Elaka Piratkopierare

Medlem
Elaka Piratkopierare

Jag tänkte skriva att om man är spelutvecklare så krävs det att man tål lite skit från folk, men så kom jag på att det gäller inte bara spelutvecklare utan alla kreativa yrken. Det kan vara dåliga recensioner, folk som flamar på forum och så vidare. Man måste försöka ignorera dem och lyssna på dem som är glada istället.

Säljer man saker på internet så får man dessutom leva med piratkopiering. Det känns inte lönt att försöka kämpa emot, vi ansträngde oss till exempel inte särskilt mycket med DRM-systemet i Harvest (verkar dock som att crackers struntat i att försöka ta bort det och gått efter att knäcka Reflexive's version istället). Problemet med piratkopiering är att det finns elaka piratkopierare också.

Vad är då en "elak" piratkopierare? Jo, dom som säljer sharewarespel via Ebay utan att ge spelutvecklaren ett öre. De tar helt enkelt betalt för att skicka sin CD-key till folk. Vi har inte råkat ut för detta (så vitt jag vet), men det är många som har.

Det är också sådana som gör reklam för piratkopiering. Att fråga efter warez är en sak, men att gå in på ett forum eller chatkanal och på eget initiativ skapa en diskussion att "här får ni tag på det här spelet", är en annan.

Vi släppte Harvest på Steam i fredags, och för att hjälpa nybörjare tänkte jag att jag skulle idla i chatkanalen för Harvest-gruppen. Under den tid jag har varit online har det kommit följande:

1 norrman som faktiskt behövde tips till spelet.
2 personer som frågat om jag spelar deathmatch classic. Ingen av dem hade Harvest (på Steam iaf).
1 person som länkat till en torrent av spelet, och sedan lämnat kanalen igen
1 person som länkat till ett youtube-klipp som visar hur man gör för att tanka hem Steam-spel via torrents (inte enbart Harvest). I frustration markerade jag klippet som upphovsrättsbrott, men det är det egentligen inte.

Nåja, det är kul och peppande att ha Harvest på Steam. Som jag sa till Dvorak så har Harvest en väldigt hög piracy rate (säkert i stil med den hos World of Goo, men det är svårt att mäta exakt), men jag försöker glädjas åt de ärliga människorna istället.

Hej!

#blogg

Medlem
Elaka Piratkopierare

Jo, det är tråkigt. Men felet som alla utvecklare gör är att även räkna varje nedladdad kopia som en förlorad kund. Detta stämmer ju inte på långa vägar.

Medlem

"Man måste försöka ignorera dem och lyssna på dem som är glada istället."

Får väl hoppas att du inte riktigt menade det där, att på ett bra sätt kunna ta till sig kritik oavsett om den är konstruktiv eller om den kommer som whine och flaming på forum är väl ändå enormt viktigt för en bra spelutvecklare?.

Medlem
Skrivet av McBeaver:

"Man måste försöka ignorera dem och lyssna på dem som är glada istället."

Får väl hoppas att du inte riktigt menade det där, att på ett bra sätt kunna ta till sig kritik oavsett om den är konstruktiv eller om den kommer som whine och flaming på forum är väl ändå enormt viktigt för en bra spelutvecklare?.

Inte säker men tror han syftade mer på dessa piratkopierare.

Medlem
Skrivet av joakim_hoog:
Skrivet av McBeaver:

"Man måste försöka ignorera dem och lyssna på dem som är glada istället."

Får väl hoppas att du inte riktigt menade det där, att på ett bra sätt kunna ta till sig kritik oavsett om den är konstruktiv eller om den kommer som whine och flaming på forum är väl ändå enormt viktigt för en bra spelutvecklare?.

Inte säker men tror han syftade mer på dessa piratkopierare.

Tror faktiskt inte att han syftade på pirater i och med att han bara nämnde dåliga recensioner och flamers där.

Medlem
Skrivet av LoCK:

Jo, det är tråkigt. Men felet som alla utvecklare gör är att även räkna varje nedladdad kopia som en förlorad kund. Detta stämmer ju inte på långa vägar.

Absolut, en nerladdning är inte detsamma som en förlorad kund. Men när ett spel har ca 80% piracy rate så börjar man fundera, är det ingen av de 80% som faktiskt tyckte att spelet var kul? Speciellt World of Goo som hyllas av nästan alla men ändå har en piracy rate på upp emot 90%.

Medlem

McBeaver: Nä jag syftade inte på pirater, som du säger, men folk som typ skriver "haha lolz, looks like shit" och annan icke konstruktiv kritik. Jag har inget emot när folk ger förslag på hur de hade föredragit saker, men det är något annat.

Egentligen syftar jag på saker som det här: http://www.fz.se/bloggar/the_game_delusion/p=12607

Edit: Oj, jag länkade till fel, jag menade det här: http://www.fz.se/bloggar/the_game_delusion/p=9803

Medlem

Blir lite nyfiken när jag ser faktiska siffror på "piracy rate", vart kommer dessa siffror ifrån ?

Lite närmare topic,

Kräk som myser när de sabbar för andra finns det tyvärr alldeles för många av.. och den halvdana anonymiteten som internet ger drar fram det värsta ur de största kräken.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

2DBoy hade mätt antalet spelare som loggade in på deras online-del jämfört med hur många som hade köpt spelet.

Vi kan göra ungefär likadant genom att räkna unika namn på highscore-listan, men det blir lite missvisande för dels kan man skapa många namn från samma kopia (bara ändra profilen) och dels är det många som aldrig skickar upp några scores.

Om man utgår från dom siffrorna så har ca 30% av alla spelare (som rapporterar in full-versions-features) köpt spelet.

Medlem

Åhå, tackar så mycket för det svaret !

Statistik ljuger ju per definition alltid men kan ge en inblick i hur det står till om siffrorna tagits fram på ett lite mer seriöst sätt än att hitta på dem (som tyvärr ofta verkar vara fallet). Roligt att för en gångs skull se var siffrorna kommer ifrån


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Edit: borde läsa innan jag postar


signatur

P.L.U.R

Medlem

Som sagt det är väldigt synd att läget är som det är. Enda lösningen jag ser som ger full effekt är att byta ut internet mot att vara en kontrollerad miljö (istället för okontrollerad som den är nu). Men då känns det samtidigt som tanken bakom internet (nya idéer, frihet att uttrycka sig etc.) går förlorad.

Hmmm... jag hoppas iaf. att ni får in tillräckligt så ni kan fortsätta verksamheten iaf. *kram*

Medlem

Galet med 90% piracy (World of Goo)

Spelet kostar väl typ bara 100 kr lr något på steam???


signatur

Rawr

Inaktiv

Bara en uppmaning till folk: sluta piratkopiera! Ingenting I livet är gratis, ingen kan jobba gratis, det finns ingen hyresvärd som låter dig bo gratis. PCn är ju snart död som spelplattform eftersom studios satsar på konsoler i första hand. Verkar ett spel ointressant? ladda inte ner det låt bli köp det.

1
Skriv svar