Mercury Meltdown Revolution

Robot
Mercury Meltdown Revolution

Nintendo Wii är mer party än action. Våld och blod ses sällan till, istället handlar det påfallande ofta om partaj och glatt handkontrollsviftande. Som i det senaste Mercury Meltdown-liret.


Medlem
Mercury Meltdown Revolution testat

Du säger nästan bara bra saker om spelet men ändå får den bara en tvåa ?:O

Medlem
Skrivet av Famest:

Du säger nästan bara bra saker om spelet men ändå får den bara en tvåa ?:O

Tänkte precis samma sak.

Medlem

Hur går multiplayer-delen till? Är det den som kommer i mål först vinner, eller coop av något slag, kanske?

Medlem

Värt att nämna någonstans är kanske att detta är en någorlunda maskerad rip av Archer McLean's Mercury till PSP? I övrigt måste jag instämma med tidigare kommentarer

Inaktiv
Skrivet av Jarulf:
Skrivet av Famest:

Du säger nästan bara bra saker om spelet men ändå får den bara en tvåa ?:O

Tänkte precis samma sak.

Kom nu ihåg att hos FZ är inte en tvåa ett dåligt betyg.


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Medlem
Skrivet av morsan:
Skrivet av Jarulf:
Skrivet av Famest:

Du säger nästan bara bra saker om spelet men ändå får den bara en tvåa ?:O

Tänkte precis samma sak.

Kom nu ihåg att hos FZ är inte en tvåa ett dåligt betyg.

Beror väl på hur lågt man väljer att sätta ribban?
Läser du de senaste 5 recensionerna innan denna som fått 2 i betyg så borde detta spelet få iaf 3. Det är ett 20% högre betyg.

Edit: Jag vill naturligtvis inte basha på något betygsystem här, men man kanske skulle vilja anpassa nuvarande system för 2000-talet och dess komplexitet med gyros i kontrollerna, 3d-acceleration, patch-frenzys, dubbla joysticks samt d-pad på samma kontroll, etc...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Värt 3 tycker jag, 2 är väll lite väl lågt om det nu är så kul!?

Medlem

Haha, ibland är jag glad att jag inte har en wii... verkar måttligt kul


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Medlem

Spelet är riktigt roligt som pusselspel i samma genre som tetris. Om man förväntar sig ett partyspel förstår jag att man blir grymt besviken dock... Verkar som recensenten är helt ute och cyklar och sågar ett spel på mutiplayerdelen när det är lika irrelevant som multiplayerdelen i t.ex. Metroid prime 2.

edit: Nåja, lite hård var jag kanske. Hade betyget passat ihop med recensionen hade jag kanske inte klagat

Medlem

Håller med om att det var konstigt betyg med tanken på recensionen.

Medlem
Skrivet av morsan:

Kom nu ihåg att hos FZ är inte en tvåa ett dåligt betyg.

Finns det nån guide till vad dom olika betygen betyder? Jag trodde att två var dåligt

(Ja, jag blev lika förvirrad av betyget kontra den positiva recensionen som många andra)


signatur

I never hate in plural.

Flakmonkey
Skrivet av Bwerf:

Finns det nån guide till vad dom olika betygen betyder? Jag trodde att två var dåligt

(Ja, jag blev lika förvirrad av betyget kontra den positiva recensionen som många andra)

http://www.fz.se/artiklar/article.php?id=405

Medlem

Tackar (tycker iofs fortfarande att recensionen var mer positiv än medel )


signatur

I never hate in plural.

Inaktiv

Håller med om att det är ett konstigt betyg med tanke på recensionen. Hela recensionen är för övrigt ganska skum och dålig.

Inaktiv

grymt kul spel tycker jag!

nj
Medlem

Ställer mig till skaran som tycker betyget är konstigt med tanke på texten.
Av allt positivt som sägs om spelet så låter det som att det är iaf ett bra spel, särskilt om man är flera som spelar. Varför fick spelet en tvåa då (som är okej enligt FZs betygsskala, när bra är tre)?

Med kommentarer som;

Citat:

Kontrollen däremot är det som gör spelet till vad det är. Mercury har tidigare släppts i Sonys regi till PSP och Playstation 2, men först med wiimoten kommer spelet till sin rätt. Det här spelet är skapat för wiimoten, eller snarare kanske kontrollen skapades för just sådana spel. Bara tanken på att spela Mercury med en gammal PS2-kontroll får mig att rysa av obehag.

Citat:

Mercury Meltdown Revolution är ett intelligent, roligt och bra pusselspel som fullt ut visar vad wiimoten går för.

Citat:

Däremot är det väldigt roligt om man är flera spelare; att köra själv är föga underhållande, om man nu inte är extrem-fan av klibbiga kvicksilverbollar då förstås.

Citat:

Överlag är Mercury Meltdown Revolution ett roligt partyspel.

Citat:

Att slå sig ned med polarna en stund i soffan och kasta runt en kvicksilverblobb i diverse sliriga omgivningar kan göra lördagskvällen till en höjdarkväll.

...så har jag svårt att förstå att det "bara" är ett okej spel betygsmässigt, för det låter mycket bättre än så i texten.
Det tredje citatet, att det av recensenten inte anses vara särskilt roligt att spela ensam, men ändå väldigt roligt när man är flera, tillsammans med kommentaren om att man måste låsa upp multiplayerläget via singelplayer är väl egentligen det enda riktigt negativa som sägs om spelet.

Tyvärr så är väl mixen av beskrivningar av spelet lite väl stor i mitt tycke. Först är det ett partyspel (hmm, nehepp, inte en singstar-kopia eller dance dance revolution-variant, har det en guitarr då?), sedan ett pusselspel och sedan partyspel igen? Ser mer ut som ett pusselspel än partyspel vad jag kan se, vid första anblick så påminde det mig till viss del om det gamla Playstation-spelet Kula World/Roll Away, men men, alla har vi väl olika åsikter om vad som är partyspel.

Medlem

nj: Det är ett pusselspel av mycket hög kvalitet i singleplayerdelen. Däremot så finns det, så som i många andra spel, ett upplåsbart partyläge. Att det är dumt att man måste klara fram det är förståeligt. Men det är mera att se som en bonus. Lite minispel, som i och för sig kan var nog så kul på några stycken en lördagskväll. Men det är så att säga en bonusgrej i spelet.

Det är märkligt att man bedömer spelet utifrån partyläget. I så fall är det inte konstigt om det bara får en 2:a för det finns mycket bättre partyspel till Wii. Däremot finns det inget bättre pusselspel för ensamspelare.

Medlem

Jag vill bara lite passivt sälla mig till skaran som tycker att betyget inte matchade recensionstexten.

Medlem

Tycker det var skitskoj att spela det, singelplayerläger är roligt att spela även om man är flera personer för då kan man sitta och diskutera taktiker och även turas om mellan banorna så man inte blir så trött

1
Skriv svar