Gejmingmånaden - dag 1

Flakmonkey
Gejmingmånaden - dag 1

Jag är en en dag in på gejmingmånaden och hittills har det varit en stor framgång. Visserligen så har jag inte spelat hela dagen - käkad middag hos en kompis - men jag har ändå tagit mig en bit in i #Resistance 2 och om inget oförutsett händer så bör jag nog klara av de innan helgen är till ända.

Fantastiskt bra spel är det för övrigt och det förtjänar verkligen sin plats på vår lista över årets spel, personligen skulle jag nog lägga det ännu en bit högre - om jag nu går efter hur det varit hittills. Det märks verkligen att det har utvecklats av en studio som #Insomniac Games som ligger bakom det. De tillhör i mina ögon den kategorin av utvecklare som alltid levererar välgjorda och roliga spel och #Resistance 2 är inget undantag.

Är det nyskapande? Nej inte direkt. I grunden är det trots allt en förstapersonspangare som - även om det har en någorlunda unik handling (inte ren futuristisk scifi men inte heller realism), två kampanjer (single och coop), ett flerspelarläge med intressanta nymodigheter och finurliga vapen - går ut på att skjuta allt som ser det minsta hotfullt ut. Det har dock putsats till den milda grad att jag har svårt att hitta några riktiga skönhetsfläckar. Självklart kan folk hitta saker att klaga på eftersom det är linjärt, innehåller aliens, etc etc, men även om man inte gillar såna grundläggande bitar (som enbart är en fråga om tycke och smak) så måste jag ifrågasätta de som klagar på hantverket.

Jag har dock funderat över en sak gällande #Reisistance 2 eller snarare många av de recensioner man läst om det. Varför klagar folk på de "osynliga" monstret som kan döda en med ett slag? Det är något som återkommer i åtskilliga recensioner och jag förstår verkligen inte vad den stora grejjen är. Visst kan det vara trist att dö på ett slag, men det är ju inte som så att de är omöjliga. I ärlighetens namn är de faktiskt en av spelets lättaste fiender och även om de nu skulle varit svåra så förstår jag inte heller det argumentet. Varför har en hög svårighetsgrad blivit någonting dåligt i spel? Det stör jag mig något enormt på rent generellt faktiskt. Numera bjuder spel på utmaningar på tok för sällan. Självklart är det inte "kul" att behöva spela om längre sekvenser, men det är en härlig känsla när man till slut klara av en sån passage. Då kan man känna sig lite stolt istället för att ta sig igenom ett spel och sen bli förbannad för att det tog slut så fort. Men men, det är en diskussion för framtida blogginlägg.

Förresten så har jag tagit ett beslut gällande vad jag ska spela efter #Resistance 2. VIsserligen vet jag fortfarande inte exakt vad jag ska lira, men jag har iaf beslutat mig för att det ska vara ett PC-spel, så har du några förslag så kom med dem här och nu

#blogg

Medlem
Gejmingmånaden - dag 1

Left 4 Dead!

Medlem

Nu kan du ju faktiskt inte säga att du skulle ha lagt det högre på listen över årets bästa spel om du inte har spelat varje spel på listan. Nå?

Flakmonkey
Skrivet av LoCK:

Nu kan du ju faktiskt inte säga att du skulle ha lagt det högre på listen över årets bästa spel om du inte har spelat varje spel på listan. Nå?

På min personliga lista hade det kommit högre ^^

Medlem

Håller med dig om de osynliga monsterna, ett skott med hagelbössan räckte, otroligt simpelt.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

Kunde köpt lite gamla klassiker på Steam under mellandagsrean. Jag tycker faktiskt att Painkiller är sjukt roligt! Left4Dead körde vi på lunchen varje dag månaden innan jul, det är otroligt när man kör det i LAN. Inte lika roligt över nätet med VOIP men fortfarande grymt, och inte särskilt roligt själv. Har svårt att komma på några aktuella PC-only spel annars just nu. Har dock hört att Obliv... jag menar Fallout3 gör sig bättre på PC.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Jag ska sätta mig ned och lira igenom Vietcong och expansionen First Alpha, blir många timmars spelglädje
Sedan så har jag Hidden and Dangerous 2 och Sabre Squadron att lira igenom för 30:de gången, jag tröttnar aldrig på det spelet

Medlem

Day of the Tentacel!


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av FiestaFredrik:

Left 4 Dead!


signatur

Rawr

1
Skriv svar