Enemy Territory: Quake Wars - betaintryck

Robot
Enemy Territory: Quake Wars - betaintryck

Den 20 juni släpptes de första beta-nycklarna till onlineröjaren Enemy Territory Quake Wars. Vi på FZ lyckades komma över ett par nycklar som lottades ut till våra trogna läsare. 39 stycken lottades ut, en nyckel behöll vi för oss själva och har stått som grund för den här förhandstitten.


Jot
Medlem
Quake Wars - vi har betaintrycken

Jag var en av dom som fick en betanyckel på sista dagen.. var nästintill omöjligt att hitta en server med ledig plats på. Dagarna efter märktes det tydligt vad den allmäna opinionen var då man såg en väldigt stor mängd tomma servrar... trist


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

Medlem

Kan man hoppa att betala paketet webhallen har skickat en då för oss som förbokade -- tur TF2 kommer efter sommaren <3


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Jag har inte spelat själv men jag satt brevid en kompis med betanyckel som spelade och jag var riktigt besviken... som jag sagt på skämt tidigare:
Har sett allt i BF2 tidigare fast mycket, mycket snyggare... ok, betastadie men vad skall de göra för att ordna till omgivningarna - de hörde ju hemma på 90-talet.

Hade det varit en alpha.... kanske.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jag tycker spelet ser ruskigt "90" ut. Platt grafik rakt igenom.

Medlem

Så nu är det dax att börja skriva:
"Tacka vettja BF serien! The shit!"


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?

Vem bryr sig om spelkänslan. Är det dålig grafik så går det ju inte att spela. Vad är det för mening att köpa ny dator om det ser ut som Quake 2?

Jag menar titta bara på den här skärmdumpen till exempel. Det ser förskräckligt ut.

Medlem

Nå, de spel som inte lider av en massa problem liknande de i QuakeWars i betastadiet går nästan att räkna på en hand.

MEN! Och tyvärr ett stort Men. Buggfixar till trots så håller jag med om att det är väldigt överhypat. De har blandat två stora saker som undertecknad verkligen inte gillar tillsammans... avancerad taktik och ett snabbt gameplay.

Antingen gör man ett enkelt spel och trissar upp hastigheten (Quake *, CoD osv) eller så gör man spelet taktiskt avancerat (BF, RB6 osv) och ger spelarna tid att tänka.

Det handlar inte om att klara av tempot eller inte, utan hurvida det är roligt att inte direkt ha någon tid att använda allt godis.

Nej QuakeWars var, efter första titten, inget för mig. Jag väntar spänt på TF2.

Stort plus ger jag för träffindikatorn aka. quake 3 ivf

Citat:

Vem bryr sig om spelkänslan. Är det dålig grafik så går det ju inte att spela. Vad är det för mening att köpa ny dator om det ser ut som Quake 2?

Jag förstår att du kanske irriterar dig på alla som ständigt poängterar att spelkänslan är allt, men spelkänsla måste ju ändå vara grund och botten om man ska njuta av ett multiplayer-spel.

Sedan är jag själv lite irriterad på att min nya (nygamla?) hårdvara inte fått något att bita i sedan jag köpte den.

---
[Edit #14,5]: Måste tillägga hur besviken jag blev på att man inte själv kunde sätta upp en lokal server och testa allt först. Mycket besviken. Eller det är kanske möjligt?

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Werzion:

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?

Vem bryr sig om spelkänslan. Är det dålig grafik så går det ju inte att spela. Vad är det för mening att köpa ny dator om det ser ut som Quake 2?

Jag menar titta bara på den här skärmdumpen till exempel. Det ser förskräckligt ut.

ROFLMAO!!! Det lär ju vara nått phett phel på grafikinställningen på den datorn som skärmdumpen togs med. Finns ju inte en chans att det kommer se ut så när spelet släpps.
Har skärmdumpstagaren mixtrat med mip_map tro...

mis
Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Werzion:

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?

Vem bryr sig om spelkänslan. Är det dålig grafik så går det ju inte att spela. Vad är det för mening att köpa ny dator om det ser ut som Quake 2?

Jag menar titta bara på den här skärmdumpen till exempel. Det ser förskräckligt ut.

förväntar du dig att ett spel ska se bra ut i 800x600 med nedställd grafik lr?


signatur

etqw?

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Werzion:

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?

Vem bryr sig om spelkänslan. Är det dålig grafik så går det ju inte att spela. Vad är det för mening att köpa ny dator om det ser ut som Quake 2?

Jag menar titta bara på den här skärmdumpen till exempel. Det ser förskräckligt ut.

Vem bryr sig om grafiken. Är det dålig spelkänsla så går det ju inte att spela. Vad är det för mening med att köpa en ny dator om spelet har en känsla som MS Röj?

Är ju spelkänslan som är det absolut viktigaste när det gäller FPS-spel. Ett platt FPS-spel går fetbort oavsett hur det ser ut.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Werzion:

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?

Vem bryr sig om spelkänslan. Är det dålig grafik så går det ju inte att spela. Vad är det för mening att köpa ny dator om det ser ut som Quake 2?

Jag menar titta bara på den här skärmdumpen till exempel. Det ser förskräckligt ut.

Din post e så lol så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

"Vad e det för mening och köpa ny dator"
Gör inte det? Och har du redan gjort det så har du ju investerat för framtiden så vad whinar du om?

Och den där skärmdumpen du har länkat till, den killen kör med allt på lägsta för att få max fps, vilket alla gör som lirar på topnivå.
Folk på topnivå bryr sig inte om grafik utan om FPS. Grafik e eyecandy som e kul i 10 min när man testar spelet, sen när man lirar pcws och matcher e det skitsamma.

Och är man grafikkåt och endast spelar ett spel för grafik och inte content och känsla så är spelet snyggt när allt är på max.

Fast nu när jag tänker efter så blir jag bara glad om sånna som du inte skaffar ET:QW. Blir färre whinande noobs i communityt.

Medlem
Skrivet av Werzion:

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?

Grymt skøn, om man ska jæmnføra så ær Quake wars så som Battlefield borde varit, snabbt och intensivt


signatur

There are few problems that cannot be solved with the usage of high explosives

Inaktiv

de e ju så ett quake lir ska se ut
känslan finns där ändå kolla bara på QW, Q3, Q4 hur dom spelas i MP
har man spelat mycket Q3 sen bytar man till Q4 så märker man av ganska mycket, de gjorde jag iaf
dessutom alla spel är bara snygga om dom spelas på max och ingen kan spela ett spel på max för deras specc e för hög, kolla tex bara på Doom 3 eller vilket de va då man va tvungen å ha ett 512 ultra kort eller va de var....

Medlem

Spelade betan och blev riktigt besviken. Eftersom Battlefield med flera verkar bli en måttstock för spelet så kan man ju börja med att säga att BF2 körs med mycket mer flyt än QW . Fick lov att dra ner alla inställningar på absolut minimum och jag fick fortfarande en FPS under 15 - i Battlefield 2 kan jag fläska på med alla detaljer i 1280x1024 utan några som helst problem. Ja, jag vet att det är en beta men till och med då jag till en början provade med samma inställningar som i de flesta andra spel jag kör så ser det för jävligt ut.

Känns som att inlärningskurvan är på tok för hög också, eller så är det jag som är lättare trög i huvudet.

Meh. Känns ändå en smula överhypat.

Medlem

Battlefield ripoff rakt av fast sämre känsla!
Inget köp för mig

Medlem
Skrivet av fujiX:
Skrivet av dosman:
Skrivet av Werzion:

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?

Vem bryr sig om spelkänslan. Är det dålig grafik så går det ju inte att spela. Vad är det för mening att köpa ny dator om det ser ut som Quake 2?

Jag menar titta bara på den här skärmdumpen till exempel. Det ser förskräckligt ut.

Din post e så lol så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

"Vad e det för mening och köpa ny dator"
Gör inte det? Och har du redan gjort det så har du ju investerat för framtiden så vad whinar du om?

Och den där skärmdumpen du har länkat till, den killen kör med allt på lägsta för att få max fps, vilket alla gör som lirar på topnivå.
Folk på topnivå bryr sig inte om grafik utan om FPS. Grafik e eyecandy som e kul i 10 min när man testar spelet, sen när man lirar pcws och matcher e det skitsamma.

Och är man grafikkåt och endast spelar ett spel för grafik och inte content och känsla så är spelet snyggt när allt är på max.

Fast nu när jag tänker efter så blir jag bara glad om sånna som du inte skaffar ET:QW. Blir färre whinande noobs i communityt.

Jag tyckte nog din post var riktigt gnällig till skillnad från Dosmans... Check yourself!

Visst tweakas det fett i mp-spel (oftast helt i onödan) men det är oväsentligt i detta fall - när man släpper en ny titel 2007 så marknadsför man den med grafik, fysik och innovativt gameplay och eftersom QW saknar innovativt gameplay så... Spelet är redan gjort, släppt och blivit klassiker med bättre gameplay, grafik osv...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det finns väldigt mycket att förbättra men om Splash Damage jobbar väldigt hårt så kan det fortfarande bli ett bra spel av detta.

Det största problemet tycker jag är "känslan" i striderna. Det känns som om spelarna på något sätt rör sig ryckigt även när "resten av spelet" flyter bra (jag har lite svårt att sätta ord på detta).

Det andra problemet är hastigheten. Det är roligt att äntligen kan spela ett riktigt snabbt spel igen. Problemet är att många av spelets funktioner inte känns anpassade till den fart man givit spelarna.

Angående dosmans inlägg om grafik så tror jag en del personer måste kalibrera ironi-detektorn...

Medlem
Skrivet av fujiX:
Skrivet av dosman:
Skrivet av Werzion:

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?

Vem bryr sig om spelkänslan. Är det dålig grafik så går det ju inte att spela. Vad är det för mening att köpa ny dator om det ser ut som Quake 2?

Jag menar titta bara på den här skärmdumpen till exempel. Det ser förskräckligt ut.

Din post e så lol så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

"Vad e det för mening och köpa ny dator"
Gör inte det? Och har du redan gjort det så har du ju investerat för framtiden så vad whinar du om?

Och den där skärmdumpen du har länkat till, den killen kör med allt på lägsta för att få max fps, vilket alla gör som lirar på topnivå.
Folk på topnivå bryr sig inte om grafik utan om FPS. Grafik e eyecandy som e kul i 10 min när man testar spelet, sen när man lirar pcws och matcher e det skitsamma.

Och är man grafikkåt och endast spelar ett spel för grafik och inte content och känsla så är spelet snyggt när allt är på max.

Fast nu när jag tänker efter så blir jag bara glad om sånna som du inte skaffar ET:QW. Blir färre whinande noobs i communityt.

"...e så lol..." - Lär dig vad "lol" betyder. Jag tror knappast att hans post skrattar högt.

Till spelet då.. Att de släpper spel med datorkrav för datorer som kommer om 2-3år eller kostar mer än 25papp tycker jag är lite dumt. Känslan går ner och många kommer inte ens prova spela det, och dessutom hinner det antagligen komma spel med snyggare men ändå snabbare utseende då när detta börjar bli bättre spelbart.
Nu har jag inte provat QW, så jag vet inte hur det flyter på, men många inlägg tyder i alla fall på att det vill ha lite kräm i aluminiumet.

Medlem

spelet saknar känsla, vafan värsta pissnätkod någonsin, laggigt skit, dålig optimerat grafikmotor, kräver en monsterdator.

tackar vet jag bf2142, hoppa in på en 64pers server, grafiken på max, inget lagg,skön känsla i fordon och vapen.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

spelet saknar känsla, vafan värsta pissnätkod någonsin, laggigt skit, dålig optimerat grafikmotor, kräver en monsterdator.

tackar vet jag bf2142, hoppa in på en 64pers server, grafiken på max, inget lagg,skön känsla i fordon och vapen.

Och där kom den!


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av fanboy:
Skrivet av WarpGuN:

spelet saknar känsla, vafan värsta pissnätkod någonsin, laggigt skit, dålig optimerat grafikmotor, kräver en monsterdator.

tackar vet jag bf2142, hoppa in på en 64pers server, grafiken på max, inget lagg,skön känsla i fordon och vapen.

Och där kom den!

:/


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av fanboy:
Skrivet av WarpGuN:

spelet saknar känsla, vafan värsta pissnätkod någonsin, laggigt skit, dålig optimerat grafikmotor, kräver en monsterdator.

tackar vet jag bf2142, hoppa in på en 64pers server, grafiken på max, inget lagg,skön känsla i fordon och vapen.

Och där kom den!

Hahaha ha hahahha:D Helt otroligt klockrent så här på morgonkvisten!

Medlem

@ Castorfiber
Gnäll? Njae, mer ett försök att informera killen och alla andra nötter här som inte har en aning om vad dom snackar om.

Den där bilden låg på imagehack. Den är inte officiell, alltså inget dom marknadsför spelet med. Om det nu var det du menade.

"Check yourself"? Ursäkta?

@ Ziern
Nej e det sant? Tur att du finns här som kan lära mig vad lol betyder....

Umm, nej jag läste hans post och svarade därefter. Säker på att det inte e du som e ute och cyklar?

Jag har en P4 3.6, 1GB ram och 7800GT 256MB.
En helt ok burk men långt ifrån ett monster. Med allt på medium (och då ser spelet väldigt bra ut) har jag kanske 60 fps i normala situationer.
Och fattar inte att alla ska envisas med grafik hela tiden (OBS QW e inte fult, visst inte Crysis men fortfarande snyggt). Det e inte allt som räknas. Det är känsla och content. Men de flesta här på FZ dömer ut ett spel enbart på skärmdumpar...

Och eftersom du själv skrev att du inte ens testat betan så tycker jag att du kanske ska begränsa dina inlägg i denna tråd till att kommentera förhandstitten eller nåt annat trevligt.

Medlem

Då Quake är ett av dom absoluta favoritspelen och jag spelat battlefield-liren en hel del så såg jag verkligen fram emot detta och hade höga förväntningar men jag blev besviken.

Spelet är snabbt och inte förlåtande på en fläck, precis som alla andra quakespel men när det är ett lagspel märks det omedelbart om några har lite samarbete och kartan vinns fortare än man trodde var möjligt. Detta bäddar för ruskigt bra klanspel men jag tycker inte det är så välanpassat för public...

Spelet är snabbt som quake-spel skall vara, däremot så har det mycket detaljerad grafik och det är ganska svårt ibland att urskilja gubbar (bortsett från triangeln över huvudet som syns om dom är inom en 75 meter eller något). Detta gör det lite svårare än till exempel Q3 i dom snabba närstriderna, jag förstår verkligen personen som spelar med dom låga inställnignarna i skärmbilden ovan, att få bort alla detaljer måste göra väldigt mycket för hur bra du spelar.

Kort sagt: snabbt, balanserat och oförlåtande. Verkar mycket lovande för klanspel men inte så lovande för public-lir...


signatur
Medlem

Edit: Äh, skitlänk som inte funkade.

http://www.own-age.com/vids/10955

nj
Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Werzion:

grafik grafik, yada yada yada, bla bla bla...

hur är spelkänslan då?

Vem bryr sig om spelkänslan. Är det dålig grafik så går det ju inte att spela. Vad är det för mening att köpa ny dator om det ser ut som Quake 2?

Jag menar titta bara på den här skärmdumpen till exempel. Det ser förskräckligt ut.

Kontrar med ungefär samma bild med grafikinställningarna på high i 1280x1024 (som blir 1205x964 pga fönsterläge), dock utan skuggor påslagna;

http://img252.imageshack.us/img252/9/shot00002ag8.th.jpg

Sedan så har det väl varit lite spekulationer i betaforumen om att Splash Damage skippat att ha med de mest högupplösta texturerna för att hålla storleken på nedladdningen nere. Sedan om det stämmer eller ej återstår väl att se, har iaf inte sett något som bekräftat eller förnekat det från utvecklarnas sida iaf.

Edit: Glömde bort att skriva att skuggorna var deaktiverade.

Medlem
Skrivet av fegis:

Verkar mycket lovande för klanspel men inte så lovande för public-lir...

Vilket imo är bra då det behövs ett nytt lir som e mer anpassat för klaner och inte public.

Publicspelare har BF2 och BF2142.
Klanspelare får nu ET:QW.

Medlem

Har inte testat själv men såg fram emot ett nytt spel då jag tröttnat lite på BF2 / 2142. Verkar ju oroväckande att så många sågar det. :/

Fast att tänka på är att det per automatik blir väldigt rörigt innan folk lärt sig spelet och lite strategi. Spelet är ju upplagt för samarbete och då försvinner mycket av känslan om folk springer omkring som yra höns. Var likadant med BF, började likna teamplay först 1-2 månader efter release.

Skriv svar