IE suger - jag berättar varför

Antikvitet
IE suger - jag berättar varför

Det finns en del som envisas med att köra Microsofts avträde till webbläsare, Microsofts spottloska i ansiktet på alla webbutvecklare, Microsofts mest eftersatta produkt sedan Bill Gates fick hår på bröstet. Jag talar förstås om Internet Explorer.

I arbetet med den nya layouten upptäckte jag att IE8 (till skillnad från IE7) inte renderar sidan i 100% höjd. Jag felsökte och felsökte och felsökte tills jag insåg att det inte var sidans kod som var felet. Det var själva body-taggen.

Sidkoden innehåller inga konstigheter:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> <html> <head> <style type="text/css"> html { height: 100%; margin: 0; } body { height: 100%; margin: 0; border: 2px solid red; } </style> </head> <body> Hej hej </body> </html>

Men titta på hur det ser ut om du kör IE8:
[http://john.fz.se/dump/test.html]

För dig som inte kör IE8, titta på den här bilden:
[http://john.fz.se/dump/ie8_bugg.png]

Ser det ut som att den röda rutan täcker 100%? Jag blir så trött! Finns det någon workaround för det här?

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
IE suger - jag berättar varför

Lösning: Omvänd alla användare till Mozilla, Opera etc.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Kanske inte så god idé att utveckla mot IE8 då den är fortfarande beta version? Att inte height 100% fungerar tyder på att det är verkligen skadat (Kanske blir bättre med skarpa versionen sedan).


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

ehh, lol? IE har aldrig varit något som jag gillat. FF har så mkt mer.


signatur

Rawr

Medlem

Skulle inte IE8 vara en ganska stor förbättring när det gäller css-kod osv?

Medlem

Varför ens arbeta med IE8 betan? En webbläsare ska följa standarder, inte tvärtom :/

Jag sitter just nu i W7, och den förinstallerade betan(IE8 beta 2) har inga sådana problem(med ditt exempel, dock så lyckas den förstöra en jäkla massa sidor med sin usla csshantering). Däremot måste jag scrolla för att se den nedre kanten, men det gäller även för FF3. Kan det ha med skärmens upplösning att göra? Jag kör i 1920*1200.

Antikvitet

Jag kör också IE Beta 2. Men jag läste någonstans att den här buggen eventuellt är fixad i IE8 RC1.

Om det funkar i din IE8 Beta 2 kan det vara för att sidan renderas i kompatibilitetsläget (vilket renderar som IE7, där det fungerar).


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Lösningen = Installera FireFox.

Medlem

Tycker inte det finns nån webbläsare som är nåt att ha. IE(7) har ett gränssnitt man vill spy på, firefox är minnesläckornas mästare, opera är det enda vettiga jag testat men tyvärr så gnäller varenda sida som har någon form av säkerhet över den webbläsaren.

Medlem

Internet Explorer har ingen konkurrent - jag berättar varför.

Eller ja... på medium stora och stora företag med Microsoft Miljö alltså. Som ni säkert vet är Microsoft ganska marknasledande på klient plattformar. Det innebär att de flesta företag även har en Microsoft miljö där de anställda köra Windows XP eller Windows Vista. Internet Explorer i en sådan miljö gör att man kan snäppa upp säkerheten kan rejält, alla inställningar i browsern går i princip att hanteras centralt. Vad som anses som betrodda platser, om tredjeplats mjukvara som adobe flash får köras eller ej, att användaren inte stänger av Protected Mode (Om man har Vista) eller phishingfiltret, osv. Eftersom det är en Microsoft produkt kan man även skjuta ut uppdatering så att den alltid är uppdaterad. Ingen annan kan erbjuda något sådant i dagsläget.

Att Internet Explorer tolkar standarder lite tokigt är något en begåvad webbutvecklare kan lösa, men visst ibland blir man irriterad. Men Microsoft blir lite bättre på det efter varje version.

Antikvitet
Skrivet av Eruku:

Men Microsoft blir lite bättre på det efter varje version.

I beg to differ, dear sir. Layouten funkar i IE7 men inte i IE8b2. Crapshit!


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Det kommer säkert fungera när RC1 kommer.

Medlem

Jag är ingen webutvecklare så jag har en fråga, vad är det du vill åstadkomma? Jag får exakt samma resultat i IE7, IE8 och FF med den koden.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Inaktiv
Skrivet av John:
Skrivet av Eruku:

Men Microsoft blir lite bättre på det efter varje version.

I beg to differ, dear sir. Layouten funkar i IE7 men inte i IE8b2. Crapshit!

I second that oppinion.

Medlem

För mig är rutan mer än 100% i IE8 (v8.0.7000.0 64-bit), då jag måste scrolla en liten bit för att se de röda där nere. Exakt samma med FF3.1b2.

Antingen är det fel på båda mina webbläsare, eller så funkar båda.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Hur ser det ut i IE6 då?

Medlem
Skrivet av qweex2:

För mig är rutan mer än 100% i IE8 (v8.0.7000.0 64-bit), då jag måste scrolla en liten bit för att se de röda där nere. Exakt samma med FF3.1b2.

Antingen är det fel på båda mina webbläsare, eller så funkar båda.

Samma här den täcker mer än 100% får scrolla väldigt lite för att se nedre kanten.


signatur
Medlem

Måste också scrolla ner lite. Kör Chrome.

Medlem

Att man måste scrolla för att se hela sidan beror på att bordern (den röda kanten) renderas utanför <body>. Det är korrekt beteende. Totala höjden på sidan blir alltså 100% + 2px + 2px.

Medlem

Hmm.... kör RC1 här ( ie8 ) och det verkar se rätt ut iallafall.

Antikvitet

Det verkar som att MS fixade buggen i IE8 RC1.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar