt som man tar några steg åt sidan, går ner på knä, skjuter ett skott eller två, ta ett steg åt sidan och ner på knä och skjuta igen. Utan att behöva zooma in och ut hela tiden för att kunna röra sig obehindrat.

Medlem

Har inte spelat Bf1942 men tror det här spelet kommer äga hårt!!


signatur

Wai

Medlem

Det med matchmaking är jag också lite orolig för, i bad company var det verkligen helt meningslöst och kommer ju vara det här med. på 24 spelare kommer det ju vara "omöjligt" att hitta en bra "skill nivå" så det bara är bra spelare eller bara nybörjare. För många variabler. Samt att inte kunna ha en "hemma server" gör att spelet tappar OTROLIGT mycket av sin sociala del. I bf1942 hadde man ju 2-3 favorit servrar man alltid spelade på pga dom körde rätt banor, hade bra admins, generellt trevligt folk. Visst man var ju inte "vän" med folk men man visste vilka som var där.

Denna del av gaming har i princip försvunnit helt och hållet med konsollernas matchmaking. En väldigt trist utveckling som spelföretagen envisas med att kalla framsteg, är snarare ett otroligt steg bakåt. Känns som att försöka spela Doom online igen. Ge oss bra server mjukvara och en bra server browser. Samt att folk måste sätta press på microsoft och sony så dom tillåter folk hosta servrar via pc'maskiner. Så man kan spela på spelarnas villkor och inte deras! Matchmaking i alla former av spel där man inte _måste_ starta exakt samtidigt, t.ex. de flesta RTS, är jävulens påfund och något av det sämsta som någonsin hänt spelvärlden.

Edit: Hoppsan... wall of text.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Saker jag vill ha i vilket bf spel som helst.

Roligt och balanserat gameplay.
Minimalt med buggar.
Möjlighet att köra privata servrar,
Så mycket fria tyglar där som möjligt angående spel form, antal fordon ect.
Bra anti-cheat stöd som stoppar fuskare snarare än stör vanliga spelare.
Spectator funktion.
Demo funktion med playback stöd.
Stöd för moddar.
Hemma gjorda banor kan spelas på officiella servrar och inte stängs ute helt eller glöms bort bara folk inte vill köra "orankat".
Möjlighet att kunna spel ihop med vänner, med tanke på matchmaking funktionen, även om det spelar så stor roll för mig just så skulle det var rätt dåligt ifall man tvingas att göra saker man inte vill.

Kommer man att kunna lira med bots?

Medlem

spelet blir ju bara bättre och bättre för varje dag!
låter som ett riktigt kul och genomtänkt spel.

kan knappt vänta
hoppas ni kommer att vidareutveckla det, eller kanske uppdatera det som Valve gör med t ex TF2

skulle vara sjukt kul med Europa banor


signatur

"Framtidens fascister kommer kalla sig Anti-fascister"
- Winston Churchill

Medlem

Två saker som inte verkar ha nämnts:

* Några planer på spelarstatistik (ala bftracks :-), unlocks och achievements?

* Kommer fartyg ala BF1942 att dyka upp?


signatur

http://bftracks.net/ - Battlefield 1942 in numbers

Medlem

En fråga: Hur många kan man vara på samma konsol - om man kan vara 1-2 elr 1-4 spelare kan man då ta med dom online?


signatur

Wai

Medlem

Bra blogg, fortsätt med detta.

Vill också passa på att klaga/fråga om matchmaking, kommer det inte att finnas något möjlighet alls till att få en lista med alla publicserver? Så att man kan välja server efter land, karta, regler och så vidare, eller kommer detta vara helt bortblåst? Blir precis som Wardancer skriver då om att man inte kan ha sina favoritservrar, med bra folk på.

Varken Left 4 Dead, BF:BC, BF:H eller GTA IV (både PC och konsol) lyckas något vidare med matchmaking.

Medlem

Vill kommentera matchmakingen jag också

Matchmaking är en god idé när det gäller casual-spelare som bara vill hitta en server. Det är dock tråkigt att det brukar ta så lång tid att hitta en server, så det är lättare att bara gå till serverbläddraren och hoppa in på servern med minst lediga platser kvar.

Förövrigt tycker jag att matchmaking endast fungerar (rent av nödvändigt) vid rankade matcher i RTS. Jag kan utöver dessa två fall inte försvara matchmaking.

I det sistnämnda fallet är det en nödvändighet. I det förstnämnda så är den kritiska punkten att en sökning inte får ta längre tid än att man manuellt letar upp en server i en (fungerande) serverbläddrare.

Men om ni inte lyckas göra bra manuella bläddrare så kanske ni kan få matchmaking att fungera bättre?

Bara ta och punga ut slantarna och köp in Valves (steam) serverbläddrare och filter (som går att spara *host*BF2*host*).
Eller går inte det enligt i EA's konsolifierings-agenda?


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

12
Skriv svar