Final Fantasy XIII - suget är borta

Flakmonkey
Final Fantasy XIII - suget är borta

Minns när Playstation 3 visades upp för första gången och den första information sipprade fram om #Final Fantasy XIII - då var det ett av de spelen som jag längtade mest. Längtan blev inte mindre när man såg de första filmerna, som även om de var CGI fick en att tro på en fortsatt storhetstid för #Square Enix. Mycket har dock hänt sedan dess och nu blir jag inte ens särskilt upphetsad av att [n=30663 läsa om det stundandet demot].

Till viss del beror det självklart på att det helt enkelt har dragit ut på tiden för mycket. Det finns trots allt en gräns för hur länge man orkar hålla uppe entusiasmen och alltför ofta har det ju visat sig att lång utvecklingstid inte alltid innebär högre kvalitet. Sen så måste jag också erkänna att den "förlorade" exklusiviteten gjorde sitt för att minska min tilltro. Inte för att det är just Playstation 3 som går miste om en exklusiv titel - jag äger trots allt både PS3 och Xbox 360 så kvittar det vilken det släpps till - utan för att jag tillhör en av de som anser att det är just exklusiva titlar som kan utnyttja den aktuella maskinens styrkor bäst. I de allra flesta lägen så tror jag att spel mår bra av att enbart utvecklas för en specifik hårdvara - sen är det givetvis trist att vissa inte får chansen att spela det, men det är en helt annan historia.

[v=3489]

Främst bottnar dock min skepsis helt enkelt i att #Square Enix i min mening inte längre är vad de en gång var. Visst glimtar de till ibland - ofta till de handburna konsolerna - men utvecklaren som en gång stod för kvalitet har nu fallit i mjölkningsfällan som så många andra. Nu tror jag inte de bryr sig så mycket om det - de tjänar nog betydligt mer pengar nu än vad de gjorde förut - men jag hoppas faktiskt att det kommer bita dem i arslet till slut.

Förmodligen kommer det inte ske med #Final Fantasy XIII och ska jag vara helt ärlig så kommer jag nog skaffa det jag också, men det som en gång var ett säkert releasedagsköp kan nu lika gärna vänta till rea-lådan.

#blogg

Medlem
Final Fantasy XIII - suget är borta

Märkligt nog har mitt sug ökat på sistone, jag har hyfsat ointresserad tidigare. Har ingen förklaring riktigt faktiskt, men jag tänkte återuppta FFXII igen nu iaf medan jag väntar.

Jag tror inte det påverkar kvaliteten nämnvärt att dom gör till X360 också, iom att det kommer bra mycket senare. Är nog smart att göra lokalisering till västvärlden och fixa X360-versionen samtidigt när det ändå ska dröja minst 6 månader extra.

Jag håller däremot med om att Squeenix har på det stora hela gått ner sig på senare tid. Därför blir jag så glad när jag just nu håller på att spela igenom Chrono Trigger DS, privatimporterad från Nordamerika


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Jag har på senare tider blivit mer och mer sugen på FFXIII. Fast jag vill ha FFvXIII bra mycket mer. Kan inte förklara varför. Sedan tycker jag att vi får fler och fler glimtar och antydningar av att FFXIII kan, om inte återuppliva den gamla känslan, så iaf skapa något nytt. Aja, jag har varit en FF-nörd länge, så det kan ju ha med det att göra. Nu är det bara att fortsätta räkna ner dagarna.

1
Skriv svar