Mellandagsbutter

Inaktiv
Mellandagsbutter

FarCry 2 är ett B-spel. Åtminstone 7 timmar in i spelet och jag ser fortfarande inget ljus i tunneln. Inte ens om jag fick jaga Timon & Pumba över savannen skulle jag bli nöjd. Eller jo, förstås.

Enligt diverse recensioner i både tidningar och på nätet ska det ju vara ett hemskt bra spel. Men det är det ju inte. Har vi spelat samma spel kan man fråga sig. Enligt mig har Ubisoft återigen bevisat att de bara klarar av att göra ganska bra spel, inte mer.

Först kände jag mig ur form, senn blev jag bara sur och till slut dammade jag av både Goldeneye och Halo och fick, till min lättnad, konstatera att kontrollen i FarCry 2 suger mer än rejält. Till viss del går det att skylla på vapnens rekyl. Närstrider är inte att tänka på eftersom vapnet flänger omkring och täcker hela skärmen. Panik är bara förnamnet. Tack för att snipern finns.

Vilket leder oss in på nästa stora hjärnsläpp. Det går att ha på sig fyra olika vapen samtidigt. So far so good. Men de är uppdelade i kategorier. Tyvärr är macheten orubblig. Då är vi nere på tre. I kategorin enhands-vapen har vi olika slags pistoler. Värdelösa. Hamnar man i närstrid med tre grobianer utrustad med bara en pickadoll är det lika bra att dra ner byxorna direkt. I kategorin jättetunga vapen har vi raketgevär osv. Men också kulsprutor med så kraftig rekyl och skitkass träffsäkerhet att de är helt omöjliga att använda. I sista kategorin har vi alla roliga och bra vapen. Snipers, AK-gevär, shotguns. You name it. Men du kan bara använda ett. Jo det är sant. Obegripligt.

Säg att du vill inta en borg. Du utrustar dig med ett snipergevär. Banar din väg in. Då börjar närstriderna. Ska du använda pickadollen eller raketgeväret? Visserligen kan man ta upp döda iskars vapen så allt hopp är inte ute. Men tänk på att snipern försvinner.

Appropå iskarna. Normalt sett anklagas de för att vara hjärndöda och ivriga att möta döden. Jag väljer hellre det framför iskarna i FarCry 2.

Så fort de får syn på dig förvandlas de till blodhundar med ett orubbligt luktsinne. De vet exakt var man är. Spring som en dåre, sick-sacka mellan några buskar, släng dig bakom en palm och be till gud. Det kommer inte hjälpa. Det enda du åstadkommit är att du tappat bort dem. Djungeln fungerar som ett kamoflage. Absolut inte för dig men för dom. Det är helt otroligt frustrerande. I andra situationer kan det isället bli en aning skrattretande när man i fjärran ser en vanlig personbil komma brummandes över slätten i full fart. I bilen sitter en ilsken ensam liten isk med blod i blick. Tyvärr ser han inte att jag klart och tydligt står på bilflaket bakom en fastmonterad kulspruta. Han buggar ur sin bil och tar upp sitt vapen och börjar skjuta. Jag skrattar till och sätter några kulor i hans mångpolygonade men stela kropp. Han reagerar inte förens den tionde kulan penetrerar honom. Blodet sprutar men försvinner i samma sekund. Han lägger sig ner och somnar in.

Sedan har vi alla dessa retfulla vägspärrar som för tankarna tillbaka till NES-tiden då omsorgsfullt slaktade fiender åter väcks till liv så fort man knallat några skärmbilder bakåt. I detta fall efter varje sparning. Och spara gör man ofta eftersom döden väntar bakom varje krön. Oftast vill man bara från punkt A till B utan komplikationer. Särskilt under ett uppdrag. Nu kan man tänka sig att det bara är att blåsa förbi vägspärrarna med sin nysnodda bil. Icke. Efter bara några meter smattrar det i ryggen och en fiendepatrull har buggat fram. För övrigt kan det här inträffa även om man inte passerat en vägspärr. Kul.

Grafiken är förstås bländande vacker, även för mig utan HD-tv, i ungefär 1 timme. Sedan inser man hur tråkigt uppbyggd världen är. Mycket kopiera, klistra in. Efter någon timme skiter jag fullständigt i hur verklig elden ser ut eller hur fin solnedgången är. Förvisso blir utforskning roligare med en vackrare spelvärld men det ger extremt dålig utdelning. Det finns inget att leta efter förutom diamanter. Under en upptäcktsfärd vandrade jag in i en vacker älvdal med ett avslutande vattenfall. Sagolikt javisst. Dolt lite högre upp såg jag en hängbro och en fiendefästning. Efter lite möda hade jag smugit upp, dödat ett tiotal iskar och förväntade mig någon form av belöning. Inte ens en sketen diamant fick jag. Samma besvikelse mötte jag efter att ha tagit ut ett helt fort några km längre bort.

När man väl börjat leta fel är det inte lätt att sluta. Någon som tänkt på ljudet? Jag har surroundljud och när fienderna börjar snacka kommer ljudet från alla håll. Det går inte att lyssna sig till var de är. Pang du är död. Bilens fysik och uppförade måste vara kodat av en praktikant. Inga sladdar. Bara stopp, stanna, sväng. Kartan i bilarnas GPS snurrar efter vad som är framåt för spelaren istället för att visa norr på kartan hela tiden vilket medför att man helst vill sitta med den större kartan framför sig när man kör.

Spelar jag på fel sätt? KAN man spela på fel sätt?

Det här måste återigen vara ett tecken på masspsykos. Förra gången handlade det om GTA4 även om det till skillnad mot FarCry 2 inte riktigt är ett B-spel.

Just nu känner jag mig lika lurad som när jag köpte Mission Impossible till N64.

Haha shit va fjantig jag känner mig. Skit samma, Gott nytt år på er och skriv några rader om vad ni tycker om spelet!

mvh J

#blogg


signatur

lugn, dä ordner sig.

Inaktiv
Mellandagsbutter

Håller med, Mission Impossible till N64 var verkligen uselt.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Mission: Impossible till N64 var ju bra! Eller tja, lite i alla fall. Fick bra i Super PLAY om jag minns rätt, annars så skulle vi inte ha haft det här hemma.

Minns klart och tydligt när min bror spelade uppdraget där man var servitör etc. Det var speciellt.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Inaktiv

Tja, vad ska jag säga; jag älskar FarCry2!

Favoritvapenuppsättning:

Primärt vapen: AK-47
Sekundärt vapen: UZI /IED's
Special-vapen: Dartrifle (aka silenced sniper)

Grafiken är såklart fantastiskt vacker (har en bild på en solnedgång jag tagit som bakgundsbild i mobilen!), och själv är jag mer än nöjd med variationen på naturen; savanner, täta jungler, floder, berg, you name it. Det mycket dynamiska vädret och dag-natt-cykeln bidrar även det mycket.

Spelet går alldeles riktigt att spela på "fel" sätt.
Det är ett mycket öppet spel, med många väldigt likartade uppdrag, det är upp till spelaren att se till att de blir varierade upplevelser. Vänta till mitt i natten och tänd eld på byggnaden din fiende befinner sig i, eller plantera en fjärrstyrd mina på ett av fiendelägrets fordon, locka in dem i det, och KA-BOOM!! -spräng dem just som de kör förbi dig och se fordonet göra en saltomortal över ditt huvud (lycka).

Jag har aldrig haft några problem med spelets AI; skjuter jag från en position för att sedan förflytta mig till en annan går iskarna mycket riktigt för att leta efter mig vid min senaste position. Och kom ihåg att alla vapens ammunitionskapacitet, pålitlighet och träffsäkerhet kan uppgraderas!
-Och vill du både kunna snipa och sedan gå i strid, gör som jag, använd dartrifle (its asum)

Har för övrigt aldrig sett någon fiende bugga hit och dit och fram och tillbaka som du beskriver att de gör alltmest hela tiden.
Så nej, I disagree och tycker att FarCry2 är ett av årets överraskningar vad gäller originalitet och konsten med att leva upp till nästan allt vad det lovat.
Det har grafik, ljud, omspelningsvärde (om spelaren själv ser till att det har det), upptäckarglädje och en jäkla variation på vapnen (flaregun är ju för festligt ).


signatur

Min spelblogg finns att skumma igenom på:
http://www.cbzgaming.blogg.se/

Inaktiv

Hehe jag har faktiskt inte övergett spelet ännu. Spelar lite då och då. Kanske ska spela tills jag får det där geväret. Men jag är antagligen för lat för att orka spela som du gör. Det är nog där skon klämmer. Senn kan jag inte skaka av mig att kontrollen är så jäkla sladdrig och att diamanter är det enda man kan leta efter.

Senn, som vanligt, handlar det ju om förväntningar. det har förstört många spel för mig på senare tid.


signatur

lugn, dä ordner sig.

1
Skriv svar