Bra ledare i MMO = bra ledare i affärsvärlden?

Robot
Bra ledare i MMO = bra ledare i affärsvärlden?
Inaktiv
Bra ledare i MMO = bra ledare i affärsvärlden?

"Att grinda kanske är mer meningsfullt än du tror."

Vad har grinda med ledarskap att göra? hehe.

ne men seriöst.
Jo jag tror det kan vara riktigt bra träning faktiskt., spela spel är lärorikt, inte ett verk av satan!

Medlem

Stämmer säkert, och tror att folk som tycker om att leda lag i BF2, Arma och liknande är säkert också ledartyper som kan ha många bollar i luften.
Finns väldigt lite av det i mig så jag brukar köra lonewolfstilen, i arbetslivet och som gamer.

Medlem
Skrivet av Psychoholic:

"Att grinda kanske är mer meningsfullt än du tror."

Vad har grinda med ledarskap att göra? hehe.

Hmm.. tålamod? Målfokuserad?

Medlem

Var på en föreläsning på fmx mässan i Tyskland och lyssnade på en kille som anställt sin guildmaster från wow som VD i ett av sina företag.

Kanske dags att lägga till gilleledare i sitt CV..

Inaktiv

Stämmer helt och fullt. För att bli en framgångsrik ledare måste man kunna organisera, multitaska, ha peopleskills, kunna lösa konflikter.. Både i affärsvärlden och spelvärlden. Ju komplexare spel desto bättre träning för verkliga livet. Hade jag varit boss för ett stort guild i t.ex EVE hade jag absolut satt det på mitt CV om jag skulle söka en position som kräver ledarskapsförmågor.

Hörde även att folk föreläste om just detta på DH i sommar.

Medlem

läskigt om Donald Trump börjar leta efter folk i t.ex WoW.. You are fired!

Medlem

Till viss del kan det nog stämma men kan ju fråga sig vilka kriteriet dom kollade.

Vara gilles ledare kräver inga extra kunskaper kan vilken jeppe som helst bli och vara lyckat.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

helt klart så kan man nog utveckla sina ledare skills i ett mmorpg spel, eller i vilket teamwork spel som helst, men nu så har inte alla denna ledar-personlighet, och jag tror det kan vara lite svårt att få denna om man inte föds med den,

Jag tror det handlar lite om genetik också, det finns dem som föds som ledare, och dem som följer, vilken av dem man är, vet man nog själv under rätta omständigheter,

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Till viss del kan det nog stämma men kan ju fråga sig vilka kriteriet dom kollade.

Vara gilles ledare kräver inga extra kunskaper kan vilken jeppe som helst bli och vara lyckat.

Kika på själva rapporten, där står det utförligt: http://www.seriosity.com/downloads/Leadership_In_Games_Serios...

Medlem

Å andra sidan visar många som spelar upp sidor med aggressivt beteende, dålig självdisciplin (jag menar, hur många är inte beroende av wow) och andra konstiga beteenden. Varje framsida har en baksida...

Medlem
Skrivet av KiWi:

Å andra sidan visar många som spelar upp sidor med aggressivt beteende, dålig självdisciplin (jag menar, hur många är inte beroende av wow) och andra konstiga beteenden. Varje framsida har en baksida...

nu menar du väl såklart alla fjortisar som spelar mmorpgs, oavsett ålder hehe:P

Medlem

Roligt att etablerade företag vågar ge sig på seriösa analyser av spelvärlden!

Det skulle ha varit roligt om de hade kunna göra tydligare kopplingar till ledarksapet i organisationer idag och inte bara dra slutsatser om hur det kommer att se ut imorgon.

Tanken har faktiskt slagit mig vid ett flertal tillfällen att många organisationer kunde ha en del att lära av hur man är "organiserad" i denna typ av spel:

Citat:

The most important conclusion, however, was that game environments make leadership easier.

Mål, multitasking, delegering, rollbeskrivningar, uppföljning, tålamod, metodik, kommunikationskanaler osv - listan på vad en bra guild gör som direkt kan översättas till näringslivets verksamheter är ganska lång...

Medlem

Det låter ju bra detta då jag varit både guild ledare och raid ledare i EQ2

Medlem

Jag har varit ledare i Day of Defeat, både som klanledare och "manager" för bästa europeiska klanen på den tiden. Ingick väldigt mycket konfliktlösande, organisation och mycket annat. Slutade med DoD och började spela WoW som avkoppling. Slutade med att jag nu är Guildledare för en casualguild som är lite up and coming på raidfronten.

Tror inte riktigt jag valde att bli ledare för nått av det, utan blev så bara för att jag är en sån som hellre tar tag i saken än att låta den rinna iväg. Om jag är en bra ledare eller ej, det vet jag inte. Men visst blir man bättre om man utövat en sån roll i ett "spel" om man nu kan kalla cs, dod, wow för spel nuförtiden.

Inaktiv
Skrivet av ghoül:

Jag tror det handlar lite om genetik också, det finns dem som föds som ledare, och dem som följer, vilken av dem man är, vet man nog själv under rätta omständigheter,

Jag håller med dig fullständigt. Det finns många exempel där en person tror han är stor, tuff och bättre än andra; varit den som fallerat först. En "naturlig" ledare kan vara vem som helst, även den mest obetydliga lilla nollan i andras ögon.

Skrivet av Segas:
Skrivet av ghoül:

Jag tror det handlar lite om genetik också, det finns dem som föds som ledare, och dem som följer, vilken av dem man är, vet man nog själv under rätta omständigheter,

Jag håller med dig fullständigt. Det finns många exempel där en person tror han är stor, tuff och bättre än andra; varit den som fallerat först. En "naturlig" ledare kan vara vem som helst, även den mest obetydliga lilla nollan i andras ögon.

Exakt kolla bara på George Bush. Kan han kan jag.8)


signatur
Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av ghoül:

Jag tror det handlar lite om genetik också, det finns dem som föds som ledare, och dem som följer, vilken av dem man är, vet man nog själv under rätta omständigheter,

Jag håller med dig fullständigt. Det finns många exempel där en person tror han är stor, tuff och bättre än andra; varit den som fallerat först. En "naturlig" ledare kan vara vem som helst, även den mest obetydliga lilla nollan i andras ögon.

Uh oh - frågan om arv och miljö är fortfarande superhet om man pratar med psykologer och sociologer idag... ^^
Helt klart är att vissa saker kommer med arvet, men det är också en mycket stor del som handlar om den miljö man växer upp i.

1
Skriv svar