Januari = Bästa spelmånaden!

Medlem
Januari = Bästa spelmånaden!

Ja, det stämmer till fullo! Januari är den absolut bästa spelmånaden, alla år. Givetvis inte när det gäller spelsläpp, men när man som konsument skall köpa spelen.

Jag har under Januari månad 2009 gjort fler klipp än jag gjort på länge, kanske någonsin om jag skulle räkna per månad.

Jag börjar med Just Caus, vilket är ett svenskutvecklat sandboxspel i GTA-anda, fast med ljuvliga miljöer.

Spelet släpptes år 2006 och har länge varit en nagel i ögat för mig. Jag har sett omslaget överallt, gillat bilder från spelet samt spelar demon några gånger. Jag har dock aldrig köpt det.

Nu blev äntligen detta köp avklarat och riktigt billigt blev det! Jag hittade och köpte det för 48 svenska kronor. Det är nästan så att det var gratis.

Efter att ha spelat spelet en del så kan jag dock meddela att spelet är värt som högst 50kr, så jag kan knappast säga att jag sparade mycket på det köpet. Billigt var det dock och det finns säkerligen många som skulle uppskatta spelet.

Mitt andra inköp kan kanske inte räknas som ett klipp, men det var billigt. Jag köpte Warhammer: Mark of Chaos för den blyga summan av 99kr. Detta anser jag själv vara prisvärt, om än inte ett klipp, främst eftersom spelet är värt så otroligt mycket mer. Jag älskar det.

Jag har alltid varit svag för Warhammer-världen. Jag gillar nästan alla karaktärer (Skaven är min favorit) och miljön där Warhammer utspelar sig är riktigt behaglig.

Anledningen till att jag inte vill kalla detta ett klipp är att jag inte kollade upp lägsta pris på Internet innan jag köpte. Jag fann nämligen Warhammer: Mark of Chaos - Collection (inkluderat Battlemarch) för 129kr. Jag hade alltså kunnat få Battlemarch för 29kr. Riktigt synd där, men jag grämer mig inte över det. Jag njöt av de 15 timmar det tog mig att spela igenom kampanjen som Chaos (två sittningar) och ångrar mig inte en sekund. Det handlar ju trots allt om spelglädje?

Mitt tredje klipp under Januari månad blev Warhammer 40'000: Soulstorm. Alltså förra årets expansion, tillika den sista expansionen, till det eminenta Warhammer 40'000: Dawn of War.

Anledningen till att jag köpte detta spel var att jag ville ha tillgång till Dawn of War 2- betan före många andra. Det fick man genom att äga Soulstorm.

Jag har inte ännu spelat Soulstorm, så jag kan inte yttra mig om kvalitén. Men vad jag fick betala för att komplettera min Dawn of War- samling var endast 3,75? på Steam. Detta blev sedan 40 svenska kronor, vilket var riktigt billigt.

Jag vart efter det iväg till Danmark, Köpenhamn. Här skulle jag ut på fotouppdrag och passade givetvis på att spana efter spelklipp. Vad jag hittade var ett trevligt gammalt RTS från 2004 vid namn The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth. Ett spel jag uppskattade väldigt mycket när det begav sig.

Anledningen till att jag köpte detta spel var dock inte för att jag gillar det, utan för att spelet var Retail- utgåvan med det ursnygga original- omslaget, vilket inte går att få tag på i Sverige så länge man inte ger sig ut på begagnatmarknaden.

Vad jag fick betala för den här härligheten var 30 danska kronor. Vilket blev drygt 45 svenska kronor. Helt klart ett bra köp om man frågar mig.

När jag kom hem i söndags så kunde jag aldrig tro att det skulle bli fler spelköp för denna månaden. Jag hade fel.

I onsdags så spanade jag på den svenska utgåvan av eBay, nämligen Tradera. Här fann jag ett spel jag tänkte köpa under November 2008, men som utgick och försvann från alla fysiska butiker samt nätbutiker som jag brukar handla från.

Spelet var Painkiller: Black Edition, vilket är en utågva som inkluderar expansionen "Battle out of Hell".

Jag tvekade inte en sekund, utan köpte spelet. Försäljaren var den gamla svenska butiken TV-Spelsbörsen, vilket var en fysisk butik som gick med brakförlust på marknaden i Göteborg och stängde ned för ett bra antal år sedan. Jag visste därför att jag kunde lita på dem när de skrev att spelet var oöppnat.

Jag betalde 78 kronor för denna härlighet och fick spelet idag. Riktigt trevligt! Vad som är ännu trevligare är att de skickade en utgåva av spelet vilken de inte givit information om i annaonsen, nämligen en limiterad och nummrerad specialutgåva som finns i sammanlagt X antal utgåvor i världen. Det kanske inte är någonting speciellt, men jag fick en mer "flashig", tillika snyggare utgåva än vad jag hade betalt för. Roligt!

Ett annat köp jag gjorde idag, samma dag som ovanstående spel anlände, var även expansionen till Warcraft III, nämligen Warcraft III. Frozen Throne.

Jag har länge dragit mig för att köpa denna expansion då jag inte gillade Warcraft III så värst mycket, främst på grund av de ofantligt långa tutorial-scenario som fanns samt den otroligt löjliga och rent ut sagt grotseka grafiken (vilken återfinns i World of Warcraft). Jag har till och med sagt till flera vänner att jag aldrig, aldrig kommer att köpa Frozen Throne, trots att jag ville ha mer av handlingen i Warcraft III. Detta sade jag än en gång så sent som i förra veckan.

Nu blev det dock inte så, utan jag köpte den omtalade expansionen iallafall. Självfallet så var det priset som lockade och avgjorde. Jag betalade 29 kronor för spelet. Det finns ytters få spel, än mindre RTS, som inte är värda den struntsumman. Vi får se hur jag ställer mig efter att ha spelat igenom det.

Här var det dock inte slut! Jag lyckades göra ännu ett klipp under dagen, kanske det bästa klippet under hela Januari.

När jag kom hem runt 19:00 idag, Fredag. Så satte jag mig vid datorn för att kolla min mail. Jag öppnade då ett mail från försäljaren Discshop, där de informerade om att de hade fraktfritt för alla beställningar under resten av Januari. Jag tänkte givetvis att jag inte skulle finna någonting på Discshop, de är inte direkt kända för att erbjuda låga priser på sina spel, även om filmpriserna är helt lagom.

Jag bestämde mig dock för att kolla in deras spelavdelning iallafall. Oj, vilket smart drag! När jag klickade mig in på PC-topplistan så såg jag Warhammer Online på andra plats. Jag kollade på priset; 249kr och tänkte "Det är väl som på alla andra nätbutiker, hur kan det sälja så bra här?". Jag klickade mig in på spelet och lästa att Discshop fått in ett fåtal versioner av den underbart snygga Collectors- versionen av spelet och att de nu sålde ut dessa för den ringa summan av 249kr.

Jag blev smått mållös under någon sekund, men köpte spelet direkt. När jag sedan kollade på lagerstatus så såg jag att det fanns 34 spel kvar efter min beställning. Jag är nu otroligt glad över att jag hann beställa det innan det tog slut!

För dessa sju spel betalade jag alltså 588kr. Det är mindre än ett nytt spel till min Playstation 3 och jag är verkligen nöjd!

Nästa köp blir eventuellt Haze för 178kr, men jag skall även förhandsboka Collectors Edition av F.E.A.R. 2 samt de vanliga versionerna av Warhammer 40'000: Dawn of War 2 och Empire: Total War. Vem vet, jag kanske även köper Warhammer: Mark of Chaos - Battle March för 78kr?

Har du gjort några klipp?

/95

#blogg

Medlem
Januari = Bästa spelmånaden!

Fina priser på spelen jao.

Själv köpte jag Far Cry 2 för 199 kr vilket jag tycker är ett helt okej pris. Förbokade också F.E.A.R.2 Project Origin och då får man ju F.E.A.R. med så lite av ett klipp är det väl typ Sjukt roliga spel båda två i alla fall.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Collectors av F.E.A.R. 2 är verkligen ett bra köp, det kan jag hålla med om. Riktigt bra pris på Far Cry 2 dessutom, men jag är ju i och för sig en av de få som fkatiskt gillade spelet.

1
Skriv svar