Creative X-Fi Xtreme Audio Notebook

Robot
Creative X-Fi Xtreme Audio Notebook

Allvarligt talat, när var senaste gången du köpte ett ljudkort som inte var ett Sound Blaster? Oavsett om du började spela PC-spel 1985 eller 2005 är chansen stor att ljudet som pumpas ut av dina högtalare går via en liten krets märkt Creative. Det enda undantaget är egentligen bärbara datorer, där integrerade ljudkretsar av skiftande kvalitet fått regera relativt ostört. Kan ett X-Fi segra även där?


Medlem
X-Fi-ljud till bärbart - vi har testat

hur mycket kostar en sån här sak ?

W2k
Medlem

799 kr. Plus 349 kr till om man vill ha 5.1/7.1-anslutningar. Det står i texten, men tål kanske att nämnas en extra gång.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

aha k, såg inte.

Inaktiv

Creative leder bara marknaden när det gäller ljudkort för just spel, vilket jag har för mig att ska bero på att de har ensamrätt till EAX-tekniken eller något liknande. Någon som är mer insatt får gärna rätta mig :).

Medlem

Ni kan inte skriva att ljudet blir sämre om man kör optiskt ut. Då skickar den bara ljudet vidare, och har man en bra receiver så blir ljudet mycket bättre än om man kör analog ut.

Men det är lite poänglöst det kan jag hålla med om

W2k
Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Ni kan inte skriva att ljudet blir sämre om man kör optiskt ut.

Det kan vi visst, det, för det är sant. S/PDIF har bara bandbredd för okomprimerat ljud i två kanaler, dvs stereo. För exempelvis sex kanalers ljud (5.1) används en komprimering som kallas AC-3 (Dolby Digital) eller DTS, som reducerar signalen till 640-768 kbit/s. Varken AC-3 eller DTS är förlustfria, så komprimeringen resulterar i en försämrad ljudkvalitet. Bättre än en typisk MP3:a förvisso, men folk som köper rejäla hemmabiorecievers lär höra skillnad.

Om du menar att ljud som från början är komprimerat med AC-3 eller DTS inte blir ännu sämre av att skickas ut via en S/PDIF-anslutning så har du rätt. Men å andra sidan blir det heller inte bättre än om du hade haft analoga anslutningar (och bra kablar).


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv

Hade för mig att det var som Grymmy- sa, men jaja.. vad vet jag.. inte så insatt i sånt här.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

kanske ska satsa på ett sådant här kort.
har ju redan klämt in en värsting hårdisk och maxat den med ram bytat till kraftigare batteri

när kommer det bra grafikkort till pcmia facket då?

(den bärbara åldringen gör ett dödsryck och blir uppdaterad )


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Det W2k säger är helt korrekt.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

trevligt, ska köpa ett nytt snart jag med fast till stationära, ett Fatality kort riktigt bra ljud! . Har innbygt nu det är väll sådär.

Medlem

Creative har sämsta driver supporten på denna planet

Men när det funkar så funkar det kanon


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Att säga att drivrutinerna från creative till x-fi är bra, är en grov överdrift! X-fi drivisar från Creative är nog ett av dem sämsta drivrutiner till någon hårdvara nånsin till pc...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

har ett creative auudigy 2 cz, inga probs med drivers där, men kanske inte så avancerat som XI serien


signatur

P.L.U.R

W2k
Medlem
Skrivet av bondmaster:

när kommer det bra grafikkort till pcmia facket då?

Eftersom PCMCIA-korten (PC Card, CardBus) bygger på PCI tror jag inte att det lär komma några bra grafikkort för PCMCIA. Finns det ens PCI-grafikkort att köpa längre?

De nya korten av typ ExpressCard använder sig av PCI Express (eller USB 2.0) så där skulle man teoretiskt kunna ansluta ett grafikkort. Men dagens ExpressCard kan kommunicera med som mest 2.5 Gbps (eller 480 Mbps via USB 2.0).

Det är ungefär som ett AGP-grafikkort, också det en utdöende standard. Vidare så blir grafikkort väldigt varma, och det finns ingen plats för kylning på ett ExpressCard.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

W2k:

Till att börja med kan vi nog vara överens om att det är många hifientusiaster som är mycket nöjda med digital överföring av tvåkanaler från till exempel en cd-spelare till sin receiver. Alltså för vanlig musik är det inget negativt att köra optisk ut.

Det är dock riktigt att 6-kanaligt ljud komprimeras. Men DTS har dock en bandbredd på upp till 1.5mb. I dagsläget finns det mycket små möjligheter att få ut något vettigare från en dator överhuvudtaget. Men visst har man en bluray/hdvd-spelare och så vitt jag vet ännu ej släppt mjukvara som kan spela upp de nya formaten av ljud?

Om det redan nu finns möjligheter att spela upp HDVD och Bluray på en bärbar dator och få den nya ljudstandarden (DD True HD), så ändrar jag mig och erkänner att jag ahde fel.

Jag tyckte dock att påstående var lite kategoriskt och borde förklarats närmare, eftersom det bara blir sämre ljud i vissa fall. I och med att det man spelar upp i dagsläget antingen är tvåkanligt eller redan komprimerat (DTS, AC-3) så är den eventuella förlusten inte relevant. Utan det som är relevant är hur bra konverteringen till analogt ljud görs.

Och där ska jag tillägga att X-fi är mycket bra. Mycket bättre än en budgetreceiver. Men en lite dyrare receiver är bättre.

Alltså i praktiken skulle jag påstå att det endast är i undantagsfall man får bättre ljud med analog sexkanlig från ett x-fi kort, om man har en bra receiver det vill säga.

Givetvis är spel ett undantagt då de X-fi inte kan koda om 6-kanligt spelljud till DTS eller AC-3, tyvärr. Men då är det också frågan om inget ljud alls i 6-kanaler och inte bara sämre ljud

Jag har ett X-fi kort till stationära datorn själv, dock stationär. Köpte det vid releasen och är inte så impad längre - även om jag tyckte det var grymt bra från början.

Medlem

Kan mycket väl bli ett köp då ljudkvalitén är under all kritik på min laptop.

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Givetvis är spel ett undantagt då de X-fi inte kan koda om 6-kanligt spelljus till DTS eller AC-3, tyvärr.

Så om man inte vill gå miste om EAX så måste man koppla analogt?

Medlem
Skrivet av FZ:

Allvarligt talat, när var senaste gången du köpte ett ljudkort som inte var ett Sound Blaster?

För någon månad sedan.
Är man riktigt trött på creative så letar man alternativ. Skaffade en auzentech och även fast det inte är så svårt så har de i alla fall bättre support än creative.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Dom verkar vara uppköpta av Creative... (bara mina första intryck...)


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Råttor sprider pesten. Det är medeltiden all over.
Skulle olyckan vara framme så finns ju fortfarande terratec.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Hej. Har någon intallationsfiler från den medföljande skivan? Klantskallarna på InWarehouse skickade aldrig med en installations-cd. Hur jävla dålig får man vara. Nu sitter jag med ett färskt kort utan att kunde använda det. Frustrerande. Kan någon hjälpa mig?

gravyhusker@hotmail.com

1
Skriv svar