Hån mot datorspel i Metro?

Inaktiv
Hån mot datorspel i Metro?

Kände mig tvungen att skapa en liten spelblogg här på FZ till slut. Har inte så många spelnördar IRL att dela mina tankar, så tänkte att det vore lite kul att skriva och kanske få någon kommentar eller två. Enough said, let's get to the point.

I fredags när jag åkte tåg på morgonen så tog jag en Metro för att läsa som vanligt. Hittade en liten intervju som handlade om att värnpliktiga skulle börja använda datorspel som en del i deras träning. Jag blev lite irriterad på den här intervjun iallafall så tänkte citera den här nedan, så skulle jag vilja veta om jag överreagerade för att jag var morgontrött och på allmänt dåligt humör.

Från Metro 2009-01-23, skriven av Johanna Ohlson:

"Hallå där... Mats Walldén, major på Markstriddskolan i Kvarn, där dataspel ska bli en del av utbildningen av värnpliktiga.

Vem ska bekosta all Joltcola, undrar man ju då?
- Jaa, det kan man fråga sig. Vi kanske kan reklamfinansera det.

Men du, vad lär man sig på att döda orcher i "World of Warcraft"?
- Njae, det är inte den typen av spel. Det är mer moderna krigsspel som vi anpassar något för att använda i militärt bruk

Men dataspel för att utbilda soldater, det känns lite som att låta journaliststudenter att läsa Liza Marklund, det ger väl inte hela sanningen?
- Ha, ha! Det här är bara en liten pusselbit av utbildningen där vi övar på kommunikation och på att ge order. Det skulle bli mycket mer kostsamt att öva detta med all utrustning ute i skogen.

Vill ni dra det ännu längre blir det ju billigare att låta dem spela brädspel, schack är ju ett strategispel?
- Ha, ha! Förvisso. Men eftersom det spelas en mot en blir det vårt att träna på kommunikation då."

Var det bara jag som kändes att hela intervjun gick ut på att förlöjliga datorspel? Då jag själv har spelat datorspel på seriös nivå (mest Counter-Strike, men även Guild Wars) så vet jag att det är väldigt mycket lagspel och kommunikation. Tycker hon borde ha ägnat lite mer research och skrivit några seriösa frågor, då kanske det hade blivit intressant.

Någon som håller med? Eller överreagerar jag bara?

#blogg

Medlem
Hån mot datorspel i Metro?

Instämmer, Riktigt lågt av henne att inte ta det på allvar.

Medlem

Men Herregud.. Känns verkligen inte som det var en smart person som ställde dom frågorna. Nasa använder ju "Datorspel" till att öva sina austronauter på att flyga rymdskyttel. Är ju inte så stor skillnad.

Medlem

Värdelös "intervju", läsaren får ingen förståelse alls för vilka typer av spel som ska köras eller vad de värnpliktiga lär sig. Detta kunde varit en intressant intervju om reportern tog sig i kragen och skrev ordentliga frågor. Detta var ju mest pinsamt bara.

Medlem

Datorspel kan ju aldrig ersätta riktiga erfarenheter, men är ett bra komplement..

Vilket stolpskott var det som intervjuade?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Vilken jävla idiot till reporter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Vad kul att man fick några kommentarer så snabbt och skönt att några håller med.

Skrivet av Fenix:

Datorspel kan ju aldrig ersätta riktiga erfarenheter, men är ett bra komplement..

Vilket stolpskott var det som intervjuade?

Jo det är klart, säger ju inte att jag skulle vara bra i krig bara för jag har spelat lite CS.

Johanna Ohlson heter hon. Hon såg rätt ung på den extremt lilla bilden (vilket gör det ännu mer konstigt att hon inte förstår). Hennes mail är iallafall johanna.ohlson@metro.se om någon annan än jag vill skicka ett mail till henne

Medlem

*facepalm* Hade jag varit Majorn hade jag avbrutit intevjun med joltfrågan.

Medlem

Stod den bara i tidningen? Kan inte hitta något på webben.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag ligger inne på Kvarn just nu som skyttesoldat , hoppas verkligen de börjar använda spel för att träna kommunikation , vissa kan behöva det.

Har lirat bla Cod som clan spel osv, och under åren så klart som fan att man utvecklat team egenskaper osv precis som man gör i fotboll , hockey m.m

Med tanke på att man *inte* är en individ i lumpen utan en grupp (minst) så är kommunikation och samarbete vitalt för att lyckas oavsett uppgift.

Inaktiv
Skrivet av Hero_Swe:

*facepalm* Hade jag varit Majorn hade jag avbrutit intevjun med joltfrågan.

Haha, ja verkligen.

Skrivet av SuperTank:

Stod den bara i tidningen? Kan inte hitta något på webben.

Det vet jag inte.

Medlem

Medhåll. Lågvattenmärke. Inte för att jag förväntar mig så mycket mer av Metro...

Medlem

Har ingen här någonsin läst "Hallådär" kolumnen innan? Det är inget seriöst, allt är bara på skoj.

Inaktiv
Skrivet av lasershock:

Har ingen här någonsin läst "Hallådär" kolumnen innan? Det är inget seriöst, allt är bara på skoj.

Jasså? Brukar aldrig läsa den eftersom den brukar inte beröra ämnen som intresserar mig.

Medlem

Bara jag som tycker att reportern verkar vara väldigt oseriös och gör det bara för att locka fram några skratt?
Jag menar, kolla bara på första frågan (och även svaret hon fick).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Som lasershock sa så är det där bara en plojgrej. Inget att ta seriöst. Det är visserligen inte min typ av humor, men någon tyckte säkert att det var roligt. Så för att svara på din fråga, ja, du överreagerade bara=P

1
Skriv svar