Robot
Killer NIC M1

Ett högteknologiskt nätverkskort som förbättrar både ping och prestanda, det låter som rena drömmen. Namnet är Killer NIC och priset drygt tvåtusen kronor - en vettig investering, tro?


Medlem
Nätverkskortet Killer NIC under luppen

Oj, skillnad på FPS var det ju verkligen iallafall. Den förbättrade pingen var väll inte värd 2000kr dock. Det skulle vara intressant att se ett MMO testat med det.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Förlorar man verkligen så mkt fps med ett vanligt nätverkskort:O


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Är man rik så kan man ju köpa ett sånt kort, men annars är det nästan helt onödigt såvidare du inte är riktigt hardcore och bara måste ha dom dära tio fps:en

Medlem

Det är väldigt många som har klagat på FPS i Outlands i WoW, ett ypperligt ämne att testa ut med Killer NIC.

http://forums.wow-europe.com/thread.html?topicId=15081801&pos...

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=1082448...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tommy_h:

Förlorar man verkligen så mkt fps med ett vanligt nätverkskort:O

Indirekt, eftersom processorn måste behandla all data som skickas och ta emot. Vad Killer NIC gör att avlasta processorn som därmed har mer ork att trycka ut fler ramar per sekund.


signatur
Medlem

Då kan man ju fråga sig om det inte bara är mer värt att köpa en bättre processor.

nj
Medlem

Nu kan ju även tilläggas att integrerade NIC:s är lite speciella då de överlag alltid använder datorns CPU för nätverksberäkningar, vilket då helt klart ger ett svinn.
Däremot så finns det bra mycket billigare NIC:s för PCI/PCIe att köpa som även de har kretsar som avbelastar datorns CPU från nätverksberäkningarna. 3Com och Intel är väl de främsta tillverkarna, finns tex Intel NIC:s att köpa för nedåt 300 kr för PCI.

Inaktiv

Eller bättre nätverkskort eller nåt annat statusskräp (typ PhysX)


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Snygg var kortet i alla fall , men jag är nog inte berädd att betala dom där 2500 kronorna på ett kort som man knappast säkert vet höjer FPS eller pingtiden på just det spel man nöter som mest!?

Snyggt men osäkert! :\

Gör om (gör rätt!) jämförelsen med ett riktigt nätverkskort, inte mot en sunkig inbyggd NIC!

Tekniken bakom Killer NIC har jag ingen aning om, men hittills pekar prestandaökningen mot rent bondfångeri.

Medlem

Håller med Slartibartfast, skulle vilja se tre kort i testet: inbyggt, "vanligt" NIC och ett Killer.
Skulle tro att skillnaden mellan det vanliga och Killer inte är nämnvärt stor. Men, men...


signatur

Ne Sedibus Rotalibus Ludas
KAES = 86.67%/46.67%/46.67%/20.00%

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Gör om (gör rätt!) jämförelsen med ett riktigt nätverkskort, inte mot en sunkig inbyggd NIC!

Tekniken bakom Killer NIC har jag ingen aning om, men hittills pekar prestandaökningen mot rent bondfångeri.

Håller inte med dig alls, majoriteten sitter ändå på integrerade lösningar vilket gör att det är mest relevant att testa mot för de flesta.

Sen så skulle man ju kunnat haft med ett annat kort också kanske.

Medlem

Ett större problem i testet är väl att fps påverkas av vad OMGIVNINGEN pysslar med i stor utsträckning.
Att man själv springer/kör/flyger/hasar samma sträcka räcker inte, man behöver en server full med människor som gör EXAKT samma sak om och om igen för att få ett korrekt resultat, något som är väldigt svårt att göra utan att ha ett stort antal datorer och lika många lydiga testslavar....

Inaktiv
Skrivet av nj:

Nu kan ju även tilläggas att integrerade NIC:s är lite speciella då de överlag alltid använder datorns CPU för nätverksberäkningar, vilket då helt klart ger ett svinn.
Däremot så finns det bra mycket billigare NIC:s för PCI/PCIe att köpa som även de har kretsar som avbelastar datorns CPU från nätverksberäkningarna. 3Com och Intel är väl de främsta tillverkarna, finns tex Intel NIC:s att köpa för nedåt 300 kr för PCI.

Precis!

Att testa killernic mot ett integrerat NIC istället för ett 3com-kort är vansinnigt. Ökningen av FPS är helt irrelevant förrän man testat mot ett betydligt billigare icke-integrerat NIC.

Gör om gör rätt.

nj
Medlem
Skrivet av Kattspya:

Precis!

Att testa killernic mot ett integrerat NIC istället för ett 3com-kort är vansinnigt. Ökningen av FPS är helt irrelevant förrän man testat mot ett betydligt billigare icke-integrerat NIC.

Gör om gör rätt.

Som bran skrev så sitter nog rätt många med integrerade NIC:s så att ha med ett sådant i en jämförelse är nog nästan ett måste. Dock så kan det ju skilja rejält mellan krets till krets med (borde anges exakt vilken krets det är som används då nForce NIC inte är en särskild krets utan moderkortstillverkarna oftast använder någon krets från tex Realtek).
Dock så borde ett separat kort (eller två, ett 3Com/Intel samt kanske ett billigare kort tex för att visa tänkbara skillnader) vara med i testet för att visa vad man verkligen får för pengarna.

Bt
Medlem
Skrivet av bran:
Skrivet av slartibartfast:

Gör om (gör rätt!) jämförelsen med ett riktigt nätverkskort, inte mot en sunkig inbyggd NIC!

Tekniken bakom Killer NIC har jag ingen aning om, men hittills pekar prestandaökningen mot rent bondfångeri.

Håller inte med dig alls, majoriteten sitter ändå på integrerade lösningar vilket gör att det är mest relevant att testa mot för de flesta.

Sen så skulle man ju kunnat haft med ett annat kort också kanske.

Håller med.


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Medlem
Medlem

Testet kändes lite osäkert med tanke på alla variabler som spelar in och påverkar resultatet. Skulle vilja se något mer vetenskapligt, upprepningsbart test.

Tills vidare sparar jag mina 2500kr och ÖVAR för att öka min träffsäkerhet i bf2.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag tycker då det vore väldigt intressant om ett nätverkskort för 300-400 kr gav samma prestandaskjuts som Killer Nic för 2500 kr.

Skrivet av bran:

Håller inte med dig alls, majoriteten sitter ändå på integrerade lösningar vilket gör att det är mest relevant att testa mot för de flesta.

Jag trodde bara att om man är PC-gamer och intresserad av prestanda till den grad att man läser ett test av en gamingprodukt för 2500:-, så borde man väl ändå ha sån koll att man redan skaffat sig ett riktigt NIC?

Ett nätverkskort för 150:- är väl ändå något som man logiskt sett bör skaffa sig INNAN man bryr sig om att uppgradera processor, grafikkort, och annat som gamers köper stup i kvarten?

Jag vill inte säga att du har fel, jag sitter inte på statistiken, men att gamers som bryr sig om prestanda kör på integrrade kort förvånar mig...

nj
Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Jag trodde bara att om man är PC-gamer och intresserad av prestanda till den grad att man läser ett test av en gamingprodukt för 2500:-, så borde man väl ändå ha sån koll att man redan skaffat sig ett riktigt NIC?

Ett nätverkskort för 150:- är väl ändå något som man logiskt sett bör skaffa sig INNAN man bryr sig om att uppgradera processor, grafikkort, och annat som gamers köper stup i kvarten?

Jag vill inte säga att du har fel, jag sitter inte på statistiken, men att gamers som bryr sig om prestanda kör på integrrade kort förvånar mig...

Många stirrar sig blinda på grafikkort (och framförallt mängden minne på grafikkortet...) samt klockfrekvensen på processorn.

Sedan så kan man även fråga sig hur stor skillnad det är mellan ett integrerat NIC och ett NIC för en 100-150 kr då det i många fall kan vara exakt samma/likvärdiga kretsar som används på korten iom de flesta integrerade NIC:s använder tex Realteks olika kretsar (som är rätt populära på de billigaste "lösa" NIC:sen).
Vill man verkligen få någon skillnad så kan man behöva kika på de dyrare 3Com/Intel NIC:sen (som jag redan nämnt en gång här i tråden), dessa är förvisso bra mycket billigare numera än för några år sedan, men en 300-400 kr får man vara beredd att lägga ut då.

Inaktiv

Skulle vara intressant om Killer NIC nyttjar samma funktioner som te.x 3Com gör. Delvis att alltid veta exakt vilken traffik som är den snabbaste, möjligtvis inte alltid den kortaste. Att kortet i sig har en egen processor kan nog få kortet att ligga steget före då kortet inte behöver göra en hel del kalkyleringar själv.

Ett bra test hade varit att skapa ett eget intranät där en dator belastar en viss del i nätverket. Samtidigt ska en redan planerad "väg" vara bestämd för kortet som ska testas genom datorn som har belastar nätverket, allt för att simulera hur ett kort kan fungera i praktiken.

Det finns många sätt att testa ett nätverkskort men i slutändan kan det vara svårt att sätta ett diagram så som gjort i det redan befintliga testet.

Jag bugar för ett bra försök iallafall!

Medlem

Reklam någon? Det är ingen recension utan reklam! Testa för guds skull mot vanlig bra nic man stoppar i pci-platsen läs 3Com/Intel. Då blir skillnaden försumbar. Dvs samma prestanda för 300kr. Så skippa det här testet då den är allt annat än seriös. Riktigt illa FZ!

Medlem

Sinnes mycket pengar lär ju få ut väldans mycket mer på att lägga pengarna på bättre grafikkort/minne/cpu.


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

Medlem

Ser inget fel i testet då ni jämfört mot de svensson oftast kör dock vore det inte helt ointressant att jämföra mot ett lite bättre kort. Dock saknade jag tester på sämre uppkopplingar, inte många som sitter på 10/10 så där borde ni faktiskt testa ifall de funkar bättre på sämre/mindre bred brandbredd. Sen spelar även många WoW, en miss att inte testa detta enligt mig.
De var mina synpunkter/önskemål men ett bra test helt klart!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Ja, komplettera gärna testet med ett nyare intel/3com-nic i 500:- klassen. Tippar på att det blir samma resultat som med "killer"-nic.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Inaktiv

Ger max 300-400 för ett vanligt kort. Hmm... läste lite mer i artikeln och det verkar ju inte vara ett renodlat NIC.

Citat:

Kortet i sig är en dator med Linux vilket medför att det kan köra program på egen hand. Till kortet får du bland annat en brandvägg och en bittorrent-klient som kan köras direkt på kortet. Inget av dessa två program fick mig att hoppa av lycka, men potentialen fick mig i alla fall att resa mig ur stolen. Hur trevligt vore det inte att kunna köra Teamspeak, Ventrilo eller något liknande program genom kortet? Tiden får utvisa om det dyker några program intressanta ur denna synvinkel.

Så det kanske har lite fler användningsområden som är lite mer än spel. Kanske är det dåligt att de marknadsför sig som ett gamerkort. Verkar finnas potential till andra grejor. Så i princip är kanske kortet som att ha en linux burk vid sidan om dedikerad till enbart trafik fast med ett snabbare gränssnitt (förhoppningsvis) Låter ju lite kul i sig själv. Skulle nog påstå att man skulle testat lite mer grejor än endast spel. t.ex. köra dedikerad server med det här kortet måste väl vara en ganska stor fördel om man nu inte har en server vid sidan om.

Kanske så var det fel tester man gjorde.

Bab
Medlem

Håller med. Skulle vara intressant att få se hur ett "vanligt" nätverkskort klarade sig i testen... nått kort runt 500kr klassen som t.ex. Intel Pro 1000 eller nått.

Sedan kunde man även slänga in nått serverkort också... typ Intel Pro/1000MT (PCIe) eller nått. Det hade varit intressant ja... ta något serverkort i samma prisklass som "killer"-nic.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem

"Bigfoot Networks lyckas ge Battlefield 2 en ordentlig knuff, från 65 FPS till nästan 83. Om jag räknat rätt innebär det en ökning på 21% vilket är riktigt bra."

21% är fel, det ska vara 27%.

"Desto trevligare är då den fjortonprocentiga ökningen i bilder/sekund, från 64 FPS till 75 är inte alls fy skam."

Här ska det vara 17%.

123
Skriv svar