Nightgibb kan förbjudas

Robot
Medlem
Nightgibb kan förbjudas

Åldersgräns och alkohol försäljning, det skulle få mig att fundera på det iaf.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Skrivet av SoniC:

Åldersgräns och alkohol försäljning, det skulle få mig att fundera på det iaf.

Sprit blir man ju bara kåt av, då vill man inte sitta och gibba!

Medlem

Idioter det är vad dom är.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Krävs det inte öl- och vinrättigheter för att sälja alcohol på ställen? Och en annan intressant sak:

Citat:

Lagen är från 1982 då internet- och spelcaféer inte fanns i vartannat kvarter.

...det finns INTE internet- och spelcaféer i vartannat kvarter, tvärtom. Det är sällsynt, iallafall med något som borde klassifieras som ett spelcafé. De flesta hittas i nåt snabbköp, nån biljardhall eller liknande.

Kolla te.x på något vi har runt i Skåne, Game Center. Ingen sprit, ingen alchohol alls...bara ungdomar som hellre sitter och spelar med (eller mot) varandra än att ränna runt i stan och bli full.

....och sitta i internetcaféer ska bli olagligt? Vem ska starta ett nytt sen? Svenska Spel aka. Staten? Det finns TONVIS med pengar i spelcafé branchen....dom har kanske insett det nu.

Jävla gnidare!

Medlem

Kommunism!
Fast, eh, nåväl, lite lagom dumt tycker jag. Jag håller faktiskt med Segas, att även om jag stör mig på en hel del fjortisgamers så är det bättre än att de är ute och ränner med spritflaskor i händerna. Det borde ju nästan sponsras av staten. (spelcaféer, inte sprit åt småbarn )

Inaktiv
Skrivet av Gagoff:

Kommunism!
Fast, eh, nåväl, lite lagom dumt tycker jag. Jag håller faktiskt med Segas, att även om jag stör mig på en hel del fjortisgamers så är det bättre än att de är ute och ränner med spritflaskor i händerna. Det borde ju nästan sponsras av staten. (spelcaféer, inte sprit åt småbarn )

Hahaha, den sista parentesen räddade dig där.

Inaktiv
Skrivet av Gagoff:

Kommunism!

jasså? så vi ska få något tillbaka av det här?
yay! förbjud nightgibb pliz!

Inaktiv

Det känns något (läs väldigt otroligt extremt) nyttigare att spela hela natten än att kröka.

Någon bör skälla ut tillståndsenheten i Örebro tills de lägger ner tvisten och ber Internetkafé-ägaren om ursäkt.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Skrivet av SgtKelly:

Det känns något (läs väldigt otroligt extremt) nyttigare att spela hela natten än att kröka.

Frågan är dock hur många som aktivt gör valet mellan att kröka och gejma. Och hur många nightgibbande tonåringar som skulle börja supa som galningar om de inte kunde hänga på internetcaféer på fredagkvällarna.

Jag var en snäll tonåring som gejmade och lärde mig 3d-grafik på helgnätterna eftersom jag inte ville umgås med de dryga killarna som festade. När datorerna gick sönder tänke man knappast: "hmm..vad ska vi göra nu...jag vet, vi går och super!"

Nu kanske inte alla kids tänker som vi gjorde för tio år sedan, men kan man tänka sig att supa och göra trakten osäker så väljer man väl ändå det över en nightgibbsession på ett internetcafé?

Medlem

Är väl på tiden att någon tar kvasten och föser ut geeksen till riktiga livet


signatur
Medlem

skillnaden är väl att alla inte har en flippermaskin hemma medan de flesta har en dator. internetcafén och nightgibb är ju bara en social konstruktion - ett sätt att samlas och träffa personer man annars bara pratar med över internet. jag tycker lagförslagligt är urbota dumt av detta skälet och det faktum som många redan pekat på: vad ska ungdomarna göra under nätterna när det inte kan sitta vid datorn?
kan ta mig själv som exempel då jag när jag tappade intresset av att tävlingsspela counter-strike snabbt ökade min alkoholkonsumtion å det grövsta.
internetcafén är faktiskt till stor del vår tids fritidsgård.

Inaktiv

Nån som kan telefonnumret till tillståndsenheten? Jag tänkte ringa ett samtal (eller flera) imorgon.

Medlem

Den stora skillnaden är egentligen hur man kan göra av med pengar och hur man kan bli beroende. Nightgibb är som regel en fast kostnad, eller i vilket fall kan du inte påverka kostnaden själv.

Poängen med att ha tillstånd och 18-års åldersgräns på flipper och arcadespel liksom på Jack vegas-maskiner, är att det finns risk att ungdomar av beroende stoppar slant efter slant i dem. Nu har jag inte spelat så mkt flipper, men desto mer arcade-spel, men skulle ändå gissa att du kan göra av med en 500:- per timme om du är riktigt usel och riktigt störd... Det kan du aldrig på ett nightgibb...

Medlem
Skrivet av Segas:

Nån som kan telefonnumret till tillståndsenheten? Jag tänkte ringa ett samtal (eller flera) imorgon.

Tja, [http://gulasidorna.eniro.se/query?what=kli&search_word=tillst...] kanske är en början?

Kontaktuppgifter
Växel 21 10 00
Antidiskrimineringsbyrån 21 10 31
Konsumentbyrån 21 10 60
Kundtjänst, Samhällsbyggnad 21 21 00
Medborgarkontoret 21 10 80
Näringslivsfrågor, Växel 21 10 00
Patientnämnden 602 27 40
Stadsarkivet 21 10 75
Stadsbiblioteket 21 61 10
Tillståndsenheten (serveringstillstånd för restauranger) 211240, 214101
Tolk och översättarservice 21 41 79
Turistbyrån/Destination Örebro 21 21 21


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Ööh... skämtar nån med mig?

Medlem

Shiiit fan här drabbar inte mig fan det här juh helt fel. Jag skriver gärna på ett klago brev/namnlista för att förhindra det här. Det ska väl bara att be om tillstånd ifrån föräldrarna inget mer än så, inte någon j-vla tillståndsenhet.

Medlem

hurida=huruvida ?

Men snälla. hela den här grejen med att säga att man sitter inne och spelar dataspel istället för att vara ute och supa är så jäkla trångsynt så det är inte klokt.
Det går att kontrollera sitt drickande.
Det går att vara social utanför datorn.

Dra inte saker till sin spets. Det blir så fel då. Som att bara för att man dricker är man en idiot som är ute och slåss. Känns snarare som en ursäkt för datanördar när dom inte vill vara sociala. Vilket dom ofta inte är.

Medlem

Men det är fortfarande föräldrarnas ansvar om ungen sitter på it cafe 24/7 så då ska föräldrarna ingripa om så behövs. Och är man över 18 så får man ta sitt eget ansvar helt enkelt.. Vill man gejma så gejmar man så är det bara punkt slut.

Medlem

argh asså fan man blir tokig, inte för att det stör mig direkt men vafan ska staten va o pilla på skit saker som inte alls e fel?
Fan e ju föräldrars jobb o se till att ungarna inte spelar bort hela månads pengen på it café... och btw e det inte bra att en del av ungarna håller sig inne istället för att gå ut o riskera att hamna i bråk o vandalisera på stan? Det e brist på cash och vettiga aktiviteter som gör så att folk går ut och "röjjer" på stan eller i sin kommun som o tända eld på skolor ellr så. E det nån som träffat 14 åriga super agressiva cs-kids så tänker man tur att han inte e ute o röjjer..

Medlem
Skrivet av Punchbag Polly:

Men snälla. hela den här grejen med att säga att man sitter inne och spelar dataspel istället för att vara ute och supa är så jäkla trångsynt så det är inte klokt.
Det går att kontrollera sitt drickande.
Det går att vara social utanför datorn.

Dra inte saker till sin spets. Det blir så fel då. Som att bara för att man dricker är man en idiot som är ute och slåss. Känns snarare som en ursäkt för datanördar när dom inte vill vara sociala. Vilket dom ofta inte är.

Det kanske beror på att alla andra bara super och slåss hela tiden

Nejvars, håller med dig. Det går inte att dra en parallell mellan att inte spela spel och att supa och slåss. Jag tycker att om de som borde veta säger att det fungerar bra så kan gott tillståndsmyndigheten lägga av. Fast tyvärr så brukar det ju gå en del prestige i sådana här grejer, så det lär ju inte hända.

Vill även gnälla på alla som säger att "någonting borde göras"!
Vafan, är det så jävla viktigt så sitt inte och gnäll för er själva,
GÖR någonting istället! :evil:
Ingen är omyndig när det kommer till myndighetskontakter.
Tycker ni att någonting är fel så gör ett jävla liv istället för att wina.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av BalrogSLS:

hurida=huruvida ?

OffTopic: 2 inlägg och börjar redan muppa på stavfel?

OT: Detta är ju verkligen lite småroligt att läsa om, hur kan dom direkt dra paralell mellan spelmaskin och nattgibb?... Dom lär ju inte satt speciellt kompitenta personer inom området på detta lagförslag.... suck...

Inaktiv

"Night gibb" LOL....
aldrig hört talas om det innan...värsta fjortis namnet....
jag ska köra en gory into bits på dig...at night!...oleoleoleååå


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem
Skrivet av LeaD:

OffTopic: 2 inlägg och börjar redan muppa på stavfel?

han vet hur man skaffar vänner - snabbt.

Är det någon mer än jag som har tänkt tanken att detta mycket väl kan spilla över på exempelvis dreamhack?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Läste samma sak för drygt 2 år sen, men ännu har det inte blivit nån ändring. Nattgibben står för ca 30% av den totala inkomsten på stora internet caféer, om inte mer.

Har själv jobbat på ett IT café i drygt ett år, jobbade i stort sett bara nattgibb under den tiden.
Medelåldern låg på 14-15 år varje natt. Kunde ofta stöta på folksom inte såg ut att vara äldre än 10 år. Vi funderade många gånger på att sätta en åldersgräns på 16 år men för att en kväll skulle vara godkänd krävdes att åtminståne 3/4 av datorerna användes. Va knappt att vi uppnådde det, trots alla småglin.

Ett internet café kostar ÄCKLIGT med pengar att sköta, säg 100+ datorer som måste uppgraderas vartannat år, stor lokal = svin dyr hyra om man vill ha det centralt. Som personal tjänar man det minsta möjliga och jobbet kan vara stressigt som satan.

Kommer ihåg ett samtal jag fick en kväll innan gibbet hade börjat, kö på ca 30 pers och jag står själv i kassan. Så ringer en orolig mamma och frågar om hennes son är där och spelar. Säger att det är väldigt stressigt och att jag inte har tid att leta efter hennes son just nu. Då skriker hon i luren "Ni ska ha koll på våra barn!". Skrattade åt henne och slängde på luren.

Som BlackBurn säger, det är föräldrarnas ansvar att hålla koll på sina snorungar. Låter man sin 10 åriga snorunge sitta och spela dataspel på nätterna mitt inne i storstan så är man en jävligt usel förälder, och det verkar finnas en hel del av dom.

Medlem

Staten - Vi pillar på allt!

...:evil:

Medlem

Staten - Vi pillar på allt!

...:evil:

Btw: som Mack sa, föräldrarna har inte så mycket koll på sina barn, brukade själv gå på It-café ibland, men nightgibbade inte eftersom jag föredrog lan med mina vänner, dock känner jag personer som nightgibbade varje vecka och deras föräldrar hade ingen koll alls, dom hade lika gärna kunnat vara ute och knarka ihjäl sig på tunnelbanan...

Medlem

Spekulativt vet myndigheter aldrig vad dom tvistar om. Dom har bara papper och teoretisk fakta bakom sig. Jag håller med massvis i denna tråd att flera sitter och spelar istället för att supa. Men att bara nämna de två som alternativ till kvälls och nattunderhållning är ju ohållbart. Finns andra saker att göra på nätterna, och många andra val är också ganska mycket sämre än att sitta på ett "säkert" ställe och spela.

På den tiden det begav sig för mig, när begreppet ändå var ganska nytt visste min morsa var jag var, och det var skönare för henne. Dock var det bara en helg på tjugo som jag spelade, men den helgen var nog bäst för henne

Medlem
12
Skriv svar