Jakten på Jasper

Medlem
Jakten på Jasper

Det har blivit dags att köpa en ny Xbox 360. Jag råkade krama ihjäl min första. Den höll ändå från releasedagen fram till i fredags, vilket var starkt kämpat.

Hur som helst. Nu när man ska köpa en ny Xbox 360 vill man se till att det blir en "Jasper" -- den nya modell som Microsoft börjat tillverka i sin fabriker sedan oktober 2008. Skillnaderna gentemot de tidigare modellerna är att grafikkretsen nu tillverkas med 65 nm-teknik (istället för 90); att den försetts med inbyggt minne på 256 MB istället för ett externt minneskort (i Arcade-modellen, alltså); att den drar mindre ström och genererar mindre hetta.

För att minimera risken för Röda Ringen är det en Jasper man vill ha. Problemet är att Microsoft inte kommunicerar denna interna revision utåt (vem skulle då köpa alla förlegade och bevisat undermåliga boxar som butikerna har på lager?) och att ett av de enda sätten att se om man håller i en låda med en Jasper är att kika in genom hålet på kartongen som är avsett för butikspersonalen att scanna av streckkoden. Är det en Jasper står det på baksidan av konsolen att den drar 12,1 A (istället för gamla modellens 14,2). Bökigt och mekigt.

Kollade på Webhallen, men där hade man bara gamla sunkmodellen. Mailade PSX Care, och de kommer ange specifikt när de har fått in Jaspers till salu. Har inte hört talas om någon som faktiskt fått tag på en Jasper här i Stockholm. Får se vilka som hinner först.

För den som vill plugga på i detalj om Jasper kan jag rekommendera Anandtechs ypperliga genomgång. När jag skaffat min ska jag fortsätta mitt korståg genom ödemarken i 2008 års näst bästa spel. Även om fläktljudet på maskinen fortfarande kommer driva mig till vansinne.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv
Jakten på Jasper

Releasemaskinerna med kodnamnet Zephyr (som kör CPU och GPU på 90nm) är rateade till 16.5A. Det är dess efterträdare Falcon (kör CPU 65nm och GPU 90nm) som kör på 14.2A.


signatur

"Building the Future and keeping the Past alive is one and the same thing"

Medlem

Varför skickar du inte in den på lagning bara?


signatur

Wai

Medlem
Medlem

Verkar som att Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm haft inne några Arcade Sega Superstar Tennis-Jasprar, men de finns inte kvar längre. Nu säljer de bara Pro och sånt. Jag ska vänta och se vad som händer när Webhallen får in nästa skeppning Arcade-burkar. Gah. Jag har Fallout 3-abstinens.


signatur

Vincere vel mori.

1
Skriv svar